Suus en Suzanne van de Nachtzorg

Nachtzorg van Esdégé-Reigersdaal

De jonge honden van de Nachtzorg

Tekst: Titia Geerlink – Fotografie: Eric Minten

25-10-2019

Ja, ik wil 4x per jaar het
digitale magazine ontvangen

Meld je aan door hieronder jouw e-mailadres op te geven. Dit adres wordt door ons alleen gebruikt om je ons digitale magazine te sturen. Lees hier ons privacybeleid.

Lees je Bladeren liever op papier? Dat kan ook! Je kunt ‘m gratis afhalen op verschillende locaties of je kunt een abonnement nemen zodat de volgende vier nummers vanzelf naar je worden opgestuurd.

Veel plezier met ons magazine

"Vandaag gaan we naar het strand. Gewoon omdat het kan. De ORT (onregelmatigheids-toeslag, red.) is natuurlijk ook een mooie bijkomstigheid, maar dat is echt niet het enige wat werken in de Nachtzorg interessant maakt." Susan de Wit (21) en Suzanne Kant (24) zijn de 'jonge honden' van de Nachtzorg, opererend vanuit Heerhugowaard. Door hun collega's inmiddels omgedoopt tot Suus en Suzanne, want die namen, daar raak je alleen maar van in de war.

Hoe zijn jullie in dit werk gerold?

Suzanne: "We werkten allebei al voor de Flexpool. Clustermanager Frank Elsinga belde om te vragen of we niet voor de Nachtzorg wilden komen werken. Bleek dat hij al met de Flexpool overlegd had. Volgens mij lag ik nog in mijn bed te stinken. Of ik op gesprek wilde komen. Vanmiddag misschien? Hij overviel me. Ik dacht: ehhhhh… nooit over zoiets nagedacht. Maar ik houd van uitdagingen en veranderingen. De Flexpool was al bekend terrein. Dus ik besloot vrij snel dat ik ervoor wilde gaan."
Suus: "Tijdens het gesprek met Frank kwam hij er eerlijk voor uit dat het niet de makkelijkste baan zou worden. Maar dat we met alles bij hem terecht konden. En dat is in de praktijk ook zo. De afwisseling in doelgroepen maakte het voor mij ook heel aantrekkelijk."

Maar cliënten slapen 's nachts. Dat is toch saai?

Suzanne: "Die vraag krijg ik echt zó vaak. Maar je moest eens weten! Hele gesprekken hebben we met mensen. Nog wakker, weer wakker. Laatst was iemand bijna jarig. Een man die normaal bijna geen woord zegt. Achter elkaar zong hij verjaardagsliedjes. Hilarisch. Dat zijn de mooie momenten."

Suus: "Natuurlijk zijn er ook minder rooskleurige verhalen. Het is niet prettig als mensen bang zijn 's nachts. Dan is het fijn dat je er voor ze kunt zijn. Even een woordje. Een aai over een wang. Nabijheid."

Grote Smurf als knuffel midden in de nacht
Grote Smurf

Hoe ziet jouw nacht eruit?

Suus: " Ik werk voornamelijk ambulant vanuit de Mediaan dus heen-en-weer nogal wat. De nachten zijn totaal verschillend. In het weekend is het wat drukker dan door de week omdat meerdere cliënten dan later naar bed gaan. Laatst had ik een dienst die mijn fitbit registreerde als een workout. Andere nachten zijn er momenten dat je tussen de vaste dingen door zelfs een powernap van tien minuten kunt doen."

Suzanne: "Voor mij is Reigersdaal het basiskamp. Daar staat, totdat de laatste cliënt van het terrein af is, ook de meeste uitluisterapparatuur. We hebben een lijst waarop de vaste bezoekjes beschreven staan: cliënten met epilepsie checken, draaien in verband met doorligplekken, een enkeling naar bed brengen en laten plassen. We werken met porto's en houden elkaar op die manier op de hoogte. Via de porto's gaat alles kort en bondig. Je weet nooit of er iemand meeluistert. Zodra het persoonlijk wordt, pakken we de telefoon."

Voel je je weleens onveilig?

Suzanne: "We hebben vaste rondes en onverwachte bezoekjes. Op het Reigersdaalterrein doen we alles, ook in weer en wind, op 't fietsie en daar buiten hebben we voor het ambulante team ook twee auto's. Sommige rondes doe je alleen, andere samen. Je veilig voelen staat voorop. Als je er dus geen lekker gevoel bij hebt, kun je altijd een collega meevragen. Maar het is ook een kwestie van wennen."
Suus: "Het is voor ons trouwens heel fijn dat we nu een ECD (Elektronisch Cliënten Dossier, red.) hebben waarin we kunnen lezen hoe het met cliënten gaat. Dingen die overdag voorgevallen zijn, kunnen in de nacht doorspelen. Of het nou fysiek is of in gedrag. Het zijn geen twee verschillende werelden zoals mensen weleens denken. Onze ondersteuning beslaat negen van de vierentwintig uur die je in een etmaal hebt. Dat is niet niks."

Ronde aan het begin van de nacht
In het holst van de nacht.

Hebben jullie ook iets aan elkaar?

Suus: "We zijn vriendinnen, hebben samen de opleiding medewerker maatschappelijke zorg gedaan en zijn door dit werk alleen maar dichter naar elkaar toegetrokken. Doordat we dezelfde werktijden hebben kunnen we makkelijker samen iets ondernemen. Zo zijn we al een paar dagen naar Boedapest geweest en deze zomer staat Finland, waar we allebei stage gelopen hebben, op het menu."
Suzanne: "In ons werk maken we veel mee, we zien veel verschillende locaties, systemen, materialen en natuurlijk ook heel veel verschillende cliënten. Daardoor kunnen we soms ook een adviserende rol vervullen richting locaties en daar praten Suus en ik ook over met elkaar. Soms doen mensen handelingen al 20 jaar. Wij zijn nieuw en kijken soms anders naar zaken. Dit bespreken we met onze collega's van de diverse locaties. Zo proberen we ze vanuit een andere invalshoek zaken te laten bekijken. Een simpel voorbeeld is een manier bedenken waardoor een cliënt droog de nacht door kan komen. Waarom niet? Omdat ie eraan gewend is? Wij willen toch ook niet wakker worden in een zeiknat bed."

Jonge honden versus ouwe rotten. Werkt dat wel?

Suzanne: "Vanuit collega's komt vooral de opmerking waarom we dit werk nú al doen. Wij moeten toch bezopen in de kroeg staan? Nou ja, ten eerste zijn we daar niet zo van, maar anders hadden we daar maandelijks toch nog zo'n 18 dagen voor over? Als Nachtzorgmedewerker mag je namelijk niet meer dan 12 nachten per maand werken. Als we cliënten tegenkomen in het winkelcentrum zie je ze weleens denken: 'Wat doet dat mens allemaal? 's Nachts is ze bij me en nu loopt ze hier'."

Suus: "Sommige van onze collega's hebben kinderen die al ouder zijn dan wij. Tsja, die moesten waarschijnlijk wel aan ons wennen en misschien nog steeds wel een beetje. Zij hebben natuurlijk veel meer ervaring. Daar kunnen wij ook veel van leren. Maar ja, niet alles in één dag natuurlijk. Ik kan alleen maar mijn best doen."

Wat is het mooiste aan werken in de nacht?

Suzanne: "De nacht heeft iets magisch. Het mooiste moment vind ik als het 's morgens licht wordt. Wow. En het geluid van die vogels dan!"
Suus: "Ja. En de rust 's nachts. Als je van de ene locatie naar de andere rijdt; de haasjes, eenden en egeltjes die je voorbij ziet komen. Dat is toch mooi!"

MEER INFO: www.esdege-reigersdaal.nl/locatie/nachtzorg

Met delen vergroot je kansen

In dit verhaal leerde je iemand met een beperking kennen of iemand die ondersteunt. Delen neemt onbekendheid weg en vergroot kansen op contact en samen optrekken. Doe je mee?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lees ook deze verhalen...

Blokken van de Yucelmethode

De Yucelmethode

De Yucelmethode wordt gebruikt om uiteenlopende vraagstukken te concretiseren. De aard van de vragen kan uiteenlopend zijn. Zo kunnen vragen van cliënten, maar ook van teams via de methode benaderd
lees meer...
Portret Kimberly bij BlueSun In Den Helder

Jobcoaching in Den Helder

Kimberly Kalter (26) deed haar opleiding bij de Pijler in Den Helder. Na school ging ze aan het werk bij een verzorgingshuis op Texel. "Ik vond het daar niet zo
lees meer...
Mick op de schommel bij Activiteitencentrum Buitenhof

Werken bij Activiteitencentrum Buitenhof

Het werken op Activiteitencentrum Buitenhof is zeer afwisselend. Barry Schipper (35), Dave Hollanders (38) en Simone Dekker (31) vertellen over de manier waarop zij cliënten ondersteunen. Over veiligheid, vertrouwen en
lees meer...
Portret Cor bij Karwei Hoorn

Aan de slag met jobcoaching

Een grote bouwmarktketen die bij Esdégé-Reigersdaal aanklopt of er nog meer cliënten zijn die bij een bouwmarkt willen werken… Het lijkt wel de omgekeerde wereld maar het gebeurde wel! In
lees meer...
Brownie Deluxe van de Cakery

De Cakery

Het ruikt er ovenvers. En zoet. De geur van cake, chocolade, noten, cakebeslag en warme vanille. Bij de Cakery in Heerhugowaard worden dagelijks de meest heerlijke cakes en koeken gebakken.
lees meer...
Blokken van de Yucelmethode

De Yucelmethode

De Yucelmethode wordt gebruikt om uiteenlopende vraagstukken te concretiseren. De aard van de vragen kan uiteenlopend zijn. Zo kunnen vragen van cliënten, maar ook van teams via de methode benaderd
lees meer...
Portret Kimberly bij BlueSun In Den Helder

Jobcoaching in Den Helder

Kimberly Kalter (26) deed haar opleiding bij de Pijler in Den Helder. Na school ging ze aan het werk bij een verzorgingshuis op Texel. "Ik vond het daar niet zo
lees meer...
Mick op de schommel bij Activiteitencentrum Buitenhof

Werken bij Activiteitencentrum Buitenhof

Het werken op Activiteitencentrum Buitenhof is zeer afwisselend. Barry Schipper (35), Dave Hollanders (38) en Simone Dekker (31) vertellen over de manier waarop zij cliënten ondersteunen. Over veiligheid, vertrouwen en
lees meer...
Portret Cor bij Karwei Hoorn

Aan de slag met jobcoaching

Een grote bouwmarktketen die bij Esdégé-Reigersdaal aanklopt of er nog meer cliënten zijn die bij een bouwmarkt willen werken… Het lijkt wel de omgekeerde wereld maar het gebeurde wel! In
lees meer...
Brownie Deluxe van de Cakery

De Cakery

Het ruikt er ovenvers. En zoet. De geur van cake, chocolade, noten, cakebeslag en warme vanille. Bij de Cakery in Heerhugowaard worden dagelijks de meest heerlijke cakes en koeken gebakken.
lees meer...

Voorwaarden abonnement Bladeren

Begrippen

  • Bladeren
    Het tijdschrift met die titel, dat 4 maal per jaar wordt gemaakt en uitgegeven door Stichting Esdégé-Reigersdaal.
  • Abonnement
    Het abonnement is een éénmalige betaling die recht geeft op toezending van 4 opeenvolgende kwartaaluitgaven van Bladeren en heeft daardoor een looptijd van ongeveer één jaar.  

Bepalingen

  • Abonnees kunnen via e-mailadres bladeren@esdege-reigersdaal.nl contact opnemen met de redactie en administratie van Bladeren. 
  • Abonnees kunnen een adreswijziging doorgeven en klachten melden bij het niet ontvangen van Bladeren. 
  • Abonnees zijn verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van een adreswijziging.
  • Indien gewenst kan de verdere toezending van Bladeren worden stopgezet.
  • Er vindt geen terugbetaling plaats voor niet ontvangen nummers bij onjuiste adressering of bij het stopzetten van de toezending.
Privacy
De verkregen adresgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het toezenden van Bladeren en ze worden niet beschikbaar gesteld aan derden. Het privacy reglement van Esdégé-Reigersdaal is van toepassing.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal is een visie gestuurde organisatie.

Onze visie:
Alle mensen zijn gelijkwaardig, elk mens is uniek.

Daarom heeft iedereen recht op:

  • respect
  • ontplooiing
  • een volwaardige plaats in de samenleving
  • relaties met andere mensen
  • eigen keuze


Dit betekent dat wij:

  • het individu respecteren
  • inspelen op de mogelijkheden van het individu
  • ondersteuning bieden bij het maken van keuzes
  • uitgaan van het gewone en speciale voorzieningen treffen waar nodig
  • ondersteuning bieden bij het aangaan en behouden van relaties
  • gericht zijn op een volwaardige plaats voor het individu in de samenleving

Volwaardig burgerschap van mensen met een beperking vinden wij belangrijk. Daarom werken we mee aan normalisatie en integratie. Mensen krijgen bij ons de ruimte om passende ondersteuning te organiseren. Zoveel mogelijk beslissingen worden genomen in de omgeving van de cliënt, waar immers de ondersteuningsvragen worden geformuleerd. Van medewerkers verwachten we dat ze cliënten vanuit deze visie respectvol ondersteunen.

Totale Communicatie

Totale Communicatie is het ondersteunen en bevorderen van communicatie met diverse middelen zoals foto`s, pictogrammen, gebaren, verwijzers en geschreven taal. Totale Communicatie wordt vooral gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, kinderen met spraak/taal moeilijkheden en bij mensen met afasie of dementie

Gentle Teaching

Gentle Teaching (McGee, 1992) is een methodiek die veel voorkomt bij het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. De methodiek is gebaseerd op de Psychologie van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij gaat men ervan uit dat ieder mens de behoefte heeft zich verbonden te voelen met anderen in wederkerige en gelijkwaardige relaties. Bij Gentle Teaching is een veilige en liefdevolle relatie de basis voor de ontwikkeling van de cliënt.

De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:

  • We respecteren elkaar
  • We accepteren elkaar
  • We proberen elkaar te begrijpen
  • We waarderen elkaar
  • We geven elkaar zelfvertrouwen
  • We proberen elkaar vooruit te helpen

LACCS

Het LACCS-programma richt zich op de kwaliteit van leven van cliënten met EVMB. Binnen het programma wordt er aan de hand van vijf gebieden gekeken hoe goed het leven van de cliënt is. De vijf gebieden sluiten aan bij algemene menselijke behoeften. De gebieden zijn:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Contact
  • Communicatie
  • Stimulerende tijdsbesteding

Door bewust te kijken naar deze vijf gebieden en hoe ze voor een cliënt verbeterd kunnen worden, werken alle betrokken samen aan een goed leven voor de cliënt. Per gebied zijn er een aantal waarden geformuleerd die helpen om concreet te kijken naar de kwaliteit van het leven van de cliënt. De vijf LACCS-gebieden zijn allen even belangrijk.

Het LACCS-programma kenmerkt zich door een zeer cliëntgerichte ondersteuning. De vijf gebieden hebben een directe relatie met het dagelijks leven van de cliënt. Het zien van ontwikkelmogelijkheden, hoe klein dan ook, speelt binnen het LACCS-programma een belangrijke rol.