Portret Nick op industrieterrein

Creatieve therapie bij de Rotonde

Wat wil je nou echt?

Tekst en fotografie: Eric Minten 

12-12-2018

Ja, ik wil 4x per jaar het
digitale magazine ontvangen

Meld je aan door hieronder jouw e-mailadres op te geven. Dit adres wordt door ons alleen gebruikt om je ons digitale magazine te sturen. Lees hier ons privacybeleid.

Lees je Bladeren liever op papier? Dat kan ook! Je kunt ‘m gratis afhalen op verschillende locaties of je kunt een abonnement nemen zodat de volgende vier nummers vanzelf naar je worden opgestuurd.

Veel plezier met ons magazine

Nick (39) is een gewone man. Hartelijk karakter, vriendelijke ogen, behulpzaam. Maakt een praatje in de lift en haalt de post wanneer hij zijn afval wegbrengt. Gewoon een leuke man. Nick wordt ambulant ondersteund door Esdégé-Reigersdaal. Iets dat je misschien niet direct verwacht wanneer je hem ziet en spreekt. Een aantal jaren geleden werd er neurologisch onderzoek bij Nick gedaan. Dit leverde voor hem de informatie op waarmee hij zijn leven en zichzelf in één klap beter begreep. 

Bibi en de rest

​Het appartement van Nick heeft wel iets weg van een dierenwinkel. Gekko's, kikkers en vogelspinnen zitten verborgen achter de licht beslagen ramen van verschillende terrariums. In de hoek van zijn kleine woonkamer een grote volière-achtige kooi. Hier wonen zijn 'all-time favourites': suikereekhoorntjes, buideldiertjes die dankzij hun zwevend vermogen heel ver kunnen springen. En dan is er natuurlijk Bibi. Een flinke blauwgele ara, die door de rest van de wereld, 'papegaai' wordt genoemd. Wat dus niet klopt. Verder is er een bescheiden eettafel, een tweezits en een koelkast waaronder zeer luidruchtige krekels wonen. "Die zijn ooit eens ontsnapt," lacht Nick, "nu wonen ze onder de koelkast. Behoorlijk irritant, vooral wanneer het 's avonds donker wordt." 

Bibi

Als kind werd Nick te vroeg geboren wat een aantal gevolgen heeft gehad. Zo is zijn stem altijd hees en zijn gehoor beperkt. Op de basisschool bleek dat Nick niet goed kon meekomen. Op zevenjarige leeftijd veranderde hij daarom van school en ging naar de Burgemeester de Wilde school in Schagen. Een school voor kinderen met taalontwikkelingsstoornis en/of gehoorproblemen. De kleine klassen en de gemoedelijke sfeer gaven hem precies de steun die hij nodig had.

Octopus

Tijdens zijn vervolgstudie deed Nick een MBO-3 opleiding tot logistiek medewerker en ging hij aan de slag als magazijnmedewerker. "Ik stond altijd voor iedereen klaar," vertelt hij, "dat werd natuurlijk erg gewaardeerd. Ik was een soort octopus die met van alles tegelijk bezig was." Nick werd magazijnmeester en uiteindelijk zelfs afdelingshoofd. "Van huis uit heb ik meegekregen dat je hard moet werken," vertelt Nick, "dus dat deed ik ook. 's Avonds stortte ik in op de bank, kon helemaal niets meer en had heel vaak migraine." 

"Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik gevangen zat"

​Het leven van Nick was werken-eten-slapen. Hij wist niet beter. Tot een aantal jaren geleden. Zijn lichaam trapte keihard op de rem. Het was uitgeput en Nick kwam in het ziekenhuis terecht. Zoals het ging, kon het niet langer. "Mensen om mij heen moesten mij vertellen dat ik zo echt niet door kon gaan", aldus Nick. "Ik vond het zelf ook wel zwaar, maar ik dacht dat het gewoon was."

Porret van Nick op industrieterrein  Overdie
Nick

​Ondersteuning

De toenmalige vriendin van Nick kreeg ondersteuning. Een van haar begeleiders kreeg Nick in het vizier en ging het gesprek met hem aan. "Ze vroeg mij of ondersteuning misschien ook iets voor mij was. Ik had daar nog nooit aan gedacht, maar zag dat direct zitten." Zo is het balletje voor Nick gaan rollen. Er kwam een neurologisch onderzoek dat nieuwe feiten aan het licht bracht. Een lage prikkelverwerking was de uitkomst, ultra-laag zelfs. Ineens begreep Nick waarom het altijd zo'n chaos was in zijn hoofd. Kermis, zoals hij zelf zegt. "Volgend weekend ga ik naar een reptielenbeurs," vertelt hij, "voor de meeste mensen is dat gewoon een uitstapje. Bij mij raast dit al dagen door mijn hoofd en ben ik er continu mee bezig."

De Rotonde

Aanvankelijk kwam Nick bij de GGZ terecht. Dit werkte voor hem niet goed. Hij had het gevoel dat men hem daar niet begreep. Uiteindelijk werd hij doorverwezen naar De Rotonde'. Dit bleek meteen een goede match. "Ik heb daar verschillende therapieën gehad", vertelt Nick. "Ze sloten goed op elkaar aan. Ik ben begonnen met groepstherapie." De samenstelling van de groep was voor Nick een belangrijke factor. Daarom werkte de ene groep net wat beter dan de andere. Tijdens de therapie werd er gewerkt met een G-schema. Het schema is erop gericht bewustzijn te ontwikkelen omtrent de relatie tussen gebeurtenissen en je gedrag. Middels een Gebeurtenis-Gevoel-Gedachten-Gedrag-patroon leerde Nick inzicht krijgen in hoe hij de beslissingen in zijn leven nam.

"Tijdens de therapie leerde ik Annie kennen"

"Tijdens de therapie leerde ik Annie kennen," vertelt Nick, "ze is het duiveltje dat op mijn schouder zit. Op mijn andere schouder zit een engeltje. Die heeft geen naam gekregen omdat zij binnen de therapie een minder grote rol speelde." Annie heeft een grote invloed op het leven van Nick, vooral wanneer hij dingen automatisch doet. Het G-schema helpt hem om te ontdekken wanneer Annie haar mond open trekt om haar weinig verheffende repertoire te spuwen: "Je moet hard werken! Je mag niet ziek zijn! Doe dat maar niet, want dat kun je niet! Maak je huis eens schoon! Nee, nu niet gaan slapen, je bent nog niet klaar!" Ondertussen kan Nick om Annie lachen. Hierdoor kan hij zijn grenzen veel makkelijker bewaken en beter voor zichzelf zorgen.

De creatieve therapie bij De Rotonde was voor Nick zeer bijzonder en effectief. Nick: "Ik kreeg een klomp klei. 'Maak er maar wat van', werd er gezegd. Dat kon ik niet. Ik was bang dat ik het fout zou doen. Ik weet wel waar dit vandaan komt. Mijn ouders hebben mij gezien als een kwetsbaar kind. Om mij te beschermen hebben ze mij vaak weerhouden om dingen te ontdekken en mijn grenzen op te zoeken. Het was liefde, maar daardoor leerde ik niet om op mijzelf te vertrouwen of eens op mijn bek te gaan. Annie heeft de rol van mijn ouders een beetje overgenomen. Tijdens de therapie werd ik daarmee geconfronteerd. Langzaam maar zeker ging het beter en durfde ik meer. Ik heb zelfs de muren van mijn huis geschilderd en wil graag een schildersezel met een groot doek." 

Creatieve therapie bij de Rotonde

Ambulante ondersteuning vanaf de Dr. Scheylaan

​Naast de therapie bij De Rotonde krijgt Nick anderhalf uur ambulante ondersteuning per week. "Om te ventileren", zoals hij dat zelf noemt. Samen met zijn begeleider neemt hij de komende dagen door en probeert hoofd- en bijzaken te scheiden. "Voor mij is het erg belangrijk," vertelt hij, "het zorgt ervoor dat de dingen goed blijven lopen en dat ik doe wat ik moet doen." 

Een goeie vraag

​Tijdens een van de laatste sessies bij De Rotonde glazuurt Nick een hart van klei. Het moet knalrood worden heeft hij besloten. "Dit hart hang ik in mijn kamer", zegt hij. Met een satéprikker zijn er woorden in de klei gekerfd. "Deze tekst is voor mij heel waardevol. Het is een vraag die ik mijzelf nooit heb durven stellen. Hier heb ik het lef gevonden dat wel te doen." 

Met blauw glazuur vult hij de woorden in de klei, straks prijken ze aan zijn muur. Als geheugensteuntje, strijdkreet of levensmotto. "Ik ben een heel eind gekomen", mompelt hij wanneer hij het laatste gootje met blauw vult. "Ik moet eraan blijven werken en mijzelf steeds deze vraag blijven stellen. Wat wil je nou echt Nick? Wat. Wil. Jij. Nou. Echt…?!" Hij lacht zachtjes in zichzelf en kijkt op met een blik die vraagt: "En jij? Wat wil jij echt?" Goeie vraag Nick. Een hele goeie vraag … ​

Met delen vergroot je kansen

In dit verhaal leerde je iemand met een beperking kennen of iemand die ondersteunt. Delen neemt onbekendheid weg en vergroot kansen op contact en samen optrekken. Doe je mee?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lees ook deze verhalen...

Blokken van de Yucelmethode

De Yucelmethode

De Yucelmethode wordt gebruikt om uiteenlopende vraagstukken te concretiseren. De aard van de vragen kan uiteenlopend zijn. Zo kunnen vragen van cliënten, maar ook van teams via de methode benaderd
lees meer...
Portret Kimberly bij BlueSun In Den Helder

Jobcoaching in Den Helder

Kimberly Kalter (26) deed haar opleiding bij de Pijler in Den Helder. Na school ging ze aan het werk bij een verzorgingshuis op Texel. "Ik vond het daar niet zo
lees meer...
Mick op de schommel bij Activiteitencentrum Buitenhof

Werken bij Activiteitencentrum Buitenhof

Het werken op Activiteitencentrum Buitenhof is zeer afwisselend. Barry Schipper (35), Dave Hollanders (38) en Simone Dekker (31) vertellen over de manier waarop zij cliënten ondersteunen. Over veiligheid, vertrouwen en
lees meer...
Portret Cor bij Karwei Hoorn

Aan de slag met jobcoaching

Een grote bouwmarktketen die bij Esdégé-Reigersdaal aanklopt of er nog meer cliënten zijn die bij een bouwmarkt willen werken… Het lijkt wel de omgekeerde wereld maar het gebeurde wel! In
lees meer...
Blokken van de Yucelmethode

De Yucelmethode

De Yucelmethode wordt gebruikt om uiteenlopende vraagstukken te concretiseren. De aard van de vragen kan uiteenlopend zijn. Zo kunnen vragen van cliënten, maar ook van teams via de methode benaderd
lees meer...
Portret Kimberly bij BlueSun In Den Helder

Jobcoaching in Den Helder

Kimberly Kalter (26) deed haar opleiding bij de Pijler in Den Helder. Na school ging ze aan het werk bij een verzorgingshuis op Texel. "Ik vond het daar niet zo
lees meer...
Mick op de schommel bij Activiteitencentrum Buitenhof

Werken bij Activiteitencentrum Buitenhof

Het werken op Activiteitencentrum Buitenhof is zeer afwisselend. Barry Schipper (35), Dave Hollanders (38) en Simone Dekker (31) vertellen over de manier waarop zij cliënten ondersteunen. Over veiligheid, vertrouwen en
lees meer...
Portret Cor bij Karwei Hoorn

Aan de slag met jobcoaching

Een grote bouwmarktketen die bij Esdégé-Reigersdaal aanklopt of er nog meer cliënten zijn die bij een bouwmarkt willen werken… Het lijkt wel de omgekeerde wereld maar het gebeurde wel! In
lees meer...

Voorwaarden abonnement Bladeren

Begrippen

  • Bladeren
    Het tijdschrift met die titel, dat 4 maal per jaar wordt gemaakt en uitgegeven door Stichting Esdégé-Reigersdaal.
  • Abonnement
    Het abonnement is een éénmalige betaling die recht geeft op toezending van 4 opeenvolgende kwartaaluitgaven van Bladeren en heeft daardoor een looptijd van ongeveer één jaar.  

Bepalingen

  • Abonnees kunnen via e-mailadres bladeren@esdege-reigersdaal.nl contact opnemen met de redactie en administratie van Bladeren. 
  • Abonnees kunnen een adreswijziging doorgeven en klachten melden bij het niet ontvangen van Bladeren. 
  • Abonnees zijn verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van een adreswijziging.
  • Indien gewenst kan de verdere toezending van Bladeren worden stopgezet.
  • Er vindt geen terugbetaling plaats voor niet ontvangen nummers bij onjuiste adressering of bij het stopzetten van de toezending.
Privacy
De verkregen adresgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het toezenden van Bladeren en ze worden niet beschikbaar gesteld aan derden. Het privacy reglement van Esdégé-Reigersdaal is van toepassing.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal is een visie gestuurde organisatie.

Onze visie:
Alle mensen zijn gelijkwaardig, elk mens is uniek.

Daarom heeft iedereen recht op:

  • respect
  • ontplooiing
  • een volwaardige plaats in de samenleving
  • relaties met andere mensen
  • eigen keuze


Dit betekent dat wij:

  • het individu respecteren
  • inspelen op de mogelijkheden van het individu
  • ondersteuning bieden bij het maken van keuzes
  • uitgaan van het gewone en speciale voorzieningen treffen waar nodig
  • ondersteuning bieden bij het aangaan en behouden van relaties
  • gericht zijn op een volwaardige plaats voor het individu in de samenleving

Volwaardig burgerschap van mensen met een beperking vinden wij belangrijk. Daarom werken we mee aan normalisatie en integratie. Mensen krijgen bij ons de ruimte om passende ondersteuning te organiseren. Zoveel mogelijk beslissingen worden genomen in de omgeving van de cliënt, waar immers de ondersteuningsvragen worden geformuleerd. Van medewerkers verwachten we dat ze cliënten vanuit deze visie respectvol ondersteunen.

Totale Communicatie

Totale Communicatie is het ondersteunen en bevorderen van communicatie met diverse middelen zoals foto`s, pictogrammen, gebaren, verwijzers en geschreven taal. Totale Communicatie wordt vooral gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, kinderen met spraak/taal moeilijkheden en bij mensen met afasie of dementie

Gentle Teaching

Gentle Teaching (McGee, 1992) is een methodiek die veel voorkomt bij het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. De methodiek is gebaseerd op de Psychologie van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij gaat men ervan uit dat ieder mens de behoefte heeft zich verbonden te voelen met anderen in wederkerige en gelijkwaardige relaties. Bij Gentle Teaching is een veilige en liefdevolle relatie de basis voor de ontwikkeling van de cliënt.

De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:

  • We respecteren elkaar
  • We accepteren elkaar
  • We proberen elkaar te begrijpen
  • We waarderen elkaar
  • We geven elkaar zelfvertrouwen
  • We proberen elkaar vooruit te helpen

LACCS

Het LACCS-programma richt zich op de kwaliteit van leven van cliënten met EVMB. Binnen het programma wordt er aan de hand van vijf gebieden gekeken hoe goed het leven van de cliënt is. De vijf gebieden sluiten aan bij algemene menselijke behoeften. De gebieden zijn:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Contact
  • Communicatie
  • Stimulerende tijdsbesteding

Door bewust te kijken naar deze vijf gebieden en hoe ze voor een cliënt verbeterd kunnen worden, werken alle betrokken samen aan een goed leven voor de cliënt. Per gebied zijn er een aantal waarden geformuleerd die helpen om concreet te kijken naar de kwaliteit van het leven van de cliënt. De vijf LACCS-gebieden zijn allen even belangrijk.

Het LACCS-programma kenmerkt zich door een zeer cliëntgerichte ondersteuning. De vijf gebieden hebben een directe relatie met het dagelijks leven van de cliënt. Het zien van ontwikkelmogelijkheden, hoe klein dan ook, speelt binnen het LACCS-programma een belangrijke rol.