Ondersteuning LOEK-HAL bij ernstige ziekte

FC Volendam sleepte Saskia door de moeilijkste periode van haar leven

Tekst: Titia Geerlink – Fotografie: Eric Minten

21-06-2019


Ze zou net starten met een werktraject bij LOEK-HAL omdat het niet lekker liep in de baan die ze had en ze iets anders wilde. Haar echtgenoot kreeg al ondersteuning dus ze was er al bekend mee. Dat was mooi meegenomen. Maar toen kwam de pijn op haar borst… “Ik had wel een voorgevoel dat er iets niet klopte”, vertelt Saskia Koppes (46). “Het nieuwe bedrijf waar ik zou starten moest ik meteen al afbellen.” De rollercoaster startte. Geluk bij een ongeluk dat het contact met LOEK-HAL al gelegd was.

Een afspraak met de huisarts werd uitgebreid met een onderzoek in het ziekenhuis. Meer onderzoeken volgden. De uren bij LOEK werden via een aanvraag bij de gemeente direct uitgebreid. “De eerste afspraken deed ik samen met mijn man Alfons. Ook de uitslag hoorden we samen aan. Ik bleek borstkanker te hebben. Een agressieve vorm.” Saskia vloog van afspraak naar afspraak, onderzoeken, een operatie in december, 22 bestralingen vanaf januari en chemo startte al in maart. “Voor die laatste ben ik nog een paar dagen opgenomen geweest omdat ik zo ontzettend misselijk was. Toen kwam er ook nog een diëtiste om de hoek kijken omdat ik zoveel kilo’s afviel. Ik verloor mijn haar in anderhalve week. En ook al word je daarop voorbereid, je staat er toch wel even van gek van te kijken.”

Een hoofd vol mensen

Alfons maakte voor mij een map om alles te ordenen met tabbladen. De info van de fysyo, mama-care, maatschappelijk werker, oncoloog, diëtiste, fysiotherapeut, het was gewoon zó veel en zo kon ik het overzicht houden.” Het klinkt allemaal alsof Saskia en Alfons het samen prima redden in zo’n heftige periode. “En dat is ook zo”, vertelt Saskia, “maar zowel voor Alfons als voor mij was het in ons hoofd behoorlijk veel. Ik ben dan ook super dankbaar dat ik met Ellis, een van de ondersteuners van LOEK-HAL, al een klik had voor dit allemaal begon.

Saskia en Alfons

De tijd in de auto van en naar afspraken in het VU gebruikten we om dingen te bespreken en gedeeltelijk verwerken van wat er allemaal gebeurde. We zorgden er samen voor dat ik de nacht voor de operatie al in het ziekenhuis terecht kon zodat ik niet teveel stress zou ervaren en ik kreeg huishoudelijke hulp om zo ook Alfons –die zelf ook wat rommelt met zijn gezondheid- te ontlasten.

Controle pakken

Toen Ellis tussendoor zelf met zwangerschapsverlof ging, kreeg ik andere ondersteuners. Dat had heftig kunnen zijn omdat je samen iets opbouwt, maar ging in goed overleg. Dat is het fijne: je mag bij LOEK-HAL gewoon zeggen als er geen klik is. Ik heb andere ondersteuners dan Alfons overigens. Bewust. Omdat hij en ik onze eigen dingen hebben en dat niet door elkaar moet gaan lopen. 2018 heeft voor een groot deel niet bestaan voor me. Op 20 augustus 2018 had ik de allerlaatste chemobehandeling. Ik was echt zo blij die dag! Ook al wist ik dat het nog niet afgelopen was. Ik krijg nog steeds oncologische fitness, heb een oedeemarm waarvoor ik massage bij een fysiotherapeut krijg en moet hormoontherapie volgen door pillen te slikken.

Ondersteuning LOEK-HAL
LOEK HAL biedt ambulante en gezinsondersteuning in de omgeving Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk aan volwassenen met een licht verstandelijke beperking. Cliënten wonen zelfstandig. Ondersteuningsvragen zijn gericht op netwerk, wonen, werken, vrije tijd en in geval van gezinsondersteuning op opvoeding.
Elk mens is anders en elke ondersteuning dus ook. In overleg met de ondersteuner wordt besproken welke ondersteuning de cliënt zoekt. De ondersteuning wordt gezamenlijk vormgegeven. De ondersteuner en de cliënt spreken bij de cliënt thuis af.

Het is fijn om er met Ellis over te kunnen praten. Dat helpt mee in de verwerking. Ondersteuner Ellis de Ridder hoort het hele gesprek aan en vraagt Saskia of ze nog iets toe mag voegen: “Weet je wat zo tekenend is? Saskia is stukje bij beetje de controle weer aan het pakken. Dat doet ze heel goed. Langzaamaan kunnen we als ondersteuners van LOEK-HAL dus steeds meer naar de achtergrond raken.” Maandenlang werd ik geleefd”, vult Saskia aan. Sinds september heb ik het gevoel dat ik mijn leven weer een beetje kan oppakken. Voor Alfons is het nog wel zwaar want ik ben anders. Je verliest toch een stukje vrouwelijkheid en daar moet je samen mee om leren gaan. Nu pak ik wel het werktraject weer op met Ellis. Ik ben geen stilzitter en wil ook graag weer aan de slag. Liefst een administratieve functie. En al heb ik de touwtjes graag in handen, ik ben blij dat ik mensen als Ellis naast me heb.

"Langzaamaan kunnen we als ondersteuners van LOEK-HAL dus

steeds meer naar de achtergrond raken"

Warm thuiskomen

“Wat een fijne mensen heb ik om me heen. In het ziekenhuis waren ze heel aardig en waar ik ook heel veel steun ervaar is FC Volendam. Daar ben ik sinds juli 2017 vrijwillig persfotograaf, samen met Alfons. Saskia glimt als ze erover vertelt. “Het is zo fantastisch hoe zij mij hebben ondersteund en nog steeds ondersteunen. Dat sleept me er echt doorheen. Al is er in het afgelopen jaar ook veel langs me heen gegaan. Ik kreeg kaartjes en berichtjes van spelers, ouders en andere mensen die bij de club betrokken zijn spreken mij aan en ook spelers van FC Volendam die nu ergens anders spelen hebben nog steeds belangstelling voor mij en Alfons. Onze foto’s worden in plaatselijke kranten geplaatst en onze namen staan er ook nog bij. Het is heel dankbaar werk. Ook toen ik niet in de kou mocht staan na behandelingen waren ze er voor me. Ik mocht warm binnen zitten. Ik ben opgegroeid in de voetballerij. Mijn ouders werkten allebei bij AZ. Als klein meisje kende ik keeper Hans de Koning al. En nu is hij trainer bij FC Volendam! Als ik bij de club kom voelt het als een warm thuiskomen. Aan dit zware traject heb ik ook mooie dingen overgehouden. Mensen om me heen die me veel waard zijn. Graag wil ik alle mensen bedanken die ons steunen, want die mensen ben ik heel erg dankbaar. Net als de mensen in het ziekenhuis.”

Een paar uur na het gesprek gaat de telefoon. “Hoi, met Saskia, hoe kon ik nou vergeten te vertellen dat mijn familie ook een hele goede steun voor me was en nog steeds is?! Dat mag niet ontbreken, hoor…” Saskia heeft de controle te pakken. Dat is wel duidelijk.

Delen? Graag!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees ook deze verhalen...

Karel bij Pand Raak

Dagbesteding die past

“Door een tumor in mijn hoofd werd ik anders. Vroeger zat ik op het VWO, nu werk ik op een AC van Esdégé-Reigersdaal. Ik heb heel erg de drang ‘gewoon’
Lees meer...
Magdaleen hooge omringd door robotkatten

Robotdieren op Buitenhof

Geef ouderen met dementie een robotdier en je zult zien, zo blijkt uit onderzoek, dat ze zich meer kunnen ontspannen en daardoor makkelijker tot gedragsveranderingen komen. Zou dit ook kunnen
Lees meer...

Acteurs Eenhoorn op BHV-cursus

Brand, bloed, sirenes, paniek!!! We zitten er met zijn allen niet op te wachten, maar er kan in je directe omgeving natuurlijk altijd iets vervelends gebeuren. Net als bij andere
Lees meer...
Karel bij Pand Raak

Dagbesteding die past

“Door een tumor in mijn hoofd werd ik anders. Vroeger zat ik op het VWO, nu werk ik op een AC van Esdégé-Reigersdaal. Ik heb heel erg de drang ‘gewoon’
lees meer...
Magdaleen hooge omringd door robotkatten

Robotdieren op Buitenhof

Geef ouderen met dementie een robotdier en je zult zien, zo blijkt uit onderzoek, dat ze zich meer kunnen ontspannen en daardoor makkelijker tot gedragsveranderingen komen. Zou dit ook kunnen
lees meer...

Acteurs Eenhoorn op BHV-cursus

Brand, bloed, sirenes, paniek!!! We zitten er met zijn allen niet op te wachten, maar er kan in je directe omgeving natuurlijk altijd iets vervelends gebeuren. Net als bij andere
lees meer...

Postadres: Esdégé-Reigersdaal • Postbus 1065 • 1700 BB Heerhugowaard
Bezoekadres: J. Duikerweg 1 • 1703 DH Heerhugowaard
Telefoon: 0226 33 20 00 • info@esdege-reigersdaal.nl
Openingstijden: ma t/m vr: 8:00 – 17:30

:hover

 

Postadres:
Esdégé-Reigersdaal • Postbus 1065
1700 BB Heerhugowaard

Bezoekadres:

J. Duikerweg 1 • 1703 DH Heerhugowaard

0226 33 20 00 • info@esdege-reigersdaal.nl 

Openingstijden: ma t/m vr: 8:00 – 17:30

Copyright © 2020 – Esdégé-Reigersdaal
Beleven in muziek (BIM)

BiM, Beleven in Muziek, stimuleert het ervaren van het lichaam door de muziek te laten voelen. Doelgericht in te zetten voor o.a. contact, communicatie, alertheid, ontspanning, plezier. BiM draagt ook bij aan de muzikale ontwikkeling.

Op speciaal ontwikkelde muziek wordt de deelnemer door de BiM gever aangeraakt met speciale objecten zoals ballen, zacht handschoenen of veren. Ieder muziekstuk heeft zijn eigen bewegingen en objecten. Ook wordt soms gewerkt met etherische oliën.

Methode Heijkoop

De methode Heijkoop helpt een cliënt beter te begrijpen waardoor er passende ondersteuning geboden kan worden. Middels vijf verschillende instrumenten wordt onderzocht hoe een cliënt functioneert. In dit onderzoek zijn verwanten en teamleden intensief betrokken. Op basis van observaties en analyse wordt gezocht naar andere mogelijkheden om met een cliënt om te gaan.

De methode maakt gebruik van vijf instrumenten:
1. Ontdekkend kijken
2. Functioneringsprofiel
3. Constructieve hantering probleemgedrag
4. Relatiedynamiek
5. Videotraining

Ontdekkend kijken
Ontdekkend kijken is een vorm van videoanalyse. Het is het basisinstrument van de Methode Heijkoop. Het instrument helpt begeleiders betekenisvol en onbevooroordeeld naar de cliënt te kijken en maakt hen bewust van de unieke lichaamstaal van de cliënt. Er ontstaat inzicht in de persoonlijke beleving en emoties, de manier van oriënteren, contact maken, communiceren, initiatieven nemen en de manier waarop de client oplossingen bedenkt.

Constructieve hantering probleemgedrag
Dit instrument helpt de begeleider om op moeilijke momenten, al dan niet met probleemgedrag, actief samen te werken met de cliënt. Het helpt de begeleider onderscheid te maken tussen de betekenis van het probleemgedrag voor de cliënt en de emotionele reacties van de begeleider op het probleemgedrag. Als de begeleider inziet wat het probleemgedrag betekent voor de cliënt, kan hij hem/haar helpen daar een andere oplossing voor te vinden.

Functioneringsprofiel
Dankzij het functioneringsprofiel wordt de begeleider zich bewust van de verwachtingen die de cliënt onbewust bij hem oproept. Het geeft de begeleider inzicht op grond waarvan hij de cliënt over- of onderschat. Doordat hij meer inzicht krijgt, kan hij zijn reacties beter afstemmen op wat de cliënt op een bepaald moment aankan. Daarmee voorkomt de begeleider veel stress bij de cliënt en zichzelf.

Relatiedynamiek
Het instrument relatiedynamiek brengt de dynamiek terug in een vastgelopen relatie tussen begeleider en cliënt. Het maakt de begeleider bewust van hoe hij zich opstelt ten opzichte van de cliënt, en van het beroep dat hij daarmee doet op de cliënt. Het omgekeerde geldt ook: hij krijgt meer oog voor het beroep dat de cliënt op hém doet.

Videotraining
Het instrument videotraining helpt de begeleider bij het ontwikkelen en zich eigen maken van relationele kwaliteiten. De begeleider leert zichzelf feedback geven op de relationele kwaliteit die hij zelf heeft uitgekozen. Die gaat hij/zij oefenen in de praktijk, mèt de cliënt. Van die begeleidingssituatie worden video-opnames gemaakt, die na afloop besproken worden.

Bron: Heijkoop-academy

Van de boer

Wij boeren op een ouderwetse, kleinschalige manier op het voormalig eiland Wieringen. De boerderij ligt aan de rand van een vogelgebied en staat op een erf van ongeveer 40 are. De boerderij ligt 200 meter van de weg af en de dichtstbijzijnde buur woont 500 meter verderop.

​Een groot deel van het land ligt direct bij de boerderij. De rest ligt verdeeld in 7 kleine stukjes over het mooie Wieringen. Deze stukken worden voornamelijk gebruikt voor hooi. Het hooi (gedroogd gras) maaien we in het voorjaar en de zomer en daarna staan onze schapen en jongvee op deze landjes. We gaan hier dan iedere dag heen om te kijken of het met het vee goed gaat en om water te brengen.

De nadruk van het bedrijf ligt op de fok van koeien. We hebben ieder jaar ongeveer 35 koeien, volwassen en jongvee. Onze koeien zijn Lakenvelders. De Lakenvelder is een zeldzaam, ouderwets vleesras. In heel Nederland lopen ongeveer nog 2000 van deze koeien. We zijn lid van het stamboek en we doen mee aan het fokprogramma. We houden onze koeien op een natuurlijke manier, de koeien worden zomers door de stier gedekt. De kalfjes worden meestal in het weiland geboren. Ze blijven bij de moeder totdat het weer slechter wordt en ze op stal gaan. Dan pas worden de kalfjes bij de moeders weggehaald. Overtallige dieren, meestal stierkalveren, brengen we op een natuurlijke manier groot. Deze dieren gaan naar een ambachtelijke slager in een dorp verderop.

Het vlees dat wij leveren wordt ‘vlees met een goed verhaal’ genoemd. Dit is eigenlijk een win-win situatie; de mensen kunnen genieten van het mooie landschap met de koeien en kalveren en ze kunnen een lekker stukje van datzelfde vlees halen bij de slager in de buurt. Ze weten dan dat het goed en verantwoord is gegroeid en behandeld.
Wij zijn dan ook nauw betrokken bij de natuur. We hebben veel land met een uitgestelde maaidatum waar de vogels rustig kunnen broeden. De boer is zelf ook vrijwilliger om dit allemaal in kaart te brengen en de vogels in de gaten te houden.

We zijn sinds kort ook bezig om met varkens te gaan fokken. Ook dit is een apart ras, het Pietrain varken. Het Pietrain varken is een goed varken om kleinschalig te houden en zo op een natuurlijke manier een goed stukje vlees te produceren.

Vanaf 2016 hebben een mooie grote groentetuin en in de zomer van 2017 hebben we zelf een kippenhok gebouwd waar nu 40 kippen (voornamelijk Leghorn) in rondscharrelen.

Active Support

Active Support is een ondersteuningsmethodiek speciaal ontwikkeld om cliënten actief te betrekken bij de dagelijkse gang van zaken zodat ze meer regie over hun leven krijgen. De methode gaat uit van een aantal algemene principes die van belang zijn voor een zo gewoon mogelijk leven:

  • deelnemen aan de samenleving
  • een netwerk van relaties hebben, waaronder familie en vrienden
  • deze relaties moeten van langere door zijn (continuïteit)
  • de kans krijgen om ervaringen op te doen en te leren
  • keuzemogelijkheden hebben en controle over het eigen bestaan
  • een zekere status krijgen en gerespecteerd worden
  • behandeld worden als een individu
Werken met een vertrouwensrelatie

Een cliënt heeft vertrouwen in jou nodig voordat hij een band met je aangaat. Pas als er een wederzijdse band is, kun je hem of haar stimuleren zich open te stellen om op onderzoek uit te gaan, nieuwe ervaringen op te doen, relaties aan te gaan en zich op alle gebieden te ontwikkelen: lichamelijk, cognitief en sociaal-affectief. Een vertrouwensband is dus een belangrijk aspect van de relatie.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Er wordt binnen Esdégé-Reigersdaal gewerkt met ondersteuningsplannen. In overleg met de cliënt en zijn/haar vertegenwoordiger wordt in het ondersteuningsplan een beeld van de cliënt geschetst en van wat hij/zij nodig heeft om prettig te kunnen functioneren. Jaarlijks wordt er geëvalueerd en waar nodig wordt het plan bijgesteld.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Bij haptonomisch verplaatsen staat zelfredzaamheid altijd centraal. Vooral omdat het meer respectvol is voor de cliënt en de zorgverlener. Want te veel doen voor een cliënt in de zorg ontneemt hem zijn mogelijkheden en zijn eigenwaarde. Te veel doen voor cliënten is daarbij onnodig zwaar voor de begeleiders en plaatst hen in een rol waarin geen samenwerking kan ontstaan met de cliënt. Met haptonomisch verplaatsen is de zelfredzaamheid voelbaar, zichtbaar en overdraagbaar. Het biedt praktische vaardigheden om te leren hoe de zelfredzaamheid van de cliënt zo veel mogelijk behouden kan blijven.

Video-interactie training

Door middel van korte video-opnames waarbij de interactie tussen cliënt en (cliënt) begeleider centraal staat proberen we te leren van de situatie, het eigen gedrag en gedrag van cliënt beter te begrijpen om vervolgens de volgende keer daar weer beter mee om te gaan. De video-interactie training richt zich op ‘klein kijken’, waarbij signalen van de cliënt nauwkeurig kunnen worden geobserveerd en geïnterpreteerd. De video-interactie training is gebaseerd op de methode van Heijkoop.

Privacyverklaringen

Voorwaarden abonnement Bladeren

Begrippen

  • Bladeren
    Het tijdschrift met die titel, dat 4 maal per jaar wordt gemaakt en uitgegeven door Stichting Esdégé-Reigersdaal.
  • Abonnement
    Het abonnement is een éénmalige betaling die recht geeft op toezending van 4 opeenvolgende kwartaaluitgaven van Bladeren en heeft daardoor een looptijd van ongeveer één jaar.  

Bepalingen

  • Abonnees kunnen via e-mailadres bladeren@esdege-reigersdaal.nl contact opnemen met de redactie en administratie van Bladeren. 
  • Abonnees kunnen een adreswijziging doorgeven en klachten melden bij het niet ontvangen van Bladeren. 
  • Abonnees zijn verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van een adreswijziging.
  • Indien gewenst kan de verdere toezending van Bladeren worden stopgezet.
  • Er vindt geen terugbetaling plaats voor niet ontvangen nummers bij onjuiste adressering of bij het stopzetten van de toezending.
Privacy
De verkregen adresgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het toezenden van Bladeren en ze worden niet beschikbaar gesteld aan derden. Het privacy reglement van Esdégé-Reigersdaal is van toepassing.
Visie Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal is een visie gestuurde organisatie.

Onze visie:
Alle mensen zijn gelijkwaardig, elk mens is uniek.

Daarom heeft iedereen recht op:

  • respect
  • ontplooiing
  • een volwaardige plaats in de samenleving
  • relaties met andere mensen
  • eigen keuze


Dit betekent dat wij:

  • het individu respecteren
  • inspelen op de mogelijkheden van het individu
  • ondersteuning bieden bij het maken van keuzes
  • uitgaan van het gewone en speciale voorzieningen treffen waar nodig
  • ondersteuning bieden bij het aangaan en behouden van relaties
  • gericht zijn op een volwaardige plaats voor het individu in de samenleving


Volwaardig burgerschap van mensen met een beperking vinden wij belangrijk. Daarom werken we mee aan normalisatie en integratie. Mensen krijgen bij ons de ruimte om passende ondersteuning te organiseren. Zoveel mogelijk beslissingen worden genomen in de omgeving van de cliënt, waar immers de ondersteuningsvragen worden geformuleerd. Van medewerkers verwachten we dat ze cliënten vanuit deze visie respectvol ondersteunen.

Totale Communicatie

Totale Communicatie is het ondersteunen en bevorderen van communicatie met diverse middelen zoals foto`s, pictogrammen, gebaren, verwijzers en geschreven taal. Totale Communicatie wordt vooral gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, kinderen met spraak/taal moeilijkheden en bij mensen met afasie of dementie

Gentle Teaching

Gentle Teaching (McGee, 1992) is een methodiek die veel voorkomt bij het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. De methodiek is gebaseerd op de Psychologie van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij gaat men ervan uit dat ieder mens de behoefte heeft zich verbonden te voelen met anderen in wederkerige en gelijkwaardige relaties. Bij Gentle Teaching is een veilige en liefdevolle relatie de basis voor de ontwikkeling van de cliënt.

De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:

  • We respecteren elkaar
  • We accepteren elkaar
  • We proberen elkaar te begrijpen
  • We waarderen elkaar
  • We geven elkaar zelfvertrouwen
  • We proberen elkaar vooruit te helpen
LACCS

Het LACCS-programma richt zich op de kwaliteit van leven van cliënten met EVMB. Binnen het programma wordt er aan de hand van vijf gebieden gekeken hoe goed het leven van de cliënt is. De vijf gebieden sluiten aan bij algemene menselijke behoeften. De gebieden zijn:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Contact
  • Communicatie
  • Stimulerende tijdsbesteding

Door bewust te kijken naar deze vijf gebieden en hoe ze voor een cliënt verbeterd kunnen worden, werken alle betrokken samen aan een goed leven voor de cliënt. Per gebied zijn er een aantal waarden geformuleerd die helpen om concreet te kijken naar de kwaliteit van het leven van de cliënt. De vijf LACCS-gebieden zijn allen even belangrijk.

Het LACCS-programma kenmerkt zich door een zeer cliëntgerichte ondersteuning. De vijf gebieden hebben een directe relatie met het dagelijks leven van de cliënt. Het zien van ontwikkelmogelijkheden, hoe klein dan ook, speelt binnen het LACCS-programma een belangrijke rol.

Meer info: