Marcel staand naast zijn brommer op de dijk langs het IJsselmeer bij Hoorn

Bezorgen van interne post voor Esdégé-Reigersdaal

Van Enkhuizen tot Broek op Langedijk

Tekst en fotografie: Eric Minten 

05-10-2018

Ja, ik wil 4x per jaar het
digitale magazine ontvangen

Meld je aan door hieronder jouw e-mailadres op te geven. Dit adres wordt door ons alleen gebruikt om je ons digitale magazine te sturen. Lees hier ons privacybeleid.

Lees je Bladeren liever op papier? Dat kan ook! Je kunt ‘m gratis afhalen op verschillende locaties of je kunt een abonnement nemen zodat de volgende vier nummers vanzelf naar je worden opgestuurd.

Veel plezier met ons magazine

Het is zo'n typisch gebaar. Sportvissers tonen er de maat van hun belangrijkste vangst mee. Handen gestrekt, een klein stukje voor het lichaam, vingers een beetje schuin omhoog. Marcel maakt zo'n zelfde gebaar. "Op een ochtend werd er aangebeld, of ik Marcel was", vertelt hij. "Dan moet ik even iets pakken, werd er gezegd. Komt hij even later terug met zo'n bos bloemen. Van Esdégé-Reigersdaal". Terwijl hij 'zo'n' met nadruk zegt, maakt hij het 'vissersgebaar'. Handen voorbij schouderbreedte. 

Post bezorgen door weer en wind

Al ongeveer zeven jaar bezorgt Marcel Koppies de interne post van Esdégé-Reigersdaal op locaties tussen Enkhuizen en Broek op Langedijk. Het werk zit hem als gegoten. Drie dagen per week stapt hij, vanuit Werk & Dagbesteding West-Friesland, met veel plezier op de brommer. Weer of geen weer. "Niet met sneeuw of ijzel," zegt hij, "dat is te gevaarlijk. Maar flinke regen is voor mij geen probleem. Trek ik gewoon mijn 'gevechtspak' aan", doelt hij breed lachend op zijn regenkleding. Toen Marcel net als koerier bij Esdégé-Reigersdaal begon, had hij een houten kist op zijn brommer. Dat ging niet echt lekker. Het ding was namelijk niet helemaal waterdicht. "Dan dreven de poststukken in een flinke laag water", vertelt hij smeuïg. De kist heeft plaats gemaakt voor een kunststof bak. Zwart. Geen druppel die daar nog in komt.

"Door mijn werk kan ik iets voor andere mensen betekenen"

Samen sport kijken

Toen Marcel jaren terug met de 'De Stichting' (Red: Stichting Esdégé-Reigersdaal) in aanraking kwam, vond hij dat spannend. "Ik kende nog niemand en dat vond ik eng." Ondertussen is hij gewend en wil hij er geen kwaad woord over horen. "De stichting heeft veel voor mij gedaan", zegt hij. "Wat ik fijn vind, is dat er altijd wel iemand is die mij kan helpen." Zelf staat Marcel ook graag klaar voor anderen. Zo kijkt hij op zondagmiddag sport samen met een andere cliënt. Voetbal. "Ik haal hem op met een duo-fiets. We kunnen lezen en schrijven met elkaar. Nu de competitie is afgelopen doen we andere dingen. We gaan bijvoorbeeld ergens wat drinken."

Accuraat

Marcel wordt omschreven als accuraat. "Eerst kende ik dat woord niet, maar het klopt wel. Wanneer ik bijvoorbeeld een locatie nog niet ken, rijd ik er soms van te voren even heen. Zo kom ik niet voor verassingen te staan. Eenmaal op een adres geweest, vergeet ik deze niet meer. Maar ook wanneer ik van een iemand een handtekening moet hebben, dan komt die er gewoon. Al moet ik er twee uur op wachten!"

​Onder de mensen

​Door zijn werk is Marcel veel onder de mensen. Dat is belangrijk voor hem. Evenals respect en waardering. "Door mijn werk kan ik iets voor andere mensen betekenen," zegt hij terwijl hij zijn koffie drinkt, "dat wordt gewaardeerd en dat vind ik prettig. Verder heb ik graag wat om handen, het liefst veel bestellingen op een dag." Vooral de meer bijzondere bezorgingen geven hem een goed gevoel. "Ik vind het kicken wanneer een spoedbestelling op tijd aan komt", zegt hij. "Er mag voor mij best wat druk op staan, dan werk ik het lekkerst."

Zo'n bos bloemen dus. Een paar jaar geleden. Bezorgd op maandagochtend. Marcel herstelde van een operatie en daar stond opeens die jongen. "Dat raakte mij diep," zegt hij, "en nu nog steeds." Hij kijkt er stralend bij terwijl de afstand tussen zijn handen ongemerkt nog een paar centimeter groeit.

Met delen vergroot je kansen

In dit verhaal leerde je iemand met een beperking kennen of iemand die ondersteunt. Delen neemt onbekendheid weg en vergroot kansen op contact en samen optrekken. Doe je mee?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lees ook deze verhalen...

Blokken van de Yucelmethode

De Yucelmethode

De Yucelmethode wordt gebruikt om uiteenlopende vraagstukken te concretiseren. De aard van de vragen kan uiteenlopend zijn. Zo kunnen vragen van cliënten, maar ook van teams via de methode benaderd
lees meer...
Portret Kimberly bij BlueSun In Den Helder

Jobcoaching in Den Helder

Kimberly Kalter (26) deed haar opleiding bij de Pijler in Den Helder. Na school ging ze aan het werk bij een verzorgingshuis op Texel. "Ik vond het daar niet zo
lees meer...
Mick op de schommel bij Activiteitencentrum Buitenhof

Werken bij Activiteitencentrum Buitenhof

Het werken op Activiteitencentrum Buitenhof is zeer afwisselend. Barry Schipper (35), Dave Hollanders (38) en Simone Dekker (31) vertellen over de manier waarop zij cliënten ondersteunen. Over veiligheid, vertrouwen en
lees meer...
Portret Cor bij Karwei Hoorn

Aan de slag met jobcoaching

Een grote bouwmarktketen die bij Esdégé-Reigersdaal aanklopt of er nog meer cliënten zijn die bij een bouwmarkt willen werken… Het lijkt wel de omgekeerde wereld maar het gebeurde wel! In
lees meer...
Blokken van de Yucelmethode

De Yucelmethode

De Yucelmethode wordt gebruikt om uiteenlopende vraagstukken te concretiseren. De aard van de vragen kan uiteenlopend zijn. Zo kunnen vragen van cliënten, maar ook van teams via de methode benaderd
lees meer...
Portret Kimberly bij BlueSun In Den Helder

Jobcoaching in Den Helder

Kimberly Kalter (26) deed haar opleiding bij de Pijler in Den Helder. Na school ging ze aan het werk bij een verzorgingshuis op Texel. "Ik vond het daar niet zo
lees meer...
Mick op de schommel bij Activiteitencentrum Buitenhof

Werken bij Activiteitencentrum Buitenhof

Het werken op Activiteitencentrum Buitenhof is zeer afwisselend. Barry Schipper (35), Dave Hollanders (38) en Simone Dekker (31) vertellen over de manier waarop zij cliënten ondersteunen. Over veiligheid, vertrouwen en
lees meer...
Portret Cor bij Karwei Hoorn

Aan de slag met jobcoaching

Een grote bouwmarktketen die bij Esdégé-Reigersdaal aanklopt of er nog meer cliënten zijn die bij een bouwmarkt willen werken… Het lijkt wel de omgekeerde wereld maar het gebeurde wel! In
lees meer...

Voorwaarden abonnement Bladeren

Begrippen

  • Bladeren
    Het tijdschrift met die titel, dat 4 maal per jaar wordt gemaakt en uitgegeven door Stichting Esdégé-Reigersdaal.
  • Abonnement
    Het abonnement is een éénmalige betaling die recht geeft op toezending van 4 opeenvolgende kwartaaluitgaven van Bladeren en heeft daardoor een looptijd van ongeveer één jaar.  

Bepalingen

  • Abonnees kunnen via e-mailadres bladeren@esdege-reigersdaal.nl contact opnemen met de redactie en administratie van Bladeren. 
  • Abonnees kunnen een adreswijziging doorgeven en klachten melden bij het niet ontvangen van Bladeren. 
  • Abonnees zijn verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van een adreswijziging.
  • Indien gewenst kan de verdere toezending van Bladeren worden stopgezet.
  • Er vindt geen terugbetaling plaats voor niet ontvangen nummers bij onjuiste adressering of bij het stopzetten van de toezending.
Privacy
De verkregen adresgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het toezenden van Bladeren en ze worden niet beschikbaar gesteld aan derden. Het privacy reglement van Esdégé-Reigersdaal is van toepassing.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal is een visie gestuurde organisatie.

Onze visie:
Alle mensen zijn gelijkwaardig, elk mens is uniek.

Daarom heeft iedereen recht op:

  • respect
  • ontplooiing
  • een volwaardige plaats in de samenleving
  • relaties met andere mensen
  • eigen keuze


Dit betekent dat wij:

  • het individu respecteren
  • inspelen op de mogelijkheden van het individu
  • ondersteuning bieden bij het maken van keuzes
  • uitgaan van het gewone en speciale voorzieningen treffen waar nodig
  • ondersteuning bieden bij het aangaan en behouden van relaties
  • gericht zijn op een volwaardige plaats voor het individu in de samenleving

Volwaardig burgerschap van mensen met een beperking vinden wij belangrijk. Daarom werken we mee aan normalisatie en integratie. Mensen krijgen bij ons de ruimte om passende ondersteuning te organiseren. Zoveel mogelijk beslissingen worden genomen in de omgeving van de cliënt, waar immers de ondersteuningsvragen worden geformuleerd. Van medewerkers verwachten we dat ze cliënten vanuit deze visie respectvol ondersteunen.

Totale Communicatie

Totale Communicatie is het ondersteunen en bevorderen van communicatie met diverse middelen zoals foto`s, pictogrammen, gebaren, verwijzers en geschreven taal. Totale Communicatie wordt vooral gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, kinderen met spraak/taal moeilijkheden en bij mensen met afasie of dementie

Gentle Teaching

Gentle Teaching (McGee, 1992) is een methodiek die veel voorkomt bij het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. De methodiek is gebaseerd op de Psychologie van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij gaat men ervan uit dat ieder mens de behoefte heeft zich verbonden te voelen met anderen in wederkerige en gelijkwaardige relaties. Bij Gentle Teaching is een veilige en liefdevolle relatie de basis voor de ontwikkeling van de cliënt.

De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:

  • We respecteren elkaar
  • We accepteren elkaar
  • We proberen elkaar te begrijpen
  • We waarderen elkaar
  • We geven elkaar zelfvertrouwen
  • We proberen elkaar vooruit te helpen

LACCS

Het LACCS-programma richt zich op de kwaliteit van leven van cliënten met EVMB. Binnen het programma wordt er aan de hand van vijf gebieden gekeken hoe goed het leven van de cliënt is. De vijf gebieden sluiten aan bij algemene menselijke behoeften. De gebieden zijn:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Contact
  • Communicatie
  • Stimulerende tijdsbesteding

Door bewust te kijken naar deze vijf gebieden en hoe ze voor een cliënt verbeterd kunnen worden, werken alle betrokken samen aan een goed leven voor de cliënt. Per gebied zijn er een aantal waarden geformuleerd die helpen om concreet te kijken naar de kwaliteit van het leven van de cliënt. De vijf LACCS-gebieden zijn allen even belangrijk.

Het LACCS-programma kenmerkt zich door een zeer cliëntgerichte ondersteuning. De vijf gebieden hebben een directe relatie met het dagelijks leven van de cliënt. Het zien van ontwikkelmogelijkheden, hoe klein dan ook, speelt binnen het LACCS-programma een belangrijke rol.