Nicj maakt lunchgerechten klaar voor gasten in het restaurant

Prachtwerk in de Klok

Elke woensdag in De Klok Warmenhuizen

Tekst en fotografie: Eric Minten 

29-11-2019

Ja, ik wil 4x per jaar het
digitale magazine ontvangen

Meld je aan door hieronder jouw e-mailadres op te geven. Dit adres wordt door ons alleen gebruikt om je ons digitale magazine te sturen. Lees hier ons privacybeleid.

Lees je Bladeren liever op papier? Dat kan ook! Je kunt ‘m gratis afhalen op verschillende locaties of je kunt een abonnement nemen zodat de volgende vier nummers vanzelf naar je worden opgestuurd.

Veel plezier met ons magazine

"Ja!" juicht Anita. Ze heeft zojuist een bestelling opgenomen van twee gasten. En ze willen slagroom op hun koffie. SLAGROOM! Haar blijdschap werkt aanstekelijk. Iedereen geniet mee. Het is woensdag en dus wordt de Klok in Warmenhuizen bestierd door de mensen van Prachtwerk. Vandaag wordt het druk. Lekker veel gasten. Dat betekent alle hens aan dek. Even een vluchtige blik op het to-do-lijstje: tafels schoonmaken en indekken, glazen poleren, sinaasappels snijden, persen tot verse jus en netjes in flessen gieten, koffiezetten, de bar klaarmaken, het bord beschrijven, lunchgerechten voorbereiden, deeg kneden voor mini-appeltaartjes en appels schillen voor dezelfde taartjes. Kortom: aan de bak!

Halverwege de ochtend komt Bonny binnen. Zij staat achter de bar en maakt de drankjes bij de bestellingen. Koffie, thee of wat je maar wilt. Ook zijn er cakejes en een soort kleine koekjes… Lekker! Gré vouwt ondertussen de was, bedient en kletst met iedereen.

Tegen het middaguur komen de collega's van Santiago uit Egmond aan Zee binnen. Ze komen lunchen en hebben gereserveerd. Feilloos wordt er een heerlijke lunch opgediend. Bente schuift aan bij een tafel. Dat lijkt misschien gek, maar is het niet. Haar ouders en broer en zus zijn vandaag namelijk te gast. Ze heeft er de hele ochtend naar uitgekeken.

En terwijl het drukker en drukker wordt, houden Nick, Patrick, Broer, Simon en Willem de keuken in toom. Zo nu en dan vliegen er grote wolken stoom langs het plafond. Dan is de oven even open geweest. Broer staat achter de kachel, zo noem je het fornuis in een keuken, en maakt een high tea. Ondertussen leert hij Nick de fijne kneepjes van het vak. Willem snijdt snijbonen en Simon schilt appels.

En tussendoor, bijna onzichtbaar, lopen Wendy, Karin en Irene. Zij zorgen dat iedereen weet wat hij of zij moet doen. Verder maken ze een praatje, moedigen aan, hebben een luisterend oor, geven een high five en soms een knuffel. Grappen horen er ook bij. Horecagrappen. Wendy richt de slagroomspuit op Bente. Bente lacht keihard.

Heeft Wendy echt met slagroom gespoten? Dat vertellen we niet. Ga zelf maar vragen. Op woensdag in de Klok. Er is in ieder geval nog voldoende slagroom over. Slagroom voor op de koffie. Ja!

Met delen vergroot je kansen

In dit verhaal leerde je iemand met een beperking kennen of iemand die ondersteunt. Delen neemt onbekendheid weg en vergroot kansen op contact en samen optrekken. Doe je mee?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lees ook deze verhalen...

#TROTS op je werk

Dave las de oproep over #TROTS. Een mooi en simpel concept; korte verhalen over mensen die ergens trots op zijn. Dat is het. Mag groot zijn of klein. Samen met
lees meer...
Jelle-vouwt-de-was-tijdens-de=cursus-woonhulp-van-esdege-reigersdaal

Cursus Woonhulp

Je zou er zo een reportage over kunnen maken. Cliënten van de Zilvermeeuw werken in de ouderenzorg bij de Alkmaarse stichting Niko. Op de locaties de Palatijn (dementiezorg) en de
lees meer...
Blokken van de Yucelmethode

De Yucelmethode

De Yucelmethode wordt gebruikt om uiteenlopende vraagstukken te concretiseren. De aard van de vragen kan uiteenlopend zijn. Zo kunnen vragen van cliënten, maar ook van teams via de methode benaderd
lees meer...
Portret Kimberly bij BlueSun In Den Helder

Jobcoaching in Den Helder

Kimberly Kalter (26) deed haar opleiding bij de Pijler in Den Helder. Na school ging ze aan het werk bij een verzorgingshuis op Texel. "Ik vond het daar niet zo
lees meer...
Mick op de schommel bij Activiteitencentrum Buitenhof

Werken bij Activiteitencentrum Buitenhof

Het werken op Activiteitencentrum Buitenhof is zeer afwisselend. Barry Schipper (35), Dave Hollanders (38) en Simone Dekker (31) vertellen over de manier waarop zij cliënten ondersteunen. Over veiligheid, vertrouwen en
lees meer...

#TROTS op je werk

Dave las de oproep over #TROTS. Een mooi en simpel concept; korte verhalen over mensen die ergens trots op zijn. Dat is het. Mag groot zijn of klein. Samen met
lees meer...
Jelle-vouwt-de-was-tijdens-de=cursus-woonhulp-van-esdege-reigersdaal

Cursus Woonhulp

Je zou er zo een reportage over kunnen maken. Cliënten van de Zilvermeeuw werken in de ouderenzorg bij de Alkmaarse stichting Niko. Op de locaties de Palatijn (dementiezorg) en de
lees meer...
Blokken van de Yucelmethode

De Yucelmethode

De Yucelmethode wordt gebruikt om uiteenlopende vraagstukken te concretiseren. De aard van de vragen kan uiteenlopend zijn. Zo kunnen vragen van cliënten, maar ook van teams via de methode benaderd
lees meer...
Portret Kimberly bij BlueSun In Den Helder

Jobcoaching in Den Helder

Kimberly Kalter (26) deed haar opleiding bij de Pijler in Den Helder. Na school ging ze aan het werk bij een verzorgingshuis op Texel. "Ik vond het daar niet zo
lees meer...
Mick op de schommel bij Activiteitencentrum Buitenhof

Werken bij Activiteitencentrum Buitenhof

Het werken op Activiteitencentrum Buitenhof is zeer afwisselend. Barry Schipper (35), Dave Hollanders (38) en Simone Dekker (31) vertellen over de manier waarop zij cliënten ondersteunen. Over veiligheid, vertrouwen en
lees meer...

Voorwaarden abonnement Bladeren

Begrippen

  • Bladeren
    Het tijdschrift met die titel, dat 4 maal per jaar wordt gemaakt en uitgegeven door Stichting Esdégé-Reigersdaal.
  • Abonnement
    Het abonnement is een éénmalige betaling die recht geeft op toezending van 4 opeenvolgende kwartaaluitgaven van Bladeren en heeft daardoor een looptijd van ongeveer één jaar.  

Bepalingen

  • Abonnees kunnen via e-mailadres bladeren@esdege-reigersdaal.nl contact opnemen met de redactie en administratie van Bladeren. 
  • Abonnees kunnen een adreswijziging doorgeven en klachten melden bij het niet ontvangen van Bladeren. 
  • Abonnees zijn verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van een adreswijziging.
  • Indien gewenst kan de verdere toezending van Bladeren worden stopgezet.
  • Er vindt geen terugbetaling plaats voor niet ontvangen nummers bij onjuiste adressering of bij het stopzetten van de toezending.
Privacy
De verkregen adresgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het toezenden van Bladeren en ze worden niet beschikbaar gesteld aan derden. Het privacy reglement van Esdégé-Reigersdaal is van toepassing.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal is een visie gestuurde organisatie.

Onze visie:
Alle mensen zijn gelijkwaardig, elk mens is uniek.

Daarom heeft iedereen recht op:

  • respect
  • ontplooiing
  • een volwaardige plaats in de samenleving
  • relaties met andere mensen
  • eigen keuze


Dit betekent dat wij:

  • het individu respecteren
  • inspelen op de mogelijkheden van het individu
  • ondersteuning bieden bij het maken van keuzes
  • uitgaan van het gewone en speciale voorzieningen treffen waar nodig
  • ondersteuning bieden bij het aangaan en behouden van relaties
  • gericht zijn op een volwaardige plaats voor het individu in de samenleving

Volwaardig burgerschap van mensen met een beperking vinden wij belangrijk. Daarom werken we mee aan normalisatie en integratie. Mensen krijgen bij ons de ruimte om passende ondersteuning te organiseren. Zoveel mogelijk beslissingen worden genomen in de omgeving van de cliënt, waar immers de ondersteuningsvragen worden geformuleerd. Van medewerkers verwachten we dat ze cliënten vanuit deze visie respectvol ondersteunen.

Totale Communicatie

Totale Communicatie is het ondersteunen en bevorderen van communicatie met diverse middelen zoals foto`s, pictogrammen, gebaren, verwijzers en geschreven taal. Totale Communicatie wordt vooral gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, kinderen met spraak/taal moeilijkheden en bij mensen met afasie of dementie

Gentle Teaching

Gentle Teaching (McGee, 1992) is een methodiek die veel voorkomt bij het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. De methodiek is gebaseerd op de Psychologie van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij gaat men ervan uit dat ieder mens de behoefte heeft zich verbonden te voelen met anderen in wederkerige en gelijkwaardige relaties. Bij Gentle Teaching is een veilige en liefdevolle relatie de basis voor de ontwikkeling van de cliënt.

De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:

  • We respecteren elkaar
  • We accepteren elkaar
  • We proberen elkaar te begrijpen
  • We waarderen elkaar
  • We geven elkaar zelfvertrouwen
  • We proberen elkaar vooruit te helpen

LACCS

Het LACCS-programma richt zich op de kwaliteit van leven van cliënten met EVMB. Binnen het programma wordt er aan de hand van vijf gebieden gekeken hoe goed het leven van de cliënt is. De vijf gebieden sluiten aan bij algemene menselijke behoeften. De gebieden zijn:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Contact
  • Communicatie
  • Stimulerende tijdsbesteding

Door bewust te kijken naar deze vijf gebieden en hoe ze voor een cliënt verbeterd kunnen worden, werken alle betrokken samen aan een goed leven voor de cliënt. Per gebied zijn er een aantal waarden geformuleerd die helpen om concreet te kijken naar de kwaliteit van het leven van de cliënt. De vijf LACCS-gebieden zijn allen even belangrijk.

Het LACCS-programma kenmerkt zich door een zeer cliëntgerichte ondersteuning. De vijf gebieden hebben een directe relatie met het dagelijks leven van de cliënt. Het zien van ontwikkelmogelijkheden, hoe klein dan ook, speelt binnen het LACCS-programma een belangrijke rol.