Acteurs Eenhoorn op BHV-cursus

Voor hetere vuren kunnen staan

Tekst: Titia Geerlink – Fotografie: Eric Minten

26-05-2020

Brand, bloed, sirenes, paniek!!! We zitten er met zijn allen niet op te wachten, maar er kan in je directe omgeving natuurlijk altijd iets vervelends gebeuren. Net als bij andere organisaties, hebben we binnen Esdégé-Reigersdaal Bedrijfshulpverleners (kortgezegd BHV’ers) die zijn opgeleid om te ondersteunen bij calamiteiten tijdens het werk. Het is al een aantal jaren geleden dat een cliënt op een dagbestedingslocatie in Den Helder opmerkte: ‘Maar waarom zouden wij niet zo’n opleiding doen? Wij zijn hier toch ook de hele dag aan het werk?' En zo is het natuurlijk ook. Dus werd een BHV-cursus op maat gemaakt.

Cursus op maat

Op maat omdat het niet voor iedereen haalbaar is om te stampen uit een boek – inmiddels e-learning overigens. Op maat omdat een hele dag luisteren naar iemand veel van je vraagt. Op maat omdat niet iedereen alle benodigde stof tot zich kan nemen. Acteurs van theatergroep Eenhoorn gingen begin dit jaar de uitdaging aan. Ze vonden dat ze wel wat vaardigheden op dit gebied konden gebruiken. Ze kregen les in twee onderdelen: brand en EHBO. De trainingen werden verzorgd door Rob van Amerongen van onze eigen afdeling Arbo en gezondheid. Hij werd bijgestaan door Interflame in Heerhugowaard, het bedrijf dat ook de cursussen voor medewerkers verzorgt. De stof werd verdeeld over twee weken. Per onderdeel twee ochtenden theorie en een ochtend praktijk. Aan de bak! Inge van Velzen (18) en Selina Rootlieb (23) vertellen hoe ze het ervaren hebben.

Vingercondoom

Met een hagelnieuw kladblok stapt Inge het lokaal binnen. De spanning is van haar gezicht af te lezen. Inge: “Ik denk dat ik het een leuke, leerzame, maar pittige cursus ga vinden. Je moet best veel onthouden en doen. Daarom heb ik een opschrijfboekje mee zodat het misschien iets makkelijker wordt. Mijn familie zei al: ‘als we iets hebben, een wond ofzo, dan kunnen we straks Inge vragen’.” Op het puntje van haar stoel luistert ze de opeenvolgende uren aandachtig naar de stof en gaat ze met haar medecursisten in gesprek over allerlei situaties. De AED komt in beeld. “O, yes”, flapt Inge eruit. “Slachtoffer, ik ga je even op tafel leggen”, meldt Inge de oefenpop. 

In de loop van de ochtend is ze erg benieuwd of ze al beoordeeld is. “Maar als ik zie hoe leuk dit is, dan denk ik wel dat ik het ga halen”, stelt ze zichzelf gerust. Die stickers plakken van die AED blijkt een hele toer. Moet ie nou links, rechts, boven, onder? “Ik heb echt zo ontzettend veel geleerd”, vertelt Inge achteraf. “Niet alleen voor hier, maar ook thuis voel ik me meer secure. Ik denk dat ik meer blijf opletten in mijn omgeving voortaan. En we hebben ook wel gelachen, hoor! Gingen we ineens kijken naar een vingercondoom. Dat was wel hilarisch! En met dat reanimeren had ik helemaal een striem op m’n hand. Dat is best zwaar. Wat een power heb je daarvoor nodig!”

