Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je de veel gestelde vragen over allerlei technologieën. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op.

Apps

We hebben een lijst gemaakt met apps die leuk zijn om in te zetten voor vermaak. Deze lijst is op dit moment voornamelijk gericht op kind, jeugd en mensen met een (ernstig) verstandelijke beperking.

Daarnaast bevat het e-book van Koninklijke Visio ook goede tips voor leuke en handige apps.

Ja die zijn er, bijvoorbeeld de gevoelsthermometer, Daymate, Mijn Eigen Plan of G-moji. Daarnaast is er ook de HUME, zie voor meer informatie deze pagina.

Ja, met YouTube Kids kun je ervoor zorgen dat de cliënt alleen toegang heeft tot filmpjes op YouTube die geschikt zijn voor een bepaalde leeftijdscategorie tussen 0 en 18 jaar. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om de content die wordt aangeboden te beheren en alleen toegang te geven tot content die jij voor de cliënt hebt uitgekozen. Zie voor meer informatie over het instellen hiervan dit stappenplan.

Beweging

Er zijn allerlei hulpmiddelen die je kunt inzetten om cliënten te stimuleren om meer te bewegen. Je kunt denken aan stappentellers of activiteitentrackers, Soundmoovz, Lummic, de Qbi, de Blazepod, de Cosmo of Fiets-hulpmiddelen, zoals de fietsplayer, het Fietslabyrinth of de Limeg. Daarnaast kan je ook een middel inzetten die reminders stuurt om te bewegen. Je kan hierbij denken aan de Tessa, de bbrain, de wonderfoon of Anne4Care.

Communicatie

Er zijn allerlei apps, hulpmiddelen en software te gebruiken ter ondersteuning van de communicatie of als communicatiemiddel. Je kunt bijvoorbeeld denken aan apps al Widgit Go, Eline Spreekt, The Grid, Prologuo2go, maar ook aan software zoals TD Talk, Grid3, Tobii Communicator 5 of KMD create. Daarnaast zijn er allerlei ondersteunende communicatie hulpmiddelen zoals de app Pictello of een app met ondersteunende gebaren. Wil je hier meer over weten of ben je op zoek naar een geschikt hulpmiddel? Neem contact met ons op, dan denken we samen met logopedie, graag met je mee.

Nee, Whatsapp is niet veilig. Daarom raden wij af om Whatsapp te gebruiken. Een alternatief voor Whatsapp is Signal, Siilo of KPN Zorgmessenger.

Om veilig met elkaar te videobellen kan je het beste gebruik maken van Microsoft Teams. Ook MDO beeldbellen en Zorgmessenger voldoen aan de eisen die de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) stelt.

Het algemene beleid is dat er – ter bescherming van de privacy van cliënten en medewerkers – alleen gebruik gemaakt mag worden van veilige programma's. Echter, niet alle cliënten kunnen vanwege hun device of beperking gebruik maken van de als veilig beoordeelde programma's. Als het noodzakelijk is een cliënt op afstand te ondersteunen én het niet mogelijk is voor een cliënt om gebruik te maken van een veilig communicatieprogramma, dan kan het noodzakelijk zijn om gebruik te maken van een niet of minder veilig communicatieprogramma. Als deze situatie zich voordoet, probeer dan het benoemen van privacygevoelige gegevens te vermijden.

Voor de communicatie tussen medewerkers is het gebruik van niet of minder veilige communicatieprogramma's alleen toegestaan als er geen privacygevoelige informatie wordt uitgewisseld.

Aandachtspunten

  • Zorg dat je zo min mogelijk privacygevoelige gegevens bespreekt. Noem bijvoorbeeld geen namen van cliënten of medewerkers, maar gebruik cliënt- of personeelsnummer.
  • Wis na elk gesprek de chathistorie.
  • Welk programma je ook gebruikt, video bellen kan alleen buiten de Citrix. Dit maakt de beeld en geluidskwaliteit vele malen beter.
  • Gebruik je op een web-applicatie om te videobellen? Programma's die je gebruikt in je browser (zoals MDO beeldbellen) werken het beste in Google Chrome. Download deze browser buiten de Citrix omgeving. 

Voor meer informatie, neem contact met ons op.

Contact & Netwerk

Contact zoeken met iemand met ernstig verstandelijke of meervoudige beperking kan lastig zijn. Soms kan technologie hierbij helpen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de Cradle (CRDL), TOUCHEME, tovertafel, belevenistafel of een Robot kat. Ben je benieuwd hoe technologie hierbij kan helpen? Neem contact met ons op.

Er zijn verschillende apps om een digitaal verhaal of levensboek te maken en bekijken/beluisteren. Bijvoorbeeld Pictello of Story Creator. Deze hulpmiddelen zijn ook geschikt voor mensen die niet kunnen lezen. Wil je meer informatie of ondersteuning bij het inzetten van de app? Neem contact op, dan kijken we wat we voor je kunnen betekenen.

Belangrijke, privacygevoelige informatie kan je als medewerker van Esdégé-Reigersdaal mailen in een beveiligde Zivver mail. Daarnaast kunnen cliënten of ouders/vertegenwoordigers een aanvraag doen bij de cliëntbegeleider om mee te kunnen lezen in het dossier (ECD). Sommige locaties gebruiken ook Familienet om onderling contact te leggen. Vraag na bij jouw cluster wat bij jullie gebruikt wordt.

De veiligheid van een digitaal hulpmiddel is afhankelijk van allerlei verschillende factoren. Wordt er informatie opgeslagen? Waar wordt deze informatie opgeslagen? Voldoet het hulpmiddel aan de Nederlandse wetgeving? Wordt het hulpmiddel aangeboden op de zorgmarkt of consumentenmarkt? Heb je twijfels over de veiligheid van een digitaal hulpmiddel? Neem contact op met ons dan kunnen wij aangeven of wij al bekend zijn met dit hulpmiddel en de veiligheid ervan of dat wij dit uit moeten zoeken. 

Dagstructuur

Er zijn allerlei hulpmiddelen die kunnen helpen bij meer dagstructuur. Bijvoorbeeld: Daymate, BBrain klok, Tessa robot, Wonderfoon, MijnEigenPlan, Dayclock, Time Timer app, etc. Elk hulpmiddel heeft voor en nadelen. Ben je benieuwd naar de verschillende hulpmiddelen, zie dit overzicht. Wil je onderzoeken welk hulpmiddel het meest geschikt is voor jou situatie? Neem contact met ons op.

De app Daymate is geschikt voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Het is een app die je helpt bij de planning en uitvoering van dagelijks terugkerende activiteiten.

Daarnaast is de app RoutineFactory hier ook geschikt voor. Deze app heeft een stuk meer mogelijkheden dan Daymate. Laat je niet afschrikken door de voorbeelden met picto's en afbeeldingen, deze hoef je niet te gebruiken. Zonder deze picto's is de app erg neutraal en geschikt voor mensen die geen behoefte hebben aan picto's of afbeeldingen.

In alle hierboven genoemde apps of hulpmiddelen is dit mogelijk (maar het hoeft niet altijd perse). Neem contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden.

Alle van de hierboven genoemde hulpmiddelen hebben de mogelijkheid om je te helpen herinneren aan activiteiten. Maar het ene hulpmiddel is hier geschikter voor dan het andere hulpmiddel. Ben je benieuwd welk hulpmiddel het meest geschikt is? Neem dan contact met ons op.

Emoties

Er zijn verschillende hulpmiddelen en apps om emoties te tracken. Bijvoorbeeld de Felix Happybot, de G-moji app of de gevoelsthermometer app. MijnEigenPlan of RoutineFactory biedt ook de mogelijkheid om emoties te reguleren. Ook de Daymate app biedt de mogelijkheid om per activiteit aan te geven hoe je je voelde. De HUME is een slimme sok met sensoren die in combinatie met een hartslag meter om de borst de spanning meet, in kaart brengt en met behulp hiervan kan spanning vervolgens vroegtijdig worden gesignaleerd.

Eten & Drinken

Er zijn verschillende hulpmiddelen die kunnen helpen bij eten. Bijvoorbeeld de Gyenno lepel/vork of een eetrobot. Daarnaast zijn er ook allerlei ergotherapeutische en logopedische hulpmiddelen die kunnen helpen bij het eten en drinken. Heb je vragen over dit onderwerp? Neem contact op en dan kunnen we samen onderzoeken wie deze vraag het beste kan beantwoorden.

Lokalisatie

Als je regelmatig iets kwijt raakt kan een tag een geschikt hulpmiddel zijn om aan je spullen te bevestigen. Hiermee kun je later op je telefoon zien waar de spullen zich ongeveer bevinden. Er zijn tags voor Android en iOS, afhankelijk wat voor telefoon je gebruikt. Tags hebben vele voordelen maar ook een aantal beperkingen. Zie voor meer informatie deze pagina.

Slaap en rust

Voor mensen die moeite hebben met het verwerken van prikkels kan een drukvest een veilig en geborgen gevoel geven, waardoor ze rustiger worden of zich beter kunnen concentreren. Er zijn verschillende soorten drukvesten: drukvesten die druk geven doordat je ze opblaast of drukvesten die druk geven doordat zij van zwaar materiaal gemaakt zijn. Zie voor meer informatie onze pagina's over drukvesten. Daarnaast kun je ook denken aan verzwaringsdekens en noise cancelling headphones. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op.

Er zijn verschillende zorgtechnologieën die kunnen ondersteunen in een goede nachtrust. Eén daarvan is de Somnox-slaaprobot. De Somnox is een kussen met daarin technologie die adembewegingen simuleert. Als je de slaaprobot tegen je aanhoudt, ga je onbewust rustiger mee ademen en val je makkelijker in slaap. Daarnaast kun je ontspannende geluiden aanzetten, zoals regenval of rustige muziek. De Somnox is geschikt voor mensen die moeite hebben met inslapen en beter kunnen ontspannen door rustige muziek en/of ademhalingsbewegingen. Ben je benieuwd naar de Somnox of andere zorgtechnologie voor een goede nachtrust? Neem dan contact met ons op.

Voor een goed dag-nacht ritme zijn een goede structuur van de dag en verdeling van de activiteiten gedurende de dag belangrijk. Daarnaast spelen er allerlei andere factoren een rol. Een hulpmiddel dat kan helpen bij een goed dag-nacht ritme is de AYOlite lichttherapiebril.

Het licht van de AYOlite komt de ogen binnen. Hier stimuleert het cellen in de hersenen die signalen uitzenden om de aanmaak van slaaphormoon te onderdrukken. Dit helpt jouw biologische klok om zich aan te passen aan de door jou gewenste levensstijl en slaappatroon. Na het gebruik van de AYOlite lichttherapiebril alert en opgewekt door de onderdrukking van melatonine. Voor je gaat slapen stijgt het melatonine-niveau juist sterk, waardoor je klaar bent voor een nacht goede slaap. Je gebruikt de AYOlite dus om goed wakker te worden zodat je ’s avonds makkelijker in slaap valt.

Slim incontinentiemateriaal

Slim incontinentiemateriaal is incontinentiemateriaal waar een sensor aan verbonden is die meet hoe verzadigd het incontinentiemateriaal is. Deze sensor zendt een signaal naar de begeleiding zodat cliënten tijdig worden verschoond. TIZ doet onderzoek naar slim incontinentiemateriaal (Smart Diaper). Voor meer informatie hierover, zie de pagina Slim incontinentiemateriaal.

De Smart Diaper is incontinentiemateriaal met een sensor die meet hoe verzadigd het incontinentiemateriaal is en een signaal geeft aan de begeleider als de cliënt verschoond moet worden. De Tena Identifi is incontinentiemateriaal met sensoren om het mictiepatroon van de cliënt in 72 uur vast te stellen. Zodat daarna het eigen incontinentiemateriaal weer kan worden gebruikt maar er rekening kan worden gehouden met het vastgestelde mictiepatroon van de cliënt. Voor meer informatie over de Smart Diaper zie deze pagina.

TIZ doet mee aan onderzoek over slim incontinentiemateriaal. Op dit moment kun je de slimme inco nog niet bestellen en gaan gebruiken. Wellicht is dit in de toekomst wel mogelijk, maar dit gaat altijd in overleg met de clustermanager omdat hiervoor een aantal dingen georganiseerd moeten worden.  

Smart home (domotica)

Smart home oplossingen worden ook wel domotica genoemd. Er zijn allerlei soorten smart home oplossingen te vinden. Je kunt denken aan slimme verlichting, gordijnen, google home/alexa, slimme sloten, deurbellen, speakers, verwarming, stofzuigers, etc. Ben je benieuwd wat er mogelijk is? Neem contact op.

Soms zijn smart home toepassingen toe te voegen aan de huidige omgevingsbediening van de cliënt. Dit hangt er vanaf wat voor systeem de cliënt gebruikt en op wat voor manier de domotica verbinding maakt met de omgevingsbediening. De leverancier van de omgevingsbediening weet hier vaak meer vanaf, je kunt dit het beste bij hen navragen.

Tijd

De Time Timer app kan heel handig zijn voor iemand die geen klok kan kijken, weinig/geen besef van tijd heeft of de tijd snel vergeet. Daarnaast kan ook een Memo Timer erg handig zijn voor iemand die geen klok kan kijken/besef heeft van hoe lang een bepaalde tijd duurt. Er zijnook hulpmiddelen die helpen bij tijdsbesef en meer dagstructuur, zie de vragen bij dagstructuur.

Veiligheid

Valdetectie signaleert dat een persoon valt, bijvoorbeeld door een onverwachte snelle beweging. Valdetectie zit meestal aan een persoonsalarm gekoppeld. Aanvalsdetectie detecteert aanvallen op basis van beweging, maar meestal ook op basis van hartslag. Aanvalsdetectie is er in verschillende vormen, bijvoorbeeld als mat voor in bed of als band voor om je arm. 

Je kunt gebruik maken van GPS trackers om te achterhalen waar iemand is als hij/zij wegloopt en/of verdwaalt. Het is belangrijk om te weten dat GPS trackers niet 100% nauwkeurig zijn. Zie voor meer informatie onze pagina over GPS trackers

De locatie van de GPS tracker heeft een onnauwkeurigheid van tussen de 1 en 50 meter. Dit heeft te maken met de stand van de satellieten. Zie voor meer informatie onze pagina over GPS trackers.

GPS trackers werken over het algemeen niet goed binnenshuis, maar dus ook niet als iemand in een winkelcentrum of buurthuis is. Zij kunnen wel detecteren als iemand een zone rondom een locatie verlaat, maar hiervan krijg je meestal pas na 10-20 minuten een melding. Zie voor meer informatie onze pagina over GPS trackers.

Vermaak

Om het gebruik van de iPad te vergemakkelijken kun een aantal dingen doen. De helderheid verhogen, het automatische slot uitzetten, de tekstgrootte aanpassen of de tekst dikgedrukt maken, app symbolen vergroten of het dock aanpassen.

Je kunt ongebruikte apps weghalen van het beginscherm, apps die niet worden gebruikt verwijderen en/of standaard apps die je niet gebruikt verbergen.

Ook kun je mogelijkheden beperken door het scherm van de iPad vast te zetten of bepaalde gebieden op het scherm te blokkeren, zodat de gebruiker niet meer op bepaalde delen (bijv. advertenties) kan klikken.

Daarnaast kun je app limieten instellen en bepaalde websites blokkeren.

Je kunt de iPad, naast het reguliere gebruik, op allerlei manieren bedienen. Bijvoorbeeld met behulp van een stylus, externe knop (preditorian applicator), een externe muis of toetsenbord of met je stem. Er zijn hierin allerlei mogelijkheden. Voor meer informatie, neem contact op met TIZ.

Op een android tablet kun je ook het scherm vastzetten in een app of in een bepaald deel van de app. In het onderstaande stappenplan wordt uitgelegd hoe je dit doet.

Er zijn verschillende manieren om iemand met minder mogelijkheden deel te laten nemen aan een activiteiten. Je kunt hiervoor altijd contact met ons zoeken zodat we met je kunnen meedenken over hoe zorgtechnologie hierin kan helpen.

Een schakelkastje is een hulpmiddel dat je hiervoor kunt inzetten. Je gebruikt het om elektrische apparaten te kunnen bedienen. Met een drukknop kun je de stroomtoevoer naar een huishoudelijk apparaat bedienen. Het werkt als volgt: je stopt het stekkerblok in het stopcontact en doet de stekker van bijv. de stofzuiger erin. Je zet de stofzuiger aan. Vervolgens kan de cliënt de stofzuiger aan en uit zetten door op de knop te drukken en daarmee de stroomtoevoer naar de stofzuiger te verbreken of verbinden. Het schakelkastje is te gebruiken met alle elektrische apparatuur die je aan kan laten staan, waarbij als je de stekker uit het stopcontact trekt en je deze er daarna weer in stopt het apparaat direct weer aan gaat. Het werkt bijvoorbeeld niet bij een blender die alleen een pulse stand heeft. Zie voor meer informatie de pagina schakelkast.

Ideeën voor toepassing bij activiteit:

  • Fruithap maken: blender bedienen.
  • Schoonmaken: afstoffen met föhn, stofzuiger bedienen.
  • Appeltaart bakken: elektrische appelschiller bedienen
  • Koken: aardappels schillen
  • Lamp of discolamp bedienen
  • Elektrische bellenblaasmachine bedienen
  • Elektrisch voeten(bubbel)badje bedienen
  • Theater aan huis met de PretApp (iOS of Android). Geniet met deze toegankelijke applicatie van theater op de Ipad of tablet.
  • Wat hoor je? Op deze website maak je spelenderwijs kennis met geluiden, woorden en zinnen uit het dagelijks leven. Speel het spel, luister en raad welke geluiden bij elkaar passen. Daag jezelf uit in verschillende ronden en ontdek de wondere wereld van geluid.
  • Robins Wereld: een online educatieve game voor kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking. De game stimuleert kinderen om te leren leren en maakt leren leuk (gedeeltelijk gratis).
  • De Academie van Zelfstandigheid heeft een gratis 8-wekelijks Ontwikkelingsgericht Dagbestedingsprogramma ontworpen. Een programma dat je online samen kunt doen. Leuk en leerzaam!

Postadres: Esdégé-Reigersdaal • Postbus 1065 • 1700 BB Heerhugowaard
Bezoekadres: J. Duikerweg 1 • 1703 DH Heerhugowaard
Telefoon: 0226 33 20 00 • info@esdege-reigersdaal.nl
Openingstijden: ma t/m vr: 8:00 – 17:30

:hover

 

Postadres:
Esdégé-Reigersdaal • Postbus 1065
1700 BB Heerhugowaard

Bezoekadres:

J. Duikerweg 1 • 1703 DH Heerhugowaard

0226 33 20 00 • info@esdege-reigersdaal.nl 

Openingstijden: ma t/m vr: 8:00 – 17:30

Copyright © 2022 – Esdégé-Reigersdaal
Stappenplan koffiedrinken

Bij mensen met een beschadigd brein, bijvoorbeeld bij dementie, kunnen onnodige prikkels en onrust leiden tot een gebrek aan concentratie of beangstigende situaties. De begeleiding van cliënten met een beschadigd brein is er dan ook vaak op gericht om afleidende en storende prikkels te vermijden. Het herkenbaar maken van activiteiten speelt daarbij een rol. Hieronder een stappenplan voor koffiedrinken. Door consequent het plan te volgen wordt de activiteit ‘koffie drinken’ herkenbaar en voorspelbaar. 

Stappenplan koffiedrinken

1. Koffie/thee kar klaarzetten met alles erop, dit voorkomt veel heen en weer geloop van de begeleider. Heen en weer lopen geeft onnodige prikkels en onrust bij de cliënt.

2. Deuren sluiten en een “Niet storen” bordje op de deur hangen, dit voorkomt dat mensen in en uitlopen.

3. Alles van de kar op tafel zetten, als dan de cliënten aan tafel komen staat alles al klaar. Dus minder prikkels. Begeleiders kunnen zich totaal richten op de cliënt en op het koffie drinken.

4. Cliënten naar vaste plaats aan de tafel begeleiden (eerst afstemmen, contact maken en dan verleiden!), kijk eerst in de ogen van de cliënt : ziet hij/zij je en waar kijkt hij/zij naar en hoe staan de ogen. Maak contact dmv toelachen, aanraken en vervolgens verleiden.

5. Muziek uitzetten (als cliënten niets zeggen, dan zachte muziek), pas uitzetten als iedereen aan tafel zit, omdat de hersenen dan wel bezig gehouden worden met het geluid (geen prikkel leidt tot angst en onrust).

6. Begeleiders gaan aan tafel zitten en blijven zitten. Ze drinken zelf mee (maar houden geen pauze!!). Begeleiders zijn gericht op de cliënten, ze praten niet teveel met elkaar, door zelf mee te drinken stimuleert dat cliënten om zelf ook mee te drinken.

7. Er is een duidelijk begin en duidelijk eind.

8. Na afloop ruimt 1 begeleider de tafel af (eventueel met hulp van een cliënt), een ander begeleidt cliënten naar een andere plaats in de ruimte. Zo worden cliënten geholpen om zich in te stellen op een nieuwe activiteit/nieuwe plaats in de ruimte.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Bij haptonomisch verplaatsen staat zelfredzaamheid altijd centraal. Vooral omdat het meer respectvol is voor de cliënt en de zorgverlener. Want te veel doen voor een cliënt in de zorg ontneemt hem zijn mogelijkheden en zijn eigenwaarde. Te veel doen voor cliënten is daarbij onnodig zwaar voor de begeleiders en plaatst hen in een rol waarin geen samenwerking kan ontstaan met de cliënt. Met haptonomisch verplaatsen is de zelfredzaamheid voelbaar, zichtbaar en overdraagbaar. Het biedt praktische vaardigheden om te leren hoe de zelfredzaamheid van de cliënt zo veel mogelijk behouden kan blijven.

Gentle Teaching

Gentle Teaching (McGee, 1992) is een methodiek die veel voorkomt bij het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. De methodiek is gebaseerd op de Psychologie van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij gaat men ervan uit dat ieder mens de behoefte heeft zich verbonden te voelen met anderen in wederkerige en gelijkwaardige relaties. Bij Gentle Teaching is een veilige en liefdevolle relatie de basis voor de ontwikkeling van de cliënt.

De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:

  • We respecteren elkaar
  • We accepteren elkaar
  • We proberen elkaar te begrijpen
  • We waarderen elkaar
  • We geven elkaar zelfvertrouwen
  • We proberen elkaar vooruit te helpen
Totale Communicatie

Totale Communicatie is het ondersteunen en bevorderen van communicatie met diverse middelen zoals foto`s, pictogrammen, gebaren, verwijzers en geschreven taal. Totale Communicatie wordt vooral gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, kinderen met spraak/taal moeilijkheden en bij mensen met afasie of dementie

Visie Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal is een visie gestuurde organisatie.

Onze visie:
Alle mensen zijn gelijkwaardig, elk mens is uniek.

Daarom heeft iedereen recht op:

  • respect
  • ontplooiing
  • een volwaardige plaats in de samenleving
  • relaties met andere mensen
  • eigen keuze


Dit betekent dat wij:

  • het individu respecteren
  • inspelen op de mogelijkheden van het individu
  • ondersteuning bieden bij het maken van keuzes
  • uitgaan van het gewone en speciale voorzieningen treffen waar nodig
  • ondersteuning bieden bij het aangaan en behouden van relaties
  • gericht zijn op een volwaardige plaats voor het individu in de samenleving


Volwaardig burgerschap van mensen met een beperking vinden wij belangrijk. Daarom werken we mee aan normalisatie en integratie. Mensen krijgen bij ons de ruimte om passende ondersteuning te organiseren. Zoveel mogelijk beslissingen worden genomen in de omgeving van de cliënt, waar immers de ondersteuningsvragen worden geformuleerd. Van medewerkers verwachten we dat ze cliënten vanuit deze visie respectvol ondersteunen.

Voorwaarden abonnement Bladeren

Begrippen

  • Bladeren
    Het tijdschrift met die titel, dat 4 maal per jaar wordt gemaakt en uitgegeven door Stichting Esdégé-Reigersdaal.
  • Abonnement
    Het abonnement is een éénmalige betaling die recht geeft op toezending van 4 opeenvolgende kwartaaluitgaven van Bladeren en heeft daardoor een looptijd van ongeveer één jaar.  

Bepalingen

  • Abonnees kunnen via e-mailadres bladeren@esdege-reigersdaal.nl contact opnemen met de redactie en administratie van Bladeren. 
  • Abonnees kunnen een adreswijziging doorgeven en klachten melden bij het niet ontvangen van Bladeren. 
  • Abonnees zijn verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van een adreswijziging.
  • Indien gewenst kan de verdere toezending van Bladeren worden stopgezet.
  • Er vindt geen terugbetaling plaats voor niet ontvangen nummers bij onjuiste adressering of bij het stopzetten van de toezending.

Privacy
De verkregen adresgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het toezenden van Bladeren en ze worden niet beschikbaar gesteld aan derden. Het privacy reglement van Esdégé-Reigersdaal is van toepassing.
Video-interactie training

Door middel van korte video-opnames waarbij de interactie tussen cliënt en (cliënt) begeleider centraal staat proberen we te leren van de situatie, het eigen gedrag en gedrag van cliënt beter te begrijpen om vervolgens de volgende keer daar weer beter mee om te gaan. De video-interactie training richt zich op ‘klein kijken’, waarbij signalen van de cliënt nauwkeurig kunnen worden geobserveerd en geïnterpreteerd. De video-interactie training is gebaseerd op de methode van Heijkoop.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Er wordt binnen Esdégé-Reigersdaal gewerkt met ondersteuningsplannen. In overleg met de cliënt en zijn/haar vertegenwoordiger wordt in het ondersteuningsplan een beeld van de cliënt geschetst en van wat hij/zij nodig heeft om prettig te kunnen functioneren. Jaarlijks wordt er geëvalueerd en waar nodig wordt het plan bijgesteld.

Browsericoon Esédége-Reigersdaal

Browser niet geschikt

De Internet Explorer browser is sterk verouderd en niet in staat om moderne websites als deze correct weer te geven.

   Sommige onderdelen van deze website zullen in Internet Explorer daarom niet goed functioneren.

Voor de beste ervaring gebruik een moderne browser zoals Google Chrome.

Werken met een vertrouwensrelatie

Een cliënt heeft vertrouwen in jou nodig voordat hij een band met je aangaat. Pas als er een wederzijdse band is, kun je hem of haar stimuleren zich open te stellen om op onderzoek uit te gaan, nieuwe ervaringen op te doen, relaties aan te gaan en zich op alle gebieden te ontwikkelen: lichamelijk, cognitief en sociaal-affectief. Een vertrouwensband is dus een belangrijk aspect van de relatie.

Active Support

Active Support is een ondersteuningsmethodiek speciaal ontwikkeld om cliënten actief te betrekken bij de dagelijkse gang van zaken zodat ze meer regie over hun leven krijgen. De methode gaat uit van een aantal algemene principes die van belang zijn voor een zo gewoon mogelijk leven:

  • deelnemen aan de samenleving
  • een netwerk van relaties hebben, waaronder familie en vrienden
  • deze relaties moeten van langere door zijn (continuïteit)
  • de kans krijgen om ervaringen op te doen en te leren
  • keuzemogelijkheden hebben en controle over het eigen bestaan
  • een zekere status krijgen en gerespecteerd worden
  • behandeld worden als een individu
Van de boer

Wij boeren op een ouderwetse, kleinschalige manier op het voormalig eiland Wieringen. De boerderij ligt aan de rand van een vogelgebied en staat op een erf van ongeveer 40 are. De boerderij ligt 200 meter van de weg af en de dichtstbijzijnde buur woont 500 meter verderop.

​Een groot deel van het land ligt direct bij de boerderij. De rest ligt verdeeld in 7 kleine stukjes over het mooie Wieringen. Deze stukken worden voornamelijk gebruikt voor hooi. Het hooi (gedroogd gras) maaien we in het voorjaar en de zomer en daarna staan onze schapen en jongvee op deze landjes. We gaan hier dan iedere dag heen om te kijken of het met het vee goed gaat en om water te brengen.

De nadruk van het bedrijf ligt op de fok van koeien. We hebben ieder jaar ongeveer 35 koeien, volwassen en jongvee. Onze koeien zijn Lakenvelders. De Lakenvelder is een zeldzaam, ouderwets vleesras. In heel Nederland lopen ongeveer nog 2000 van deze koeien. We zijn lid van het stamboek en we doen mee aan het fokprogramma. We houden onze koeien op een natuurlijke manier, de koeien worden zomers door de stier gedekt. De kalfjes worden meestal in het weiland geboren. Ze blijven bij de moeder totdat het weer slechter wordt en ze op stal gaan. Dan pas worden de kalfjes bij de moeders weggehaald. Overtallige dieren, meestal stierkalveren, brengen we op een natuurlijke manier groot. Deze dieren gaan naar een ambachtelijke slager in een dorp verderop.

Het vlees dat wij leveren wordt ‘vlees met een goed verhaal’ genoemd. Dit is eigenlijk een win-win situatie; de mensen kunnen genieten van het mooie landschap met de koeien en kalveren en ze kunnen een lekker stukje van datzelfde vlees halen bij de slager in de buurt. Ze weten dan dat het goed en verantwoord is gegroeid en behandeld.
Wij zijn dan ook nauw betrokken bij de natuur. We hebben veel land met een uitgestelde maaidatum waar de vogels rustig kunnen broeden. De boer is zelf ook vrijwilliger om dit allemaal in kaart te brengen en de vogels in de gaten te houden.

We zijn sinds kort ook bezig om met varkens te gaan fokken. Ook dit is een apart ras, het Pietrain varken. Het Pietrain varken is een goed varken om kleinschalig te houden en zo op een natuurlijke manier een goed stukje vlees te produceren.

Vanaf 2016 hebben een mooie grote groentetuin en in de zomer van 2017 hebben we zelf een kippenhok gebouwd waar nu 40 kippen (voornamelijk Leghorn) in rondscharrelen.

Methode Heijkoop

De methode Heijkoop helpt een cliënt beter te begrijpen waardoor er passende ondersteuning geboden kan worden. Middels vijf verschillende instrumenten wordt onderzocht hoe een cliënt functioneert. In dit onderzoek zijn verwanten en teamleden intensief betrokken. Op basis van observaties en analyse wordt gezocht naar andere mogelijkheden om met een cliënt om te gaan.

De methode maakt gebruik van vijf instrumenten:
1. Ontdekkend kijken
2. Functioneringsprofiel
3. Constructieve hantering probleemgedrag
4. Relatiedynamiek
5. Videotraining

Ontdekkend kijken
Ontdekkend kijken is een vorm van videoanalyse. Het is het basisinstrument van de Methode Heijkoop. Het instrument helpt begeleiders betekenisvol en onbevooroordeeld naar de cliënt te kijken en maakt hen bewust van de unieke lichaamstaal van de cliënt. Er ontstaat inzicht in de persoonlijke beleving en emoties, de manier van oriënteren, contact maken, communiceren, initiatieven nemen en de manier waarop de client oplossingen bedenkt.

Constructieve hantering probleemgedrag
Dit instrument helpt de begeleider om op moeilijke momenten, al dan niet met probleemgedrag, actief samen te werken met de cliënt. Het helpt de begeleider onderscheid te maken tussen de betekenis van het probleemgedrag voor de cliënt en de emotionele reacties van de begeleider op het probleemgedrag. Als de begeleider inziet wat het probleemgedrag betekent voor de cliënt, kan hij hem/haar helpen daar een andere oplossing voor te vinden.

Functioneringsprofiel
Dankzij het functioneringsprofiel wordt de begeleider zich bewust van de verwachtingen die de cliënt onbewust bij hem oproept. Het geeft de begeleider inzicht op grond waarvan hij de cliënt over- of onderschat. Doordat hij meer inzicht krijgt, kan hij zijn reacties beter afstemmen op wat de cliënt op een bepaald moment aankan. Daarmee voorkomt de begeleider veel stress bij de cliënt en zichzelf.

Relatiedynamiek
Het instrument relatiedynamiek brengt de dynamiek terug in een vastgelopen relatie tussen begeleider en cliënt. Het maakt de begeleider bewust van hoe hij zich opstelt ten opzichte van de cliënt, en van het beroep dat hij daarmee doet op de cliënt. Het omgekeerde geldt ook: hij krijgt meer oog voor het beroep dat de cliënt op hém doet.

Videotraining
Het instrument videotraining helpt de begeleider bij het ontwikkelen en zich eigen maken van relationele kwaliteiten. De begeleider leert zichzelf feedback geven op de relationele kwaliteit die hij zelf heeft uitgekozen. Die gaat hij/zij oefenen in de praktijk, mèt de cliënt. Van die begeleidingssituatie worden video-opnames gemaakt, die na afloop besproken worden.

Bron: Heijkoop-academy

Beleven in muziek (BIM)

BiM, Beleven in Muziek, stimuleert het ervaren van het lichaam door de muziek te laten voelen. Doelgericht in te zetten voor o.a. contact, communicatie, alertheid, ontspanning, plezier. BiM draagt ook bij aan de muzikale ontwikkeling.

Op speciaal ontwikkelde muziek wordt de deelnemer door de BiM gever aangeraakt met speciale objecten zoals ballen, zacht handschoenen of veren. Ieder muziekstuk heeft zijn eigen bewegingen en objecten. Ook wordt soms gewerkt met etherische oliën.

Financieringsmogelijkheden

De jobcoaches hebben ruime kennis op het gebied van wet- en regelgeving en de financiering van trajecten. Zij kunnen je alles vertellen of je in aanmerking komt voor ondersteuning van een jobcoach.

Wet Langdurige Zorg (WLZ), aanvraag bij CIZ
De Wet Langdurige Zorg is er voor mensen die intensieve begeleiding en nabijheid nodig hebben. Een indicatie voor dagbesteding wordt afgegeven door het Centrum indicatie Zorg (CIZ).

Sociaal Activering traject, aanvraag UWV
Sociale activering is bedoeld als een voorbereidingsperiode op een betaalde baan met behoud van uitkering. De duur van het traject is maximaal 1 jaar. Dit traject wordt onder andere ingezet om te participeren in de maatschappij, zelfvertrouwen op te bouwen en werkervaring op te doen. Tevens wordt er aandacht besteed aan sollicitatievaardigheden en kan onderzocht worden welke beroepen passend zijn.

Individueel Re-integratie traject (IRO), aanvraag UWV
Het doel van het IRO traject is het verkrijgen van een passende betaalde baan. De jobcoach zal jou begeleiden en ondersteunen bij het vinden en behouden van een geschikte baan.

Persoonlijke Ondersteuning (PO), aanvraag UWV
Indien je een betaalde baan hebt en je hebt hierbij extra ondersteuning nodig dan kun je aanspraak maken op een traject Persoonlijke Ondersteuning/ Jobcoaching. Denk hierbij aan onder andere het trainen van werknemersvaardigheden. Voor meer informatie over dit traject en de eventuele aanvraag kan je terecht bij een jobcoach.

WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning), aanvraag gemeente
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de wet maatschappelijke ondersteuning, de WMO. Deze wet omvat activiteiten die het je mogelijk maken om mee te doen in de samenleving, bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Voor meer informatie verwijzen wij je naar de website van de gemeente.

Eigen bijdrage
Gemeenten mogen voor de ondersteuning die zij bieden een eigen bijdrage vragen.
Op de website van het CAK kunt u een indicatie krijgen van de hoogte van de eigen bijdrage.

Omgevingszorg

Een omgeving, die goed is afgestemd op mensen bij wie sprake is van dementie of een hersenbeschadiging heeft een positief effect op het dagelijks functioneren van die mensen. Aandacht voor die omgeving noemen we omgevingszorg.

Omgevingszorg beschouwd de invloed van de omgeving op mensen met een beschadigd brein, waaronder dementie. Mensen met dementie worden in toenemende mate afhankelijk van prikkels uit de omgeving. De prikkelverwerking in het brein is verstoord. Hierdoor iemand met dementie zijn/haar gedrag niet meer uit zichzelf sturen. Gedrag wordt meer en meer bepaald door de omgeving.

Een ongunstige omgeving speelt dan ook een belangrijke rol bij het ontstaan van onbegrepen (probleem)gedrag. Mensen met een beschadigd brein reageren vaak impulsief, reflexmatig en intuïtief op omgevingsprikkels. Bij omgeving kan worden gedacht aan: de fysieke omgeving, werk- en leefprocessen (waaronder de bejegening) en de dag- en tijdsbesteding.

Een omgeving, die is vormgegeven vanuit de ideeën van omgevingszorg, is een omgeving, die

  1. Overzichtelijk, duidelijk en herkenbaar is;
  2. Daardoor begrepen wordt;
  3. Doelgericht gedrag uitlokt;
  4. Zorgt voor de juiste prikkel op het juiste moment;

Door de omgeving en het gedrag methodisch te observeren ontstaat inzicht in ontregelende situaties en storende prikkelbronnen. Dit geeft praktische handvatten voor optimale omgevingszorg: het toepassen van verbeteringen in de leefomgeving van mensen met een beschadigd brein. Het resultaat is een zichtbaar positieve uitwerking op het gevoel van welbevinden en veiligheid. De stress vermindert en niet begrepen (probleem) gedrag neemt af.

Meer info:
breincollectief.nl

LACCS

Het LACCS-programma richt zich op de kwaliteit van leven van cliënten met EVMB. Binnen het programma wordt er aan de hand van vijf gebieden gekeken hoe goed het leven van de cliënt is. De vijf gebieden sluiten aan bij algemene menselijke behoeften. De gebieden zijn:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Contact
  • Communicatie
  • Stimulerende tijdsbesteding

Door bewust te kijken naar deze vijf gebieden en hoe ze voor een cliënt verbeterd kunnen worden, werken alle betrokken samen aan een goed leven voor de cliënt. Per gebied zijn er een aantal waarden geformuleerd die helpen om concreet te kijken naar de kwaliteit van het leven van de cliënt. De vijf LACCS-gebieden zijn allen even belangrijk.

Het LACCS-programma kenmerkt zich door een zeer cliëntgerichte ondersteuning. De vijf gebieden hebben een directe relatie met het dagelijks leven van de cliënt. Het zien van ontwikkelmogelijkheden, hoe klein dan ook, speelt binnen het LACCS-programma een belangrijke rol.

Meer info:

Skip to content