Clientenraad LOEK Hoorn

Cliëntenraad LOEK Hoorn

Pittige Types

Tekst: Titia Geerlink – Fotografie: Eric Minten

03-02-2020
Ja, ik wil 3x per jaar het
digitale magazine ontvangen

Meld je aan door hieronder jouw e-mailadres op te geven. Dit adres wordt door ons alleen gebruikt om je ons digitale magazine te sturen. Lees hier ons privacybeleid.

Lees je Bladeren liever op papier? Dat kan ook! Je kunt ‘m gratis afhalen op verschillende locaties of je kunt een abonnement nemen zodat de volgende vier nummers vanzelf naar je worden opgestuurd.

Veel plezier met ons magazine

Een jaar is hij nu voorzitter van de cliëntenraad van LOEK Hoorn. Voor die tijd zat hij al in de raad, maar met de splitsing van LOEK (in LOEK Hoorn en LOEK West-Friesland) viel er een voorzitter weg. Het leek hem wel een mooie uitdaging die verantwoording op zich te nemen. En na een jaar kan Ronald Luitjes wel zeggen dat hij #TROTS is dat hij die uitdaging is aangegaan.

"Iets mogen leiden met mooie onderwerpen en een luisterend oor zijn. Het heeft me gebracht wat ik ervan verwachtte", vertelt Ronald. "Eerst was ik best onzeker. Je krijgt toch van alles voor je voeten. Het is fijn dat Heleen Woestenburg (ondersteuner van de cliëntenraad, red.) erbij is. Zij helpt me. En inmiddels durf ik er zelf iets van te zeggen als de raadsleden ergens te lang over doorgaan. Het voelt echt als teamwork."

Als voorzitter zorgt Ronald ervoor dat het overleg lekker verloopt, draagt onderwerpen aan en heeft waar nodig contact met andere raden. Er wordt eens per maand twee uur vergaderd. Heleen ondersteunt de raad daarbij en verstuurt de agenda en het verslag van de vergadering. Een keer in de twee maanden is clustermanager Ans Vreeburg ook bij het overleg aanwezig om vragen te beantwoorden of uitleg te geven over belangrijke onderwerpen. "Het zijn vijf verschillende karakters binnen de raad. Pittige types," lacht Ronald, "maar we komen er uiteindelijk altijd uit met elkaar. Dat vind ik nou juist

ook het mooie van de raad. Net als de verscheidenheid aan onderwerpen. Van EHBO tot de Wet zorg en dwang, van 'Dit vind ik ervan', waar een gastspreker voor kwam, tot de Wmo. Die laatste heeft lange tijd hoog op de agenda gestaan."

Op de cliëntenraad zit geen 'houdbaarheidsdatum', zoals Ronald het zelf omschrijft: "Soms vertrekt er iemand en komt er iemand voor in de plaats. Dan is het weer even aftasten onderling. Maar meestal voegt het ook wel snel. Wat nog beter kan is de achterban informeren. Daarom hebben we besloten een bijeenkomst te organiseren voor cliënten van LOEK Hoorn om te vertellen wat we doen. Zo komen we steeds een stapje verder en dat maakt me #TROTS!"

Met delen vergroot je kansen

In dit verhaal leerde je iemand met een beperking kennen of iemand die ondersteunt. Delen neemt onbekendheid weg en vergroot kansen op contact en samen optrekken. Doe je mee?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lees ook deze verhalen...

Kees Trommel bij Kasteel Medemblik

Kees Trommel op de fiets

In 2010 werd hij getroffen door een hersenbloeding. Kees Trommel. Hield er afasie en apraxie aan over en raakte halfzijdig verlamd. Hij liet het er niet bij zitten, raapte zichzelf
lees meer...
Denise

FlexXtra

Ze heeft al veel verschillende dingen gedaan: zo werkte ze als assistent op een operatiekamer en als kraamverzorgster. Denise Smit (46) werkte eerst bij een andere zorgorganisatie. Tot een vriendin
lees meer...
atleten

Jongeren over hun sport

Dat sport en beweging belangrijk is beseffen ze bij de Blauwe Reiger maar al te goed. Daarom doen ze er alles aan om met de jongeren een activiteit te vinden
lees meer...
Kimberly Koopmans

Gedicht van Kimberly Koopmans

Het leven heeft veel moois te bieden. Tenminste, wanneer het noodlot zich afzijdig houdt. Kimberly Koopmans (24) raakte op zevenjarige leeftijd betrokken bij een zeer ernstig ongeluk. Haar hersenen raakten
lees meer...
Kees Trommel bij Kasteel Medemblik

Kees Trommel op de fiets

In 2010 werd hij getroffen door een hersenbloeding. Kees Trommel. Hield er afasie en apraxie aan over en raakte halfzijdig verlamd. Hij liet het er niet bij zitten, raapte zichzelf
lees meer...
Denise

FlexXtra

Ze heeft al veel verschillende dingen gedaan: zo werkte ze als assistent op een operatiekamer en als kraamverzorgster. Denise Smit (46) werkte eerst bij een andere zorgorganisatie. Tot een vriendin
lees meer...
atleten

Jongeren over hun sport

Dat sport en beweging belangrijk is beseffen ze bij de Blauwe Reiger maar al te goed. Daarom doen ze er alles aan om met de jongeren een activiteit te vinden
lees meer...
Kimberly Koopmans

Gedicht van Kimberly Koopmans

Het leven heeft veel moois te bieden. Tenminste, wanneer het noodlot zich afzijdig houdt. Kimberly Koopmans (24) raakte op zevenjarige leeftijd betrokken bij een zeer ernstig ongeluk. Haar hersenen raakten
lees meer...

Voorwaarden abonnement Bladeren

Begrippen

  • Bladeren
    Het tijdschrift met die titel, dat 4 maal per jaar wordt gemaakt en uitgegeven door Stichting Esdégé-Reigersdaal.
  • Abonnement
    Het abonnement is een éénmalige betaling die recht geeft op toezending van 4 opeenvolgende kwartaaluitgaven van Bladeren en heeft daardoor een looptijd van ongeveer één jaar.  

Bepalingen

  • Abonnees kunnen via e-mailadres bladeren@esdege-reigersdaal.nl contact opnemen met de redactie en administratie van Bladeren. 
  • Abonnees kunnen een adreswijziging doorgeven en klachten melden bij het niet ontvangen van Bladeren. 
  • Abonnees zijn verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van een adreswijziging.
  • Indien gewenst kan de verdere toezending van Bladeren worden stopgezet.
  • Er vindt geen terugbetaling plaats voor niet ontvangen nummers bij onjuiste adressering of bij het stopzetten van de toezending.
Privacy
De verkregen adresgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het toezenden van Bladeren en ze worden niet beschikbaar gesteld aan derden. Het privacy reglement van Esdégé-Reigersdaal is van toepassing.
Visie Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal is een visie gestuurde organisatie.

Onze visie:
Alle mensen zijn gelijkwaardig, elk mens is uniek.

Daarom heeft iedereen recht op:

  • respect
  • ontplooiing
  • een volwaardige plaats in de samenleving
  • relaties met andere mensen
  • eigen keuze


Dit betekent dat wij:

  • het individu respecteren
  • inspelen op de mogelijkheden van het individu
  • ondersteuning bieden bij het maken van keuzes
  • uitgaan van het gewone en speciale voorzieningen treffen waar nodig
  • ondersteuning bieden bij het aangaan en behouden van relaties
  • gericht zijn op een volwaardige plaats voor het individu in de samenleving

Volwaardig burgerschap van mensen met een beperking vinden wij belangrijk. Daarom werken we mee aan normalisatie en integratie. Mensen krijgen bij ons de ruimte om passende ondersteuning te organiseren. Zoveel mogelijk beslissingen worden genomen in de omgeving van de cliënt, waar immers de ondersteuningsvragen worden geformuleerd. Van medewerkers verwachten we dat ze cliënten vanuit deze visie respectvol ondersteunen.

Totale Communicatie

Totale Communicatie is het ondersteunen en bevorderen van communicatie met diverse middelen zoals foto`s, pictogrammen, gebaren, verwijzers en geschreven taal. Totale Communicatie wordt vooral gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, kinderen met spraak/taal moeilijkheden en bij mensen met afasie of dementie

Gentle Teaching

Gentle Teaching (McGee, 1992) is een methodiek die veel voorkomt bij het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. De methodiek is gebaseerd op de Psychologie van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij gaat men ervan uit dat ieder mens de behoefte heeft zich verbonden te voelen met anderen in wederkerige en gelijkwaardige relaties. Bij Gentle Teaching is een veilige en liefdevolle relatie de basis voor de ontwikkeling van de cliënt.

De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:

  • We respecteren elkaar
  • We accepteren elkaar
  • We proberen elkaar te begrijpen
  • We waarderen elkaar
  • We geven elkaar zelfvertrouwen
  • We proberen elkaar vooruit te helpen
LACCS

Het LACCS-programma richt zich op de kwaliteit van leven van cliënten met EVMB. Binnen het programma wordt er aan de hand van vijf gebieden gekeken hoe goed het leven van de cliënt is. De vijf gebieden sluiten aan bij algemene menselijke behoeften. De gebieden zijn:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Contact
  • Communicatie
  • Stimulerende tijdsbesteding

Door bewust te kijken naar deze vijf gebieden en hoe ze voor een cliënt verbeterd kunnen worden, werken alle betrokken samen aan een goed leven voor de cliënt. Per gebied zijn er een aantal waarden geformuleerd die helpen om concreet te kijken naar de kwaliteit van het leven van de cliënt. De vijf LACCS-gebieden zijn allen even belangrijk.

Het LACCS-programma kenmerkt zich door een zeer cliëntgerichte ondersteuning. De vijf gebieden hebben een directe relatie met het dagelijks leven van de cliënt. Het zien van ontwikkelmogelijkheden, hoe klein dan ook, speelt binnen het LACCS-programma een belangrijke rol.