Portret Melvin de Niet in Victoriepark Alkmaar

Melvin, ambulant cliëntbegeleider

Werken met kleurrijke mensen

Tekst en fotografie: Eric Minten 

07-11-2018

Op zijn scooter rijdt hij van hot naar her. Zijn werkgebied Alkmaar-Bergen-Stompetoren is te groot om op de fiets te doen en met een auto de binnenstad van Alkmaar in, is niet praktisch. Op de scooter dus. Melvin de Niet (29) is ambulant cliëntbegeleider bij het cluster Zonneheuvel en ondersteunt 20 cliënten met een verstandelijke beperking of psychische problematiek. Hij geniet van de uitdagingen en de vrijheid in zijn werk en zijn dagelijkse ontmoetingen met, zoals hij zelf zegt, ‘kleurrijke mensen’. 

Werken en sporten

​Met doffe klappen plaats hij stoten op een bokszak. Links, links, rechts. Glinsters parelen op zijn voorhoofd. Melvin de Niet vindt het heerlijk om zijn werk naar eigen inzicht in te mogen delen. Vanochtend is hij bij enkele cliënten thuis geweest en later vandaag legt hij nog een paar bezoeken af. Tussendoor even lekker zweten. Drie, vier series stoten worden afgesloten met een rechts trap die de zak een flinke zwiep geeft.

Melvin slaat op een bokszak in de sportschool
Sporten tussen het werk door

Mensen met kleur

Aanvankelijk wilde Melvin onderwijzer worden. Meester Melvin. Gaandeweg ontdekte hij dat zijn interesse meer lag bij het ondersteunen van kinderen die binnen het reguliere onderwijs niet mee konden komen. 

“De gehandicaptenzorg leek mij helemaal niks”

​Hij liet zijn oog vallen op ‘Schoolmaatschappelijk werk’ en vervolgde zijn studie op de opleiding ‘Maatschappelijk werk & Dienstverlening’. Tijdens een van zijn stages kwam Melvin terecht bij Fermento waar hij werkte met mensen met een verstandelijk beperking. “De gehandicaptenzorg leek mij helemaal niks”, hijgt Melvin die z’n work-out weer hervat heeft. “Ik dacht daarbij eigenlijk alleen aan mensen met het Syndroom van Down en lichamelijke verzorging daar wilde ik al helemaal niets mee.” 

Het werk bij Fermento liet Melvin een hele andere kant van de gehandicaptenzorg zien. Hij ontdekte dat mensen met een beperking bijzonder kleurrijk en divers zijn en dat hij veel voor hen kon betekenen. Met een klein beetje sturing en aanmoediging kon hij hen helpen boven zichzelf uit te stijgen. Op deze manier liet Melvin mensen groeien en konden ze hun werk met plezier doen.

Schakelen

Tijdens zijn tweede stage kwam Melvin terecht bij Zonneheuvel. Hier werkt hij nu zo’n acht jaar. In het begin parttime naast zijn studie en daarna een volledige baan. “De mensen waarmee ik werk, houden mij een spiegel voor, ze reageren meteen op hoe ik doe”, aldus Melvin. In zijn werk is het daarom belangrijk aangesloten te blijven bij de ander en goed in de gaten te houden hoe iemand in z’n vel zit. De relatie tussen hem en de cliënt is voor Melvin altijd de basis van zijn werk. Pas dan kan hij iets betekenen. “Hiervoor moet ik goed kunnen schakelen tussen verschillende stemmingen en karakters,” vertelt Melvin, “als dat lukt, geeft een bezoek mij heel veel voldoening en ga ik met een glimlach weer weg.” 

De cliënten die Melvin begeleidt zijn zeer divers. Jong en oud, mensen met een verstandelijke beperking of juist een meer psychiatrisch beeld. “Het ene moment werk ik met iemand die jong is en graag zelfstandig wil gaan wonen, het volgende moment met een ouder iemand die worstelt met vragen omtrent de kwaliteit van leven”, aldus Melvin. Het werk is voor hem afwisselend en uitdagend. Hulpvragen zijn altijd weer anders en daarmee de ondersteuning die hij biedt ook.

Teamwork

Het begeleiden van mensen gebeurt in vaste duo’s. Melvin en een van zijn collega’s gaan beurtelings langs bij cliënten. Een dergelijke aanpak biedt meerwaarde. Op deze manier kan een cliënt kiezen met wie hij of zij over een onderwerp wil praten. Soms bespreken cliënten bepaalde onderwerpen graag met een man, terwijl ze anderen zaken juist liever met een vrouw bespreken. Door te werken in duo’s is dit vaak mogelijk wat de zorg en begeleiding van cliënten ten goede komt.

​Het bespreken van persoonlijke onderwerpen is een belangrijk onderdeel van het werk. Vragen over seksualiteit of opvoeding voelde voor Melvin aanvankelijk soms ongemakkelijk aan. Hij was zelf begin 20 en ten aanzien van bepaalde thema’s zelf nog volop zijn weg aan het zoeken. “Ik werk met mensen die een behoorlijk complex en hectisch leven hebben. Toen ik 23 was begeleidde ik een jongen met harddrugsproblematiek. Hij had een dochtertje. Ik moest hem opvoedingsondersteuning geven. Dat kon best heftig zijn. Daarin moest ik zeker groeien”, vertelt Melvin. 

Melvin op bezoek bij een cliënt met een gekko
Kleurrijke mensen met soms bijzondere huisgenoten…

Naast het werken in duo’s, maakt Melvin deel uit van een groter team. Binnen het team kunnen teamleden zich specialiseren. Dit kan op veel verschillende gebieden. Denk bijvoorbeeld aan opvoedingsondersteuning, of, zoals Melvin heeft gedaan, aan specialisaties op het vlak van middelengebruik en psychiatrie. Door op deze manier te werken zijn er binnen het team veel verschillende expertises beschikbaar en kan men een breed scala aan hulpvragen het hoofd bieden.

Balans

Mentaal vergt het werk ook het nodige van Melvin. De problemen waarmee hij geconfronteerd wordt, zijn vaak niet mis. Daardoor is het soms niet makkelijk om dingen los te laten. Sporten is voor Melvin dan ook belangrijk. Door fysiek bezig te zijn kan hij de balans tussen werk en privé bewaken. “Doordat ik in mijn werk fysiek weinig inspanning lever, vind ik het prettig om regelmatig te sporten”, vertelt Melvin. “Dan ben ik even helemaal in het moment en kan ik ervaringen verwerken of ploppen er juist ideeën op. Dingen die we met cliënten nog kunnen uitproberen.” Het sporten houdt Melvin ook mentaal scherp. “Dankzij het sporten kan ik alert blijven. Dat heb ik in mijn werk nodig om er voor cliënten te kunnen zijn.”

Toen Melvin net begon met werken vond hij het moeilijker om de balans tussen werk en privé te vinden. “Alles is leuk en uitdagend en daardoor neem je soms net te veel hooi op je vork”, aldus Melvin. “Toen ik begon was alles nieuw en vergat ik af en toe mijn rust te pakken. Daardoor bleef ik te veel met mijn werk bezig. Dat leerde ik uiteindelijk anders te doen. Dat is belangrijk want daardoor kan ik meer voor een cliënt betekenen.”

Voldoening

Ondertussen heeft hij zijn handschoenen uitgetrokken. De work-out is afgelopen. Een beige handdoek hangt losjes over zijn schouders terwijl hij met het uiteinde zijn gezicht droogt. Zoals het sporten Melvin voldoening geeft, geldt dit ook voor zijn werk. Dankzij de begeleiding die hij en zijn collega’s geven, komen mensen verder in hun leven. Het laten groeien van mensen en hen meer mogelijkheden geven, is voor Melvin een belangrijke drijfveer in zijn werk. “Je ziet mensen verder komen en dat ze meer gevoel van eigenwaarde krijgen,” vertelt Melvin. “Eerst kan een cliënt bijvoorbeeld niet werken. Stapje voor stapje helpen we iemand dan verder. Wanneer die cliënt uiteindelijk vier dagen per week met veel plezier aan de slag is en meer zelfwaardering heeft, dan geeft mij dat een gelukkig gevoel. Ik ben blij dat ik daar getuige van mag zijn.”

Melvin als noodhulp op de Kaasmarkt Alkmaar
Een berrie met kaas weegt tussen de 100 en 125 kg

Kaasmarkt
Naast krachtsport, boksen en mountainbiken is Melvin ook op een andere, zeer unieke manier, actief. Gedurende het toeristisch seizoen werkt hij als noodhulp op de Kaasmarkt van Alkmaar. Dit jaar doet hij dat voor het eerst en is nog niet officieel toegetreden tot het Kaasdragersgilde. “Je hebt een proeftijd van twee jaar”, vertelt hij. “Gedurende die periode kijken ze of je een beetje kunt lopen, bij de groep past en gildewaardig bent. Totdat je mag toetreden ben je noodhulp, daarna ben je pas een echte Kaasdrager.”

Samen met andere dragers loopt hij 20 tot 30 duizend kilo kaas per keer. “Dit is een hele andere wereld,” vertelt Melvin, “daar waar in mijn werk overleg, gevoel, meebewegen en geduld een belangrijke rol spelen, gaat het er op de Kaasmarkt heel anders aan toe. Er is een duidelijke hiërarchie en de communicatie is direct. Op de markt is het ‘beuken en beulen’, het is fysiek keihard werken.”

Een berrie met kaas weegt tussen de 100 en 125 kilo en wordt gedragen door twee dragers. Zij lopen de kaas van de markt naar de waag (de weegschaal) en vervolgens naar de transportkarren. Melvin is elke vrijdagochtend op de kaasmarkt en gedurende de maanden juli en augustus ook op dinsdagavond.

Delen? Graag!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees ook deze verhalen...

Karel bij Pand Raak

Dagbesteding die past

“Door een tumor in mijn hoofd werd ik anders. Vroeger zat ik op het VWO, nu werk ik op een AC van Esdégé-Reigersdaal. Ik heb heel erg de drang ‘gewoon’
Lees meer...
Magdaleen hooge omringd door robotkatten

Robotdieren op Buitenhof

Geef ouderen met dementie een robotdier en je zult zien, zo blijkt uit onderzoek, dat ze zich meer kunnen ontspannen en daardoor makkelijker tot gedragsveranderingen komen. Zou dit ook kunnen
Lees meer...

Acteurs Eenhoorn op BHV-cursus

Brand, bloed, sirenes, paniek!!! We zitten er met zijn allen niet op te wachten, maar er kan in je directe omgeving natuurlijk altijd iets vervelends gebeuren. Net als bij andere
Lees meer...
Karel bij Pand Raak

Dagbesteding die past

“Door een tumor in mijn hoofd werd ik anders. Vroeger zat ik op het VWO, nu werk ik op een AC van Esdégé-Reigersdaal. Ik heb heel erg de drang ‘gewoon’
lees meer...
Magdaleen hooge omringd door robotkatten

Robotdieren op Buitenhof

Geef ouderen met dementie een robotdier en je zult zien, zo blijkt uit onderzoek, dat ze zich meer kunnen ontspannen en daardoor makkelijker tot gedragsveranderingen komen. Zou dit ook kunnen
lees meer...

Acteurs Eenhoorn op BHV-cursus

Brand, bloed, sirenes, paniek!!! We zitten er met zijn allen niet op te wachten, maar er kan in je directe omgeving natuurlijk altijd iets vervelends gebeuren. Net als bij andere
lees meer...

Postadres: Esdégé-Reigersdaal • Postbus 1065 • 1700 BB Heerhugowaard
Bezoekadres: J. Duikerweg 1 • 1703 DH Heerhugowaard
Telefoon: 0226 33 20 00 • info@esdege-reigersdaal.nl
Openingstijden: ma t/m vr: 8:00 – 17:30

:hover

 

Postadres:
Esdégé-Reigersdaal • Postbus 1065
1700 BB Heerhugowaard

Bezoekadres:

J. Duikerweg 1 • 1703 DH Heerhugowaard

0226 33 20 00 • info@esdege-reigersdaal.nl 

Openingstijden: ma t/m vr: 8:00 – 17:30

Copyright © 2020 – Esdégé-Reigersdaal
Beleven in muziek (BIM)

BiM, Beleven in Muziek, stimuleert het ervaren van het lichaam door de muziek te laten voelen. Doelgericht in te zetten voor o.a. contact, communicatie, alertheid, ontspanning, plezier. BiM draagt ook bij aan de muzikale ontwikkeling.

Op speciaal ontwikkelde muziek wordt de deelnemer door de BiM gever aangeraakt met speciale objecten zoals ballen, zacht handschoenen of veren. Ieder muziekstuk heeft zijn eigen bewegingen en objecten. Ook wordt soms gewerkt met etherische oliën.

Methode Heijkoop

De methode Heijkoop helpt een cliënt beter te begrijpen waardoor er passende ondersteuning geboden kan worden. Middels vijf verschillende instrumenten wordt onderzocht hoe een cliënt functioneert. In dit onderzoek zijn verwanten en teamleden intensief betrokken. Op basis van observaties en analyse wordt gezocht naar andere mogelijkheden om met een cliënt om te gaan.

De methode maakt gebruik van vijf instrumenten:
1. Ontdekkend kijken
2. Functioneringsprofiel
3. Constructieve hantering probleemgedrag
4. Relatiedynamiek
5. Videotraining

Ontdekkend kijken
Ontdekkend kijken is een vorm van videoanalyse. Het is het basisinstrument van de Methode Heijkoop. Het instrument helpt begeleiders betekenisvol en onbevooroordeeld naar de cliënt te kijken en maakt hen bewust van de unieke lichaamstaal van de cliënt. Er ontstaat inzicht in de persoonlijke beleving en emoties, de manier van oriënteren, contact maken, communiceren, initiatieven nemen en de manier waarop de client oplossingen bedenkt.

Constructieve hantering probleemgedrag
Dit instrument helpt de begeleider om op moeilijke momenten, al dan niet met probleemgedrag, actief samen te werken met de cliënt. Het helpt de begeleider onderscheid te maken tussen de betekenis van het probleemgedrag voor de cliënt en de emotionele reacties van de begeleider op het probleemgedrag. Als de begeleider inziet wat het probleemgedrag betekent voor de cliënt, kan hij hem/haar helpen daar een andere oplossing voor te vinden.

Functioneringsprofiel
Dankzij het functioneringsprofiel wordt de begeleider zich bewust van de verwachtingen die de cliënt onbewust bij hem oproept. Het geeft de begeleider inzicht op grond waarvan hij de cliënt over- of onderschat. Doordat hij meer inzicht krijgt, kan hij zijn reacties beter afstemmen op wat de cliënt op een bepaald moment aankan. Daarmee voorkomt de begeleider veel stress bij de cliënt en zichzelf.

Relatiedynamiek
Het instrument relatiedynamiek brengt de dynamiek terug in een vastgelopen relatie tussen begeleider en cliënt. Het maakt de begeleider bewust van hoe hij zich opstelt ten opzichte van de cliënt, en van het beroep dat hij daarmee doet op de cliënt. Het omgekeerde geldt ook: hij krijgt meer oog voor het beroep dat de cliënt op hém doet.

Videotraining
Het instrument videotraining helpt de begeleider bij het ontwikkelen en zich eigen maken van relationele kwaliteiten. De begeleider leert zichzelf feedback geven op de relationele kwaliteit die hij zelf heeft uitgekozen. Die gaat hij/zij oefenen in de praktijk, mèt de cliënt. Van die begeleidingssituatie worden video-opnames gemaakt, die na afloop besproken worden.

Bron: Heijkoop-academy

Van de boer

Wij boeren op een ouderwetse, kleinschalige manier op het voormalig eiland Wieringen. De boerderij ligt aan de rand van een vogelgebied en staat op een erf van ongeveer 40 are. De boerderij ligt 200 meter van de weg af en de dichtstbijzijnde buur woont 500 meter verderop.

​Een groot deel van het land ligt direct bij de boerderij. De rest ligt verdeeld in 7 kleine stukjes over het mooie Wieringen. Deze stukken worden voornamelijk gebruikt voor hooi. Het hooi (gedroogd gras) maaien we in het voorjaar en de zomer en daarna staan onze schapen en jongvee op deze landjes. We gaan hier dan iedere dag heen om te kijken of het met het vee goed gaat en om water te brengen.

De nadruk van het bedrijf ligt op de fok van koeien. We hebben ieder jaar ongeveer 35 koeien, volwassen en jongvee. Onze koeien zijn Lakenvelders. De Lakenvelder is een zeldzaam, ouderwets vleesras. In heel Nederland lopen ongeveer nog 2000 van deze koeien. We zijn lid van het stamboek en we doen mee aan het fokprogramma. We houden onze koeien op een natuurlijke manier, de koeien worden zomers door de stier gedekt. De kalfjes worden meestal in het weiland geboren. Ze blijven bij de moeder totdat het weer slechter wordt en ze op stal gaan. Dan pas worden de kalfjes bij de moeders weggehaald. Overtallige dieren, meestal stierkalveren, brengen we op een natuurlijke manier groot. Deze dieren gaan naar een ambachtelijke slager in een dorp verderop.

Het vlees dat wij leveren wordt ‘vlees met een goed verhaal’ genoemd. Dit is eigenlijk een win-win situatie; de mensen kunnen genieten van het mooie landschap met de koeien en kalveren en ze kunnen een lekker stukje van datzelfde vlees halen bij de slager in de buurt. Ze weten dan dat het goed en verantwoord is gegroeid en behandeld.
Wij zijn dan ook nauw betrokken bij de natuur. We hebben veel land met een uitgestelde maaidatum waar de vogels rustig kunnen broeden. De boer is zelf ook vrijwilliger om dit allemaal in kaart te brengen en de vogels in de gaten te houden.

We zijn sinds kort ook bezig om met varkens te gaan fokken. Ook dit is een apart ras, het Pietrain varken. Het Pietrain varken is een goed varken om kleinschalig te houden en zo op een natuurlijke manier een goed stukje vlees te produceren.

Vanaf 2016 hebben een mooie grote groentetuin en in de zomer van 2017 hebben we zelf een kippenhok gebouwd waar nu 40 kippen (voornamelijk Leghorn) in rondscharrelen.

Active Support

Active Support is een ondersteuningsmethodiek speciaal ontwikkeld om cliënten actief te betrekken bij de dagelijkse gang van zaken zodat ze meer regie over hun leven krijgen. De methode gaat uit van een aantal algemene principes die van belang zijn voor een zo gewoon mogelijk leven:

  • deelnemen aan de samenleving
  • een netwerk van relaties hebben, waaronder familie en vrienden
  • deze relaties moeten van langere door zijn (continuïteit)
  • de kans krijgen om ervaringen op te doen en te leren
  • keuzemogelijkheden hebben en controle over het eigen bestaan
  • een zekere status krijgen en gerespecteerd worden
  • behandeld worden als een individu
Werken met een vertrouwensrelatie

Een cliënt heeft vertrouwen in jou nodig voordat hij een band met je aangaat. Pas als er een wederzijdse band is, kun je hem of haar stimuleren zich open te stellen om op onderzoek uit te gaan, nieuwe ervaringen op te doen, relaties aan te gaan en zich op alle gebieden te ontwikkelen: lichamelijk, cognitief en sociaal-affectief. Een vertrouwensband is dus een belangrijk aspect van de relatie.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Er wordt binnen Esdégé-Reigersdaal gewerkt met ondersteuningsplannen. In overleg met de cliënt en zijn/haar vertegenwoordiger wordt in het ondersteuningsplan een beeld van de cliënt geschetst en van wat hij/zij nodig heeft om prettig te kunnen functioneren. Jaarlijks wordt er geëvalueerd en waar nodig wordt het plan bijgesteld.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Bij haptonomisch verplaatsen staat zelfredzaamheid altijd centraal. Vooral omdat het meer respectvol is voor de cliënt en de zorgverlener. Want te veel doen voor een cliënt in de zorg ontneemt hem zijn mogelijkheden en zijn eigenwaarde. Te veel doen voor cliënten is daarbij onnodig zwaar voor de begeleiders en plaatst hen in een rol waarin geen samenwerking kan ontstaan met de cliënt. Met haptonomisch verplaatsen is de zelfredzaamheid voelbaar, zichtbaar en overdraagbaar. Het biedt praktische vaardigheden om te leren hoe de zelfredzaamheid van de cliënt zo veel mogelijk behouden kan blijven.

Video-interactie training

Door middel van korte video-opnames waarbij de interactie tussen cliënt en (cliënt) begeleider centraal staat proberen we te leren van de situatie, het eigen gedrag en gedrag van cliënt beter te begrijpen om vervolgens de volgende keer daar weer beter mee om te gaan. De video-interactie training richt zich op ‘klein kijken’, waarbij signalen van de cliënt nauwkeurig kunnen worden geobserveerd en geïnterpreteerd. De video-interactie training is gebaseerd op de methode van Heijkoop.

Privacyverklaringen

Voorwaarden abonnement Bladeren

Begrippen

  • Bladeren
    Het tijdschrift met die titel, dat 4 maal per jaar wordt gemaakt en uitgegeven door Stichting Esdégé-Reigersdaal.
  • Abonnement
    Het abonnement is een éénmalige betaling die recht geeft op toezending van 4 opeenvolgende kwartaaluitgaven van Bladeren en heeft daardoor een looptijd van ongeveer één jaar.  

Bepalingen

  • Abonnees kunnen via e-mailadres bladeren@esdege-reigersdaal.nl contact opnemen met de redactie en administratie van Bladeren. 
  • Abonnees kunnen een adreswijziging doorgeven en klachten melden bij het niet ontvangen van Bladeren. 
  • Abonnees zijn verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van een adreswijziging.
  • Indien gewenst kan de verdere toezending van Bladeren worden stopgezet.
  • Er vindt geen terugbetaling plaats voor niet ontvangen nummers bij onjuiste adressering of bij het stopzetten van de toezending.
Privacy
De verkregen adresgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het toezenden van Bladeren en ze worden niet beschikbaar gesteld aan derden. Het privacy reglement van Esdégé-Reigersdaal is van toepassing.
Visie Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal is een visie gestuurde organisatie.

Onze visie:
Alle mensen zijn gelijkwaardig, elk mens is uniek.

Daarom heeft iedereen recht op:

  • respect
  • ontplooiing
  • een volwaardige plaats in de samenleving
  • relaties met andere mensen
  • eigen keuze


Dit betekent dat wij:

  • het individu respecteren
  • inspelen op de mogelijkheden van het individu
  • ondersteuning bieden bij het maken van keuzes
  • uitgaan van het gewone en speciale voorzieningen treffen waar nodig
  • ondersteuning bieden bij het aangaan en behouden van relaties
  • gericht zijn op een volwaardige plaats voor het individu in de samenleving


Volwaardig burgerschap van mensen met een beperking vinden wij belangrijk. Daarom werken we mee aan normalisatie en integratie. Mensen krijgen bij ons de ruimte om passende ondersteuning te organiseren. Zoveel mogelijk beslissingen worden genomen in de omgeving van de cliënt, waar immers de ondersteuningsvragen worden geformuleerd. Van medewerkers verwachten we dat ze cliënten vanuit deze visie respectvol ondersteunen.

Totale Communicatie

Totale Communicatie is het ondersteunen en bevorderen van communicatie met diverse middelen zoals foto`s, pictogrammen, gebaren, verwijzers en geschreven taal. Totale Communicatie wordt vooral gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, kinderen met spraak/taal moeilijkheden en bij mensen met afasie of dementie

Gentle Teaching

Gentle Teaching (McGee, 1992) is een methodiek die veel voorkomt bij het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. De methodiek is gebaseerd op de Psychologie van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij gaat men ervan uit dat ieder mens de behoefte heeft zich verbonden te voelen met anderen in wederkerige en gelijkwaardige relaties. Bij Gentle Teaching is een veilige en liefdevolle relatie de basis voor de ontwikkeling van de cliënt.

De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:

  • We respecteren elkaar
  • We accepteren elkaar
  • We proberen elkaar te begrijpen
  • We waarderen elkaar
  • We geven elkaar zelfvertrouwen
  • We proberen elkaar vooruit te helpen
LACCS

Het LACCS-programma richt zich op de kwaliteit van leven van cliënten met EVMB. Binnen het programma wordt er aan de hand van vijf gebieden gekeken hoe goed het leven van de cliënt is. De vijf gebieden sluiten aan bij algemene menselijke behoeften. De gebieden zijn:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Contact
  • Communicatie
  • Stimulerende tijdsbesteding

Door bewust te kijken naar deze vijf gebieden en hoe ze voor een cliënt verbeterd kunnen worden, werken alle betrokken samen aan een goed leven voor de cliënt. Per gebied zijn er een aantal waarden geformuleerd die helpen om concreet te kijken naar de kwaliteit van het leven van de cliënt. De vijf LACCS-gebieden zijn allen even belangrijk.

Het LACCS-programma kenmerkt zich door een zeer cliëntgerichte ondersteuning. De vijf gebieden hebben een directe relatie met het dagelijks leven van de cliënt. Het zien van ontwikkelmogelijkheden, hoe klein dan ook, speelt binnen het LACCS-programma een belangrijke rol.

Meer info: