De Waterkant Esdégé-Reigersdaal

Cluster BergTop

De Waterkant

Wonen voor volwassenen

De Waterkant is een woonvoorziening in Heerhugowaard voor mensen met een matige, ernstige of zeer ernstige verstandelijke beperking. De woonvoorziening bestaat uit twee woondelen: Waterkant Oost en Waterkant West. Zowel op Oost als West wonen acht cliënten.

Cliënten worden 24 uur per dag ondersteund. In de ondersteuning zijn een individuele benadering, communicatie, voorspelbaarheid, nabijheid, veiligheid en vertrouwen en voldoende rust en activiteit belangrijk.

Aangrenzend aan de woningen is het activiteitencentrum de Waterkant gevestigd. Hier kunnen de cliënten van Waterkant Oost en West en van woonlocatie de Otter voor dagactiviteiten terecht. Hier kunnen cliënten activiteiten doen die zij prettig vinden.

Alle cliënten hebben een eigen appartement. Deze is voorzien van een berging met wasmachine en droger, een riante badkamer en een slaap/huiskamer. De appartementen zijn ingericht naar smaak van de cliënt. Daarnaast beschikt de Waterkant over verschillende andere faciliteiten. Naast een Wellness badkamer zijn er een grote huiskamer, een patio en een terras bij het water.

In de buurt van de Waterkant zijn verschillende voorzieningen op loopafstand. Zo is er een supermarkt, kapper, tandarts, bakker, drogist, cafetaria, tuincentrum, restaurant en het recreatiegebied ‘Park van Luna’.

Contactgegevens
Adres:Tuimerlaar 18
1704 XG  Heerhugowaard
De Waterkant op Google Maps
Telefoon:072 - 737 02 29 (Waterkant Oost)
072 - 737 02 30 (Waterkant West)
Website: De Waterkant
Contactpersonen
Clustermanager:Miranda van Woesik
072 - 575 24 58
06 - 13 27 99 84
miranda.vanwoesik@esdege-reigersdaal.nl
Andere locaties van cluster
BergTop:

Locatiegegevens aanpassen?

Vertel ons alsjeblieft wat er ontbreekt of niet (meer) klopt!

Lees ook deze verhalen...

Aad van de Laar tijdens de G-disco

G-disco in Den Helder

Een enthousiaste vader en moeder. Mét spullen, zonder budget. Het waren de allereerste ingrediënten voor G-disco Hoezo Anders? in Den Helder. Na een oproep in de krant meldde zich direct
lees meer...

Voorwaarden abonnement Bladeren

Begrippen

  • Bladeren
    Het tijdschrift met die titel, dat 4 maal per jaar wordt gemaakt en uitgegeven door Stichting Esdégé-Reigersdaal.
  • Abonnement
    Het abonnement is een éénmalige betaling die recht geeft op toezending van 4 opeenvolgende kwartaaluitgaven van Bladeren en heeft daardoor een looptijd van ongeveer één jaar.  

Bepalingen

  • Abonnees kunnen via e-mailadres bladeren@esdege-reigersdaal.nl contact opnemen met de redactie en administratie van Bladeren. 
  • Abonnees kunnen een adreswijziging doorgeven en klachten melden bij het niet ontvangen van Bladeren. 
  • Abonnees zijn verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van een adreswijziging.
  • Indien gewenst kan de verdere toezending van Bladeren worden stopgezet.
  • Er vindt geen terugbetaling plaats voor niet ontvangen nummers bij onjuiste adressering of bij het stopzetten van de toezending.
Privacy
De verkregen adresgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het toezenden van Bladeren en ze worden niet beschikbaar gesteld aan derden. Het privacy reglement van Esdégé-Reigersdaal is van toepassing.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal is een visie gestuurde organisatie.

Onze visie:
Alle mensen zijn gelijkwaardig, elk mens is uniek.

Daarom heeft iedereen recht op:

  • respect
  • ontplooiing
  • een volwaardige plaats in de samenleving
  • relaties met andere mensen
  • eigen keuze


Dit betekent dat wij:

  • het individu respecteren
  • inspelen op de mogelijkheden van het individu
  • ondersteuning bieden bij het maken van keuzes
  • uitgaan van het gewone en speciale voorzieningen treffen waar nodig
  • ondersteuning bieden bij het aangaan en behouden van relaties
  • gericht zijn op een volwaardige plaats voor het individu in de samenleving

Volwaardig burgerschap van mensen met een beperking vinden wij belangrijk. Daarom werken we mee aan normalisatie en integratie. Mensen krijgen bij ons de ruimte om passende ondersteuning te organiseren. Zoveel mogelijk beslissingen worden genomen in de omgeving van de cliënt, waar immers de ondersteuningsvragen worden geformuleerd. Van medewerkers verwachten we dat ze cliënten vanuit deze visie respectvol ondersteunen.

Totale Communicatie

Totale Communicatie is het ondersteunen en bevorderen van communicatie met diverse middelen zoals foto`s, pictogrammen, gebaren, verwijzers en geschreven taal. Totale Communicatie wordt vooral gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, kinderen met spraak/taal moeilijkheden en bij mensen met afasie of dementie

Gentle Teaching

Gentle Teaching (McGee, 1992) is een methodiek die veel voorkomt bij het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. De methodiek is gebaseerd op de Psychologie van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij gaat men ervan uit dat ieder mens de behoefte heeft zich verbonden te voelen met anderen in wederkerige en gelijkwaardige relaties. Bij Gentle Teaching is een veilige en liefdevolle relatie de basis voor de ontwikkeling van de cliënt.

De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:

  • We respecteren elkaar
  • We accepteren elkaar
  • We proberen elkaar te begrijpen
  • We waarderen elkaar
  • We geven elkaar zelfvertrouwen
  • We proberen elkaar vooruit te helpen

LACCS

Het LACCS-programma richt zich op de kwaliteit van leven van cliënten met EVMB. Binnen het programma wordt er aan de hand van vijf gebieden gekeken hoe goed het leven van de cliënt is. De vijf gebieden sluiten aan bij algemene menselijke behoeften. De gebieden zijn:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Contact
  • Communicatie
  • Stimulerende tijdsbesteding

Door bewust te kijken naar deze vijf gebieden en hoe ze voor een cliënt verbeterd kunnen worden, werken alle betrokken samen aan een goed leven voor de cliënt. Per gebied zijn er een aantal waarden geformuleerd die helpen om concreet te kijken naar de kwaliteit van het leven van de cliënt. De vijf LACCS-gebieden zijn allen even belangrijk.

Het LACCS-programma kenmerkt zich door een zeer cliëntgerichte ondersteuning. De vijf gebieden hebben een directe relatie met het dagelijks leven van de cliënt. Het zien van ontwikkelmogelijkheden, hoe klein dan ook, speelt binnen het LACCS-programma een belangrijke rol.