Ik heb de kracht niet

Voor Selina Rootlieb (23) liggen de uitdagingen op een ander vlak. Ze zit in een rolstoel en verwacht dat ze een aantal dingen wellicht niet zelf kan doen. “Voor reanimeren heb ik de kracht niet”, zegt ze kordaat. Ze verbaast zichzelf. Want hup, hup, daar gaat ze op haar knieën op de grond en ze gaat. “Oké, ik kan het misschien niet heel lang volhouden, maar nu weet ik dat ik vervolgens wel anderen kan helpen met hoe zij verder moeten gaan. Zo, nu m’n eigen ademhaling weer onder controle zien te krijgen”, hijgt Selina stralend. “Ik word hier bewuster van dingen” meldt ze achteraf. “Ik kijk nu ook vaker of de vluchtroutes bij Eenhoorn vrij zijn. Ik zou iedereen deze cursus aanraden. Ook al kun je niet alles zelf oplossen, je kunt mensen wel helpen door je kennis.”

Adrenaline tegen benauwdheid

Ook tijdens de brandoefeningen was de verwondering over haar eigen mogelijkheden van Selina’s gezicht te lezen. “Die vlam in de pan! Dat ik dat zelf kon, zeg. Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Doordat ik de brandoefeningen best wel spannend vond had ik veel adrenaline in mijn lijf. Ik denk dat die adrenaline ervoor heeft gezorgd dat ik ondanks mijn astma niet echt benauwd werd van de rook. Na de oefeningen heb ik wel een pufje genomen.

Ik ben door deze oefeningen ook alerter op het voorkomen van zaken. Dat je laptop in de fik kan vliegen als hij heet wordt op de bank bijvoorbeeld. Wist ik niet. Of een scootmobiel die binnen drie minuten totaal afgefikt is als hij op de gang kortsluiting krijgt in de lader. Mijn fysiotherapeut heb ik de deurprocedure (een brandoefening die je bij BHV leert om te kijken of je veilig een ruimte in kunt, red.) meteen even geleerd.”

Actie, ontruimen, wegwezen

Inge ervaarde de brandoefeningen als een grootse belevenis: “Die meneer Hans die dat deed was echt geweldig. Ik ben weerbaarder geworden. En wow, wat zag dat er cool uit die brand die de trainer in scene zette in die container. Of ik ook zo zou reageren op een brand in huis? Nee, dat niet. Dan zou ik meteen aan de slag gaan. Actie ondernemen. Ontruimen. 112 bellen en alle spullen achter me laten die ik daar heb. Wegwezen. Zo hé, het lijkt wel of er adrenaline door me heen stroomt.”

Rob

Rob van Amerongen heeft de training al aan verschillende groepen gegeven. “Voor wie nu denkt dat iedereen zomaar ‘even’ een BHV-diploma kan halen: dat is niet het geval. Daar waar de een alles goed kan volgen en leren, is het voor de ander meer een beleving. En alles wat er tussenin zit. Ook niet alle cliënten krijgen een diploma. In het algemeen krijgt men een bewijs van deelname. Het gaat er met name om, dat men bewust raakt van wat er kan gebeuren en hoe men kan helpen bij een incident.Zo was er een cliënt die drie weken na de cursus bij een incident betrokken raakte. Hij heeft het slachtoffer in de stabiele zijligging gelegd en 112 gebeld. De hulpdiensten waren snel ter plekke. De cliënt kreeg complimenten over hoe hij het gedaan had. Daar word ik nou blij van!”

Hans

Hans Weder, eigenaar van Interflame in Heerhugowaard: “We werken al ruim 20 jaar samen met Esdégé-Reigersdaal en ik heb het nog steeds hartstikke naar mijn zin. We begonnen met BHV-cursussen voor medewerkers en toen daar een aantal jaren geleden cliënten bij kwamen, werd het enthousiasme alleen maar groter. De herkenning, een knuffel, super veel waardering en grote interesse: dat is echt goud. Cliënten zijn vaak veel directer, durven eerder ‘domme’ vragen te stellen. Vragen die natuurlijk nooit dom zijn, maar medewerkers houden zich door die gedachte wellicht meer in. Toen Esdégé-Reigersdaal met de vraag kwam om cliënten ook een cursus aan te bieden, stond ik daar meteen voor de volle 100% achter. Het werpt ook echt zijn vruchten af. Ze steken er echt iets van op. De een natuurlijk meer dan de ander, maar er blijft altijd iets hangen. Als ik merk dat het niet lukt bij iemand, gaan we spelenderwijs naar de oplossing. Uiteindelijk komen we er samen wel. Datzelfde geldt voor de brandoefeningen die we doen. Pas als de cursisten hier op locatie zijn en we aan de slag gaan, bepaal ik precies wat we gaan doen. Dat is helemaal afhankelijk van hoe de groep is samengesteld. Weet je dat ik ooit een beroepskeuzetest heb gedaan omdat ik niet wist wat ik wilde worden? Ha, daar kwam dus ook uit dat ik iets moest gaan doen als op de ambulance werken of bejaardenverzorger. En zie hier. Ik kom in de buurt.”

Delen? Graag!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees ook deze verhalen...

Karel bij Pand Raak

Dagbesteding die past

“Door een tumor in mijn hoofd werd ik anders. Vroeger zat ik op het VWO, nu werk ik op een AC van Esdégé-Reigersdaal. Ik heb heel erg de drang ‘gewoon’
Lees meer...
Magdaleen hooge omringd door robotkatten

Robotdieren op Buitenhof

Geef ouderen met dementie een robotdier en je zult zien, zo blijkt uit onderzoek, dat ze zich meer kunnen ontspannen en daardoor makkelijker tot gedragsveranderingen komen. Zou dit ook kunnen
Lees meer...
Karel bij Pand Raak

Dagbesteding die past

“Door een tumor in mijn hoofd werd ik anders. Vroeger zat ik op het VWO, nu werk ik op een AC van Esdégé-Reigersdaal. Ik heb heel erg de drang ‘gewoon’
lees meer...
Magdaleen hooge omringd door robotkatten

Robotdieren op Buitenhof

Geef ouderen met dementie een robotdier en je zult zien, zo blijkt uit onderzoek, dat ze zich meer kunnen ontspannen en daardoor makkelijker tot gedragsveranderingen komen. Zou dit ook kunnen
lees meer...

Postadres: Esdégé-Reigersdaal • Postbus 1065 • 1700 BB Heerhugowaard
Bezoekadres: J. Duikerweg 1 • 1703 DH Heerhugowaard
Telefoon: 0226 33 20 00 • info@esdege-reigersdaal.nl
Openingstijden: ma t/m vr: 8:00 – 17:30

:hover

 

Postadres:
Esdégé-Reigersdaal • Postbus 1065
1700 BB Heerhugowaard

Bezoekadres:

J. Duikerweg 1 • 1703 DH Heerhugowaard

0226 33 20 00 • info@esdege-reigersdaal.nl 

Openingstijden: ma t/m vr: 8:00 – 17:30

Copyright © 2020 – Esdégé-Reigersdaal
Beleven in muziek (BIM)

BiM, Beleven in Muziek, stimuleert het ervaren van het lichaam door de muziek te laten voelen. Doelgericht in te zetten voor o.a. contact, communicatie, alertheid, ontspanning, plezier. BiM draagt ook bij aan de muzikale ontwikkeling.

Op speciaal ontwikkelde muziek wordt de deelnemer door de BiM gever aangeraakt met speciale objecten zoals ballen, zacht handschoenen of veren. Ieder muziekstuk heeft zijn eigen bewegingen en objecten. Ook wordt soms gewerkt met etherische oliën.

Methode Heijkoop

De methode Heijkoop helpt een cliënt beter te begrijpen waardoor er passende ondersteuning geboden kan worden. Middels vijf verschillende instrumenten wordt onderzocht hoe een cliënt functioneert. In dit onderzoek zijn verwanten en teamleden intensief betrokken. Op basis van observaties en analyse wordt gezocht naar andere mogelijkheden om met een cliënt om te gaan.

De methode maakt gebruik van vijf instrumenten:
1. Ontdekkend kijken
2. Functioneringsprofiel
3. Constructieve hantering probleemgedrag
4. Relatiedynamiek
5. Videotraining

Ontdekkend kijken
Ontdekkend kijken is een vorm van videoanalyse. Het is het basisinstrument van de Methode Heijkoop. Het instrument helpt begeleiders betekenisvol en onbevooroordeeld naar de cliënt te kijken en maakt hen bewust van de unieke lichaamstaal van de cliënt. Er ontstaat inzicht in de persoonlijke beleving en emoties, de manier van oriënteren, contact maken, communiceren, initiatieven nemen en de manier waarop de client oplossingen bedenkt.

Constructieve hantering probleemgedrag
Dit instrument helpt de begeleider om op moeilijke momenten, al dan niet met probleemgedrag, actief samen te werken met de cliënt. Het helpt de begeleider onderscheid te maken tussen de betekenis van het probleemgedrag voor de cliënt en de emotionele reacties van de begeleider op het probleemgedrag. Als de begeleider inziet wat het probleemgedrag betekent voor de cliënt, kan hij hem/haar helpen daar een andere oplossing voor te vinden.

Functioneringsprofiel
Dankzij het functioneringsprofiel wordt de begeleider zich bewust van de verwachtingen die de cliënt onbewust bij hem oproept. Het geeft de begeleider inzicht op grond waarvan hij de cliënt over- of onderschat. Doordat hij meer inzicht krijgt, kan hij zijn reacties beter afstemmen op wat de cliënt op een bepaald moment aankan. Daarmee voorkomt de begeleider veel stress bij de cliënt en zichzelf.

Relatiedynamiek
Het instrument relatiedynamiek brengt de dynamiek terug in een vastgelopen relatie tussen begeleider en cliënt. Het maakt de begeleider bewust van hoe hij zich opstelt ten opzichte van de cliënt, en van het beroep dat hij daarmee doet op de cliënt. Het omgekeerde geldt ook: hij krijgt meer oog voor het beroep dat de cliënt op hém doet.

Videotraining
Het instrument videotraining helpt de begeleider bij het ontwikkelen en zich eigen maken van relationele kwaliteiten. De begeleider leert zichzelf feedback geven op de relationele kwaliteit die hij zelf heeft uitgekozen. Die gaat hij/zij oefenen in de praktijk, mèt de cliënt. Van die begeleidingssituatie worden video-opnames gemaakt, die na afloop besproken worden.

Bron: Heijkoop-academy

Van de boer

Wij boeren op een ouderwetse, kleinschalige manier op het voormalig eiland Wieringen. De boerderij ligt aan de rand van een vogelgebied en staat op een erf van ongeveer 40 are. De boerderij ligt 200 meter van de weg af en de dichtstbijzijnde buur woont 500 meter verderop.

​Een groot deel van het land ligt direct bij de boerderij. De rest ligt verdeeld in 7 kleine stukjes over het mooie Wieringen. Deze stukken worden voornamelijk gebruikt voor hooi. Het hooi (gedroogd gras) maaien we in het voorjaar en de zomer en daarna staan onze schapen en jongvee op deze landjes. We gaan hier dan iedere dag heen om te kijken of het met het vee goed gaat en om water te brengen.

De nadruk van het bedrijf ligt op de fok van koeien. We hebben ieder jaar ongeveer 35 koeien, volwassen en jongvee. Onze koeien zijn Lakenvelders. De Lakenvelder is een zeldzaam, ouderwets vleesras. In heel Nederland lopen ongeveer nog 2000 van deze koeien. We zijn lid van het stamboek en we doen mee aan het fokprogramma. We houden onze koeien op een natuurlijke manier, de koeien worden zomers door de stier gedekt. De kalfjes worden meestal in het weiland geboren. Ze blijven bij de moeder totdat het weer slechter wordt en ze op stal gaan. Dan pas worden de kalfjes bij de moeders weggehaald. Overtallige dieren, meestal stierkalveren, brengen we op een natuurlijke manier groot. Deze dieren gaan naar een ambachtelijke slager in een dorp verderop.

Het vlees dat wij leveren wordt ‘vlees met een goed verhaal’ genoemd. Dit is eigenlijk een win-win situatie; de mensen kunnen genieten van het mooie landschap met de koeien en kalveren en ze kunnen een lekker stukje van datzelfde vlees halen bij de slager in de buurt. Ze weten dan dat het goed en verantwoord is gegroeid en behandeld.
Wij zijn dan ook nauw betrokken bij de natuur. We hebben veel land met een uitgestelde maaidatum waar de vogels rustig kunnen broeden. De boer is zelf ook vrijwilliger om dit allemaal in kaart te brengen en de vogels in de gaten te houden.

We zijn sinds kort ook bezig om met varkens te gaan fokken. Ook dit is een apart ras, het Pietrain varken. Het Pietrain varken is een goed varken om kleinschalig te houden en zo op een natuurlijke manier een goed stukje vlees te produceren.

Vanaf 2016 hebben een mooie grote groentetuin en in de zomer van 2017 hebben we zelf een kippenhok gebouwd waar nu 40 kippen (voornamelijk Leghorn) in rondscharrelen.

Active Support

Active Support is een ondersteuningsmethodiek speciaal ontwikkeld om cliënten actief te betrekken bij de dagelijkse gang van zaken zodat ze meer regie over hun leven krijgen. De methode gaat uit van een aantal algemene principes die van belang zijn voor een zo gewoon mogelijk leven:

  • deelnemen aan de samenleving
  • een netwerk van relaties hebben, waaronder familie en vrienden
  • deze relaties moeten van langere door zijn (continuïteit)
  • de kans krijgen om ervaringen op te doen en te leren
  • keuzemogelijkheden hebben en controle over het eigen bestaan
  • een zekere status krijgen en gerespecteerd worden
  • behandeld worden als een individu
Werken met een vertrouwensrelatie

Een cliënt heeft vertrouwen in jou nodig voordat hij een band met je aangaat. Pas als er een wederzijdse band is, kun je hem of haar stimuleren zich open te stellen om op onderzoek uit te gaan, nieuwe ervaringen op te doen, relaties aan te gaan en zich op alle gebieden te ontwikkelen: lichamelijk, cognitief en sociaal-affectief. Een vertrouwensband is dus een belangrijk aspect van de relatie.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Er wordt binnen Esdégé-Reigersdaal gewerkt met ondersteuningsplannen. In overleg met de cliënt en zijn/haar vertegenwoordiger wordt in het ondersteuningsplan een beeld van de cliënt geschetst en van wat hij/zij nodig heeft om prettig te kunnen functioneren. Jaarlijks wordt er geëvalueerd en waar nodig wordt het plan bijgesteld.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Bij haptonomisch verplaatsen staat zelfredzaamheid altijd centraal. Vooral omdat het meer respectvol is voor de cliënt en de zorgverlener. Want te veel doen voor een cliënt in de zorg ontneemt hem zijn mogelijkheden en zijn eigenwaarde. Te veel doen voor cliënten is daarbij onnodig zwaar voor de begeleiders en plaatst hen in een rol waarin geen samenwerking kan ontstaan met de cliënt. Met haptonomisch verplaatsen is de zelfredzaamheid voelbaar, zichtbaar en overdraagbaar. Het biedt praktische vaardigheden om te leren hoe de zelfredzaamheid van de cliënt zo veel mogelijk behouden kan blijven.

Video-interactie training

Door middel van korte video-opnames waarbij de interactie tussen cliënt en (cliënt) begeleider centraal staat proberen we te leren van de situatie, het eigen gedrag en gedrag van cliënt beter te begrijpen om vervolgens de volgende keer daar weer beter mee om te gaan. De video-interactie training richt zich op ‘klein kijken’, waarbij signalen van de cliënt nauwkeurig kunnen worden geobserveerd en geïnterpreteerd. De video-interactie training is gebaseerd op de methode van Heijkoop.

Privacyverklaringen

Voorwaarden abonnement Bladeren

Begrippen

  • Bladeren
    Het tijdschrift met die titel, dat 4 maal per jaar wordt gemaakt en uitgegeven door Stichting Esdégé-Reigersdaal.
  • Abonnement
    Het abonnement is een éénmalige betaling die recht geeft op toezending van 4 opeenvolgende kwartaaluitgaven van Bladeren en heeft daardoor een looptijd van ongeveer één jaar.  

Bepalingen

  • Abonnees kunnen via e-mailadres bladeren@esdege-reigersdaal.nl contact opnemen met de redactie en administratie van Bladeren. 
  • Abonnees kunnen een adreswijziging doorgeven en klachten melden bij het niet ontvangen van Bladeren. 
  • Abonnees zijn verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van een adreswijziging.
  • Indien gewenst kan de verdere toezending van Bladeren worden stopgezet.
  • Er vindt geen terugbetaling plaats voor niet ontvangen nummers bij onjuiste adressering of bij het stopzetten van de toezending.
Privacy
De verkregen adresgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het toezenden van Bladeren en ze worden niet beschikbaar gesteld aan derden. Het privacy reglement van Esdégé-Reigersdaal is van toepassing.
Visie Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal is een visie gestuurde organisatie.

Onze visie:
Alle mensen zijn gelijkwaardig, elk mens is uniek.

Daarom heeft iedereen recht op:

  • respect
  • ontplooiing
  • een volwaardige plaats in de samenleving
  • relaties met andere mensen
  • eigen keuze


Dit betekent dat wij:

  • het individu respecteren
  • inspelen op de mogelijkheden van het individu
  • ondersteuning bieden bij het maken van keuzes
  • uitgaan van het gewone en speciale voorzieningen treffen waar nodig
  • ondersteuning bieden bij het aangaan en behouden van relaties
  • gericht zijn op een volwaardige plaats voor het individu in de samenleving


Volwaardig burgerschap van mensen met een beperking vinden wij belangrijk. Daarom werken we mee aan normalisatie en integratie. Mensen krijgen bij ons de ruimte om passende ondersteuning te organiseren. Zoveel mogelijk beslissingen worden genomen in de omgeving van de cliënt, waar immers de ondersteuningsvragen worden geformuleerd. Van medewerkers verwachten we dat ze cliënten vanuit deze visie respectvol ondersteunen.

Totale Communicatie

Totale Communicatie is het ondersteunen en bevorderen van communicatie met diverse middelen zoals foto`s, pictogrammen, gebaren, verwijzers en geschreven taal. Totale Communicatie wordt vooral gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, kinderen met spraak/taal moeilijkheden en bij mensen met afasie of dementie

Gentle Teaching

Gentle Teaching (McGee, 1992) is een methodiek die veel voorkomt bij het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. De methodiek is gebaseerd op de Psychologie van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij gaat men ervan uit dat ieder mens de behoefte heeft zich verbonden te voelen met anderen in wederkerige en gelijkwaardige relaties. Bij Gentle Teaching is een veilige en liefdevolle relatie de basis voor de ontwikkeling van de cliënt.

De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:

  • We respecteren elkaar
  • We accepteren elkaar
  • We proberen elkaar te begrijpen
  • We waarderen elkaar
  • We geven elkaar zelfvertrouwen
  • We proberen elkaar vooruit te helpen
LACCS

Het LACCS-programma richt zich op de kwaliteit van leven van cliënten met EVMB. Binnen het programma wordt er aan de hand van vijf gebieden gekeken hoe goed het leven van de cliënt is. De vijf gebieden sluiten aan bij algemene menselijke behoeften. De gebieden zijn:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Contact
  • Communicatie
  • Stimulerende tijdsbesteding

Door bewust te kijken naar deze vijf gebieden en hoe ze voor een cliënt verbeterd kunnen worden, werken alle betrokken samen aan een goed leven voor de cliënt. Per gebied zijn er een aantal waarden geformuleerd die helpen om concreet te kijken naar de kwaliteit van het leven van de cliënt. De vijf LACCS-gebieden zijn allen even belangrijk.

Het LACCS-programma kenmerkt zich door een zeer cliëntgerichte ondersteuning. De vijf gebieden hebben een directe relatie met het dagelijks leven van de cliënt. Het zien van ontwikkelmogelijkheden, hoe klein dan ook, speelt binnen het LACCS-programma een belangrijke rol.

Meer info: