Jelle-vouwt-de-was-tijdens-de=cursus-woonhulp-van-esdege-reigersdaal

Cursus Woonhulp

‘Les, zoals jij leert en niet omgekeerd’

Tekst: Steven van der Burg – Fotografie: Eric Minten

19-11-2019

Ja, ik wil 4x per jaar het
digitale magazine ontvangen

Meld je aan door hieronder jouw e-mailadres op te geven. Dit adres wordt door ons alleen gebruikt om je ons digitale magazine te sturen. Lees hier ons privacybeleid.

Lees je Bladeren liever op papier? Dat kan ook! Je kunt ‘m gratis afhalen op verschillende locaties of je kunt een abonnement nemen zodat de volgende vier nummers vanzelf naar je worden opgestuurd.

Veel plezier met ons magazine

Je zou er zo een reportage over kunnen maken. Cliënten van de Zilvermeeuw werken in de ouderenzorg bij de Alkmaarse stichting Niko. Op de locaties de Palatijn (dementiezorg) en de Nieuwpoort zetten zij hun beste beentjes voor. De inzet waarmee ze een veelheid aan dienstverlenende klussen doen dwingt respect af, de warmte waarmee ze de bewoners helpen bij vrijetijdsactiviteiten is inspirerend. Maar onze schijnwerper richt zich niet op dit werk. Het licht voert ons verder, naar hun opleiding tot woonhulp. Want die laat hen sterker in hun werk staan. Een goed initiatief, dus. Van wie eigenlijk? Van de cliënten zelf.

Cliëntbegeleiders Tina Bartelink en Rianne Al, beiden hbo geschoold, verzorgen iedere donderdag de opleiding Woonhulp. Die leidt tot een officieel en landelijk erkend diploma. Een enkele keer is er een gastspreker. De lessen worden gegeven in Broek op Langedijk, in de opleidingslokalen bij het bestuursbureau van Esdégé-Reigersdaal.
"Een opleiding voor cliënten is op zich niet uniek," leggen Rianne en Tina uit. "Maar meestal wordt die aangeboden omdat begeleiders op het idee komen. Deze opleiding, daar hebben de cliënten zelf om gevraagd. Dat is wel uniek."

Werkkleding

Terug naar de Nieuwpoort, om te kijken waar het idee vandaan komt. 's Ochtends verzamelen daar Jelle Springer, Simone Derks van de Ven, Samantha Flipphi en Ashely Stuijt en een cliëntbegeleider. Beurtelings zijn dat Tineke Ruijter en Edith Abercrombie. Iedereen draagt werkkleding (een blauw shirt) en een naamkaartje van de stichting Niko met de vermelding 'vrijwilliger'. Zo is duidelijk dat zij een taak hebben in het zorgcentrum. Nou ja, één taak… Er ligt een hele lijst met taken voor hen klaar en die worden verdeeld: kranten bezorgen, was vouwen en opbergen, koffieronde lopen, schoonmaken, tafel dekken, helpen bij activiteiten voor de bewoners… Een breed palet van werk om trots op te zijn. Dat zijn ze dus ook. Maar de cliënten willen er niet te lang bij stilstaan, ze willen vooruit. Vandaar de vraag om opgeleid te worden.

Senna en Samantha bezorgen de krant bij bewoners
Senna (rechts) en Samantha bezorgen de kracht bij de bewoners van Nieuwpoort

Omgekeerd

Nee zeggen was geen optie natuurlijk, voor clustermanager Popko Noordhuis. Maar wat wel? Tina vertelt: "Via het ROC een opleiding volgen zat er niet echt in voor deze cliënten. Dat is te massaal. Maar we hadden er wel vertrouwen in dat ze een opleiding dicht tegen niveau 1 mbo aankunnen. Ons uitgangpunt is dat wanneer zij het niet snappen, wij het anders moeten aanbieden. Het ligt niet aan de kwaliteiten van de cliënten, maar aan de kwaliteit van het gebodene. Vandaar ons motto 'Les, zoals jij leert en niet omgekeerd'."

Serieus moe

Die insteek werkt. Maar het is natuurlijk wel van belang dat de cliënten bereid zijn te leren leren. Dat lijkt een open deur, maar het vraagt echt wel wat. Jessica Fatels, die samen met medecursist Natascha Caldenhove bij de Palatijn werkt, zegt: "Na een cursusdag ben ik echt heel moe." Tina begrijpt dat: "Het is een serieuze opleiding, met een serieuze stage en serieuze praktijkopdrachten, die leidt tot een serieus en landelijk erkend diploma."

Spagaat

En dat in één dag per week? "We moeten ook opdrachten voor school doen en huiswerk maken," vertelt Natascha. Rianne en Tina glimlachen, verlegen bijna. Want dit is meteen ook een vraagteken, dat je bij de opleiding kunt zetten. Nee, niet de opdrachten. Maar Rianne en Tina hebben wel veel verschillende rollen. Ze zijn cliëntbegeleider, praktijkbegeleider en docent. Dat moet tot een moeizame spagaat leiden. Rianne zegt: "Daarom proberen we die rollen goed te scheiden en daarover ook heel duidelijk te zijn. School is school en werk is werk. Bij de Palatijn ben ik begeleider, in Broek op Langedijk docent."

Lesdag van de cursus woonhulp esdégé-reigersdaal
Lesdag van de cursus Woonhulp

Visie

Door voor deze werkwijze te kiezen, konden ze snel aan de gang met de cursus. Ze kochten die in bij Calibris (https://calibrisadvies.nl). Per leerling is er een licentie voor een persoonlijke online omgeving. "Met onze contactpersoon Jasmijn Pronk hebben we de Woonhulpopleiding meer laten aansluiten op de visie van Esdégé-Reigersdaal en de mogelijkheden waar wij voor staan voor onze cliënten," vertelt Tina. "Rianne en ik hebben het verder aangepast aan de wijze waarop naar onze mening de lessen goed aansluiten bij de leerlingen. We werken met PowerPoint presentaties en extra praktijkgerichte opdrachten. Het is kortom een eigen lesmethode geworden."

Examen

De samenwerking met Calibris bevalt prima. Rianne: "Daar hebben ze overigens meer opleidingen die aantrekkelijk kunnen zijn voor de clientèle van Esdégé-Reigersdaal. Wij als docenten kunnen er terecht met vragen en bij problemen met de online omgeving. De opleidingseisen in hun programma zijn leidend voor het officiëel erkende branchediploma. Het examen wordt ook afgenomen door een onafhankelijke examinator."

Aan het werk

De cursus wordt gegeven in het kader van arbeidsmatige dagbesteding. Ook de begeleiders bij de Nieuwpoort werken er actief aan mee. "Het doel is om de cliënten te helpen volwaardig te werken. Of dat betaald is of niet, laten we even in het midden," zegt Tineke. "Maar de kans op betaald werk wordt in ieder geval groter." Zij en haar collega Edith geven geen les, maar zijn wel opgeleid tot praktijkbegeleiders. Zij ondersteunen de studenten op de werkvloer bij de opdrachten die zij moeten uitvoeren.

Nieuwe lichting?

Rianne en Tina hopen vooral dat meer cliënten voor deze opleiding gaan kiezen. "Dat kunnen cliënten van andere clusters zijn, maar ook van andere organisaties, zoals De Waerden," lichten ze toe. Want ze hebben er veel energie in gestoken om dit op te zetten en het zou jammer zijn als het bij één lichting blijft. "We zijn van oktober tot april aan het voorbereiden geweest en toen was het gewoon gaan! En nu willen we doorgaan!"

Aanvullen

Rianne is jong, Tina al wat meer ervaren. "We vullen elkaar aan," zeggen ze. Tijdens de cursusdagen blijkt dat ook. Zonder elkaar in de rede te vallen, brengen ze de lesstof over het voetlicht. Als er in groepjes gewerkt wordt, helpen ze daar waar nodig is, zonder elkaar in de weg te lopen. Alhoewel de cursus goed is voorbereid, is dat niet ingestudeerd. "Het gaat vanzelf." Ook de cursisten helpen elkaar. "Ik help je wel met foto's nemen!" biedt Simone spontaan aan, als een medecursist nog niet toegekomen is aan de praktijkopdracht 'Ergonomisch werken'. De één leert nu eenmaal sneller dan de ander en de ander is weer handiger dan de één. Maar ze geven elkaar de ruimte en vertrouwen elkaar genoeg om iets te vragen.

Simone dekt tafel voor de Lunch
Simone dekt de tafel voor de lunch

Succesformule

Praktijkbegeleiders, docenten en cursisten lijken te werken aan een succesformule. Wat het vervolg is, wordt per cliënt bekeken. Samantha is bijvoorbeeld dermate leergierig, dat ze graag in aanmerking wil komen voor een opleiding mbo-2: "Ik hoop dat ik daarvoor terecht kan bij het wijkleerbedrijf." (WijkLeerbedrijf biedt leerplekken voor jongeren op het gebied van kleinschalige en laagdrempelige zorg en hulp, red.) Tina en Rianne zoeken zo per cliënt naar wat kan en wat gewenst is. "We doen dat bijvoorbeeld samen met een jobcoach. Omdat deze opleiding nieuw is, is ook de volgende stap nieuw. Hoe dan ook, er ligt een prachtige uitdaging voor de leerlingen, die hen hopelijk zover mogelijk brengt."

CURSUS WOONHULP IN EEN NOTENDOP

De cursus Woonhulp bestaat uit dertien modules. De eerste twee zijn verplicht: "Introductie" en "Beroep en houding". Er zijn uiteenlopende thema's, zoals gedragsregels, ergonomisch werken, arbo, interesse tonen en feedback geven en ontvangen.
De overige modules zijn verdeeld over drie kerntaken: ondersteuning bij wonen en huishouden; ondersteuning bij dagelijkse bezigheden; ondersteuning bij facilitair werk.

1.Introductie
2. Beroep en houding
3. Werken in de huiskamer (incl. ramen zemen)
4. Werken in de keuken
5. Werken in de slaapkamer (incl. rolstoel)
6. Sanitair schoonmaken (badkamer + toilet)
7. Voeding
8. Voorraad
9. Planten en dieren verzorgen
10. Was verzorgen
11.Ouderenzorg
12.Gehandicaptenzorg
13. Eindopdracht

Als je ze allemaal haalt kom je in aanmerking voor het officiële examen en dus het branche-erkende diploma Woonhulp. De volgorde is niet verplicht en de duur van de opleiding kan afhankelijk van de leerling verschillen. Gemiddeld is het anderhalf jaar.
Een module wordt afgesloten met een praktijkexamen, als de theorie behaald is. Een vereiste voor de opleiding is een stageplek van twee dagen. Hiervoor is de Zilvermeeuw in gesprek met diverse partijen.

Met delen vergroot je kansen

In dit verhaal leerde je iemand met een beperking kennen of iemand die ondersteunt. Delen neemt onbekendheid weg en vergroot kansen op contact en samen optrekken. Doe je mee?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lees ook deze verhalen...

#TROTS op je werk

Dave las de oproep over #TROTS. Een mooi en simpel concept; korte verhalen over mensen die ergens trots op zijn. Dat is het. Mag groot zijn of klein. Samen met
lees meer...
Nicj maakt lunchgerechten klaar voor gasten in het restaurant

Prachtwerk in de Klok

"Ja!" juicht Anita. Ze heeft zojuist een bestelling opgenomen van twee gasten. En ze willen slagroom op hun koffie. SLAGROOM! Haar blijdschap werkt aanstekelijk. Iedereen geniet mee. Het is woensdag
lees meer...
Blokken van de Yucelmethode

De Yucelmethode

De Yucelmethode wordt gebruikt om uiteenlopende vraagstukken te concretiseren. De aard van de vragen kan uiteenlopend zijn. Zo kunnen vragen van cliënten, maar ook van teams via de methode benaderd
lees meer...
Portret Kimberly bij BlueSun In Den Helder

Jobcoaching in Den Helder

Kimberly Kalter (26) deed haar opleiding bij de Pijler in Den Helder. Na school ging ze aan het werk bij een verzorgingshuis op Texel. "Ik vond het daar niet zo
lees meer...
Mick op de schommel bij Activiteitencentrum Buitenhof

Werken bij Activiteitencentrum Buitenhof

Het werken op Activiteitencentrum Buitenhof is zeer afwisselend. Barry Schipper (35), Dave Hollanders (38) en Simone Dekker (31) vertellen over de manier waarop zij cliënten ondersteunen. Over veiligheid, vertrouwen en
lees meer...

#TROTS op je werk

Dave las de oproep over #TROTS. Een mooi en simpel concept; korte verhalen over mensen die ergens trots op zijn. Dat is het. Mag groot zijn of klein. Samen met
lees meer...
Nicj maakt lunchgerechten klaar voor gasten in het restaurant

Prachtwerk in de Klok

"Ja!" juicht Anita. Ze heeft zojuist een bestelling opgenomen van twee gasten. En ze willen slagroom op hun koffie. SLAGROOM! Haar blijdschap werkt aanstekelijk. Iedereen geniet mee. Het is woensdag
lees meer...
Blokken van de Yucelmethode

De Yucelmethode

De Yucelmethode wordt gebruikt om uiteenlopende vraagstukken te concretiseren. De aard van de vragen kan uiteenlopend zijn. Zo kunnen vragen van cliënten, maar ook van teams via de methode benaderd
lees meer...
Portret Kimberly bij BlueSun In Den Helder

Jobcoaching in Den Helder

Kimberly Kalter (26) deed haar opleiding bij de Pijler in Den Helder. Na school ging ze aan het werk bij een verzorgingshuis op Texel. "Ik vond het daar niet zo
lees meer...
Mick op de schommel bij Activiteitencentrum Buitenhof

Werken bij Activiteitencentrum Buitenhof

Het werken op Activiteitencentrum Buitenhof is zeer afwisselend. Barry Schipper (35), Dave Hollanders (38) en Simone Dekker (31) vertellen over de manier waarop zij cliënten ondersteunen. Over veiligheid, vertrouwen en
lees meer...

Voorwaarden abonnement Bladeren

Begrippen

  • Bladeren
    Het tijdschrift met die titel, dat 4 maal per jaar wordt gemaakt en uitgegeven door Stichting Esdégé-Reigersdaal.
  • Abonnement
    Het abonnement is een éénmalige betaling die recht geeft op toezending van 4 opeenvolgende kwartaaluitgaven van Bladeren en heeft daardoor een looptijd van ongeveer één jaar.  

Bepalingen

  • Abonnees kunnen via e-mailadres bladeren@esdege-reigersdaal.nl contact opnemen met de redactie en administratie van Bladeren. 
  • Abonnees kunnen een adreswijziging doorgeven en klachten melden bij het niet ontvangen van Bladeren. 
  • Abonnees zijn verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van een adreswijziging.
  • Indien gewenst kan de verdere toezending van Bladeren worden stopgezet.
  • Er vindt geen terugbetaling plaats voor niet ontvangen nummers bij onjuiste adressering of bij het stopzetten van de toezending.
Privacy
De verkregen adresgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het toezenden van Bladeren en ze worden niet beschikbaar gesteld aan derden. Het privacy reglement van Esdégé-Reigersdaal is van toepassing.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal is een visie gestuurde organisatie.

Onze visie:
Alle mensen zijn gelijkwaardig, elk mens is uniek.

Daarom heeft iedereen recht op:

  • respect
  • ontplooiing
  • een volwaardige plaats in de samenleving
  • relaties met andere mensen
  • eigen keuze


Dit betekent dat wij:

  • het individu respecteren
  • inspelen op de mogelijkheden van het individu
  • ondersteuning bieden bij het maken van keuzes
  • uitgaan van het gewone en speciale voorzieningen treffen waar nodig
  • ondersteuning bieden bij het aangaan en behouden van relaties
  • gericht zijn op een volwaardige plaats voor het individu in de samenleving

Volwaardig burgerschap van mensen met een beperking vinden wij belangrijk. Daarom werken we mee aan normalisatie en integratie. Mensen krijgen bij ons de ruimte om passende ondersteuning te organiseren. Zoveel mogelijk beslissingen worden genomen in de omgeving van de cliënt, waar immers de ondersteuningsvragen worden geformuleerd. Van medewerkers verwachten we dat ze cliënten vanuit deze visie respectvol ondersteunen.

Totale Communicatie

Totale Communicatie is het ondersteunen en bevorderen van communicatie met diverse middelen zoals foto`s, pictogrammen, gebaren, verwijzers en geschreven taal. Totale Communicatie wordt vooral gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, kinderen met spraak/taal moeilijkheden en bij mensen met afasie of dementie

Gentle Teaching

Gentle Teaching (McGee, 1992) is een methodiek die veel voorkomt bij het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. De methodiek is gebaseerd op de Psychologie van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij gaat men ervan uit dat ieder mens de behoefte heeft zich verbonden te voelen met anderen in wederkerige en gelijkwaardige relaties. Bij Gentle Teaching is een veilige en liefdevolle relatie de basis voor de ontwikkeling van de cliënt.

De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:

  • We respecteren elkaar
  • We accepteren elkaar
  • We proberen elkaar te begrijpen
  • We waarderen elkaar
  • We geven elkaar zelfvertrouwen
  • We proberen elkaar vooruit te helpen

LACCS

Het LACCS-programma richt zich op de kwaliteit van leven van cliënten met EVMB. Binnen het programma wordt er aan de hand van vijf gebieden gekeken hoe goed het leven van de cliënt is. De vijf gebieden sluiten aan bij algemene menselijke behoeften. De gebieden zijn:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Contact
  • Communicatie
  • Stimulerende tijdsbesteding

Door bewust te kijken naar deze vijf gebieden en hoe ze voor een cliënt verbeterd kunnen worden, werken alle betrokken samen aan een goed leven voor de cliënt. Per gebied zijn er een aantal waarden geformuleerd die helpen om concreet te kijken naar de kwaliteit van het leven van de cliënt. De vijf LACCS-gebieden zijn allen even belangrijk.

Het LACCS-programma kenmerkt zich door een zeer cliëntgerichte ondersteuning. De vijf gebieden hebben een directe relatie met het dagelijks leven van de cliënt. Het zien van ontwikkelmogelijkheden, hoe klein dan ook, speelt binnen het LACCS-programma een belangrijke rol.