Klaas en Francien ruimen samen de was op

Stage lopen op De Steg (EMB)

Klein Kijken

Tekst en fotografie: Eric Minten 

10-12-2019
Ja, ik wil 3x per jaar het
digitale magazine ontvangen

Meld je aan door hieronder jouw e-mailadres op te geven. Dit adres wordt door ons alleen gebruikt om je ons digitale magazine te sturen. Lees hier ons privacybeleid.

Lees je Bladeren liever op papier? Dat kan ook! Je kunt ‘m gratis afhalen op verschillende locaties of je kunt een abonnement nemen zodat de volgende vier nummers vanzelf naar je worden opgestuurd.

Veel plezier met ons magazine

Francien Broersma (22) liep, in het kader van haar mbo-opleiding verpleegkunde, haar twintig-weken-stage bij de Steg (cluster Boterbloem erf in Heerhugowaard). Ze leerde klein te kijken, niet te hard van stapel te lopen en ondervond dat het werken met mensen met EMB een vak apart is.

Op school mocht Francien haar voorkeur aangeven. Met welke doelgroepen ze graag wilde werken. Dankzij haar werk als trainster bij turnvereniging SIU, had ze al veel ervaring met kinderen. Ooit nam ze een training over van een ander. In die groep trainde een meisje met een verstandelijke beperking. Dat boeide haar en dus gaf ze als voorkeur een stage binnen de gehandicaptenzorg op. Het werd de Steg. Drie dagen per week werken met mensen met een ernstig meervoudige beperking.

Quality time in een tube

"Wil je een handmassage?" vraagt ze. Inge, zittend in haar rolstoel, kijkt naar buiten. Stoïcijns, alsof ze niets gehoord heeft. De vraag van Francien en het daaropvolgende vastpakken van haar hand, het lijkt aan haar voorbij te gaan. Haar blik onbewogen gericht op het beregende raam waar Francien en zij naast zitten. Volgt ze de druppels die langzaam over het glas glijden of kijkt ze naar de wereld daarachter? Het is moeilijk te zeggen. "Klein leren kijken is misschien wel het belangrijkste dat ik geleerd heb tijdens deze stage", vertelt Francien. Ze houdt een tube Zwitsal in het blikveld van Inge. 'Slaap zacht' belooft de tube, met daaronder, in slordige, met groen geschreven blokletters: 'Inge'.

Francien geeft een handmassage aan Inge
Francien geeft een handmassage aan Inge.

"Bij mensen met EMB moet je ontzettend goed kijken omdat communicatie vaak via hele kleine, bijna onmerkbare signalen verloopt. Ik kan zien dat Inge op dit moment wel in is voor een massage. Haar gezicht blijft ontspannen en ook haar handen vertellen dat ze het wel wil. Verder kun je op dit moment niet zoveel zien. Dat is misschien wel een van de moeilijkste dingen om te leren."

Toen Francien met haar stage begon, had ze hooggespannen verwachtingen van zichzelf. Eigenlijk wilde ze binnen een maand of twee, max drie, de meeste cliënten toch wel kunnen lezen. "Het is veel ingewikkelder dan je denkt. Nu mijn twintig weken er bijna opzitten, zie ik nog steeds sommige dingen niet. Deze stage heeft mij geleerd om alert te zijn op de kleinste signalen. Een blik, een zucht, een mondhoek of het knipperen met ogen, het kan van alles zijn. Het kunnen zien van dit soort signalen is voor mij als verpleegkundige belangrijk. Niet alleen voor deze doelgroep, maar voor iedereen die ik ooit nog ga tegenkomen in mijn werk."

Ruimte om te leren

Voor Francien is de stage bij de Steg niet de eerste in haar opleiding. "In het eerste jaar heb ik ook stage gelopen, in een verzorgingstehuis. Totaal anders dan hier. Vooral de werkdruk was daar veel hoger. Ik had soms het gevoel dat ik gezien werd als een vierdejaars. Bij de Steg krijg ik veel meer tijd. Ik mag dingen ontdekken en uitproberen. Er is meer tijd om mee te kijken en dingen te leren. Ik kon rustig wennen aan de dagelijkse routine. Dat is prettig."

Klaas en Francien brengen de was weg
Samen de was wegbrengen.

"Ook kreeg ik de tijd om cliënten te leren kennen, vragen te stellen aan collega's en langzaam te leren welke specifieke zorg verschillende cliënten nodig hadden. Voor mij is dat belangrijk. Ik wil iets leren tijdens een stage en hierin ondersteund worden. Na twintig weken weet ik natuurlijk nog niet alles. Zo is er bijvoorbeeld een cliënt die ik nog niet zelfstandig verzorg. Dit komt door een complexe lichamelijke aandoening gecombineerd met een neiging tot stress en angstaanvallen. Ik kijk mee met collega's en probeer te leren van hoe zij de dingen aanpakken. Die ruimte is er gewoon."

Met halfgesloten ogen kijkt Inge ondertussen naar haar handen. De laatste sporen witte zalf zijn zojuist verdwenen en het ruikt naar Zwitsal. Francien glimlacht. Misschien is dit wel wat ze bedoelt met 'de tijd krijgen om te leren'. In alle rust ontdekken hoe een cliënt is, wat hij of zij nodig heeft en fijn vindt, contact maken, communiceren via de kleinste signalen.

Deze stage heeft mij geleerd om alert te zijn
op de kleinste signalen

Rustig aan

"Wanneer ik terugkijk op mijn stage, zou ik een volgende keer sommige dingen anders doen. Ik zou mijzelf meer tijd gunnen. In het begin van mijn stage wilde ik te snel. Zo zit ik ook wel een beetje in elkaar; ik wil graag alles kunnen. Toch hoeft dat helemaal niet. Integendeel. Dat zou ook mijn advies zijn aan komende stagiaires: neem de tijd, probeer niet alles in één keer te kunnen. Je krijgt er de ruimte voor dus probeer deze te benutten. Doe gewoon twee cliënten in plaats van meteen drie. Kijk eerst lekker een paar weken mee. Leer de doelgroep kennen, probeer dingen te weten te komen over mensen met EMB. Zeker wanneer je de doelgroep niet kent, kan het best wel heftig zijn. De cliënten zijn ernstig beperkt en kunnen niet vertellen wat ze willen of hoe ze iets vinden. Je zult hen moeten helpen en daarvoor moet je ze eerst leren kennen."

Mooie momenten

Ondertussen is Francien op de gang te vinden. Samen met Klaas is zij de was aan het opruimen. Door dit soort dingen met cliënten te doen, kun je veel voor cliënten betekenen. (Eerder schreven we een artikel over LACCS. Een programma dat probeert, via eenvoudige dagelijkse dingen, een bijdrage te leveren aan een beter leven voor mensen met EMB. Wil je het artikel lezen? Ga naar: www.esdege-reigersdaal.nl/verhalen/een-goed-leven-voor-mensen-met-evmb.) De wasmand gaat bij Klaas op schoot en Francien rijdt van kamer naar kamer. Ze praat tegen hem en hoewel hij niets terugzegt, lijkt het erop dat hij het leuk vindt.

Hoi!

"Bij Klaas kun je vaak goed zien of hij iets leuk vindt", vertelt Francien. "Ik ben laatst met hem naar een schoolplein geweest. Hij houdt er erg van om naar spelende kinderen te kijken. Hij heeft daar twintig minuten gekeken met een big smile op zijn gezicht. Dat is niet alleen geweldig om te zien, ook voor mijzelf is het waardevol om cliënten zulke momenten te kunnen bieden."

Met delen vergroot je kansen

In dit verhaal leerde je iemand met een beperking kennen of iemand die ondersteunt. Delen neemt onbekendheid weg en vergroot kansen op contact en samen optrekken. Doe je mee?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lees ook deze verhalen...

Danielle met ballonnen

Trots op werk

"Ik pak ballonnen in, vijfentwintig in een zakje." Daniëlle Kaag heeft de redactie laten weten #TROTS te zijn op haar werk en er graag iets over te vertellen. Ze werkt
lees meer...
Duofiets

Presentiebenadering

Hij werkte 48 jaar in de zorg. Lees die zin rustig nog eens. Acht-en-veer-tig-jaar! En nu is hij met pensioen. Gerrit Lemmen. Zette zich al die tijd in om het
lees meer...
Soenita helpt een mevrouw op de Kerstmarkt

Lady Skillz

"Al die mensen, daar ben ik helemaal niet zo goed in". Soenita Ramlal vertelt het gelukkig met een lach. Want ondanks haar angst voor mensen, staat ze wel regelmatig op
lees meer...
Kees Trommel bij Kasteel Medemblik

Kees Trommel op de fiets

In 2010 werd hij getroffen door een hersenbloeding. Kees Trommel. Hield er afasie en apraxie aan over en raakte halfzijdig verlamd. Hij liet het er niet bij zitten, raapte zichzelf
lees meer...
Danielle met ballonnen

Trots op werk

"Ik pak ballonnen in, vijfentwintig in een zakje." Daniëlle Kaag heeft de redactie laten weten #TROTS te zijn op haar werk en er graag iets over te vertellen. Ze werkt
lees meer...
Duofiets

Presentiebenadering

Hij werkte 48 jaar in de zorg. Lees die zin rustig nog eens. Acht-en-veer-tig-jaar! En nu is hij met pensioen. Gerrit Lemmen. Zette zich al die tijd in om het
lees meer...
Soenita helpt een mevrouw op de Kerstmarkt

Lady Skillz

"Al die mensen, daar ben ik helemaal niet zo goed in". Soenita Ramlal vertelt het gelukkig met een lach. Want ondanks haar angst voor mensen, staat ze wel regelmatig op
lees meer...
Kees Trommel bij Kasteel Medemblik

Kees Trommel op de fiets

In 2010 werd hij getroffen door een hersenbloeding. Kees Trommel. Hield er afasie en apraxie aan over en raakte halfzijdig verlamd. Hij liet het er niet bij zitten, raapte zichzelf
lees meer...

Voorwaarden abonnement Bladeren

Begrippen

  • Bladeren
    Het tijdschrift met die titel, dat 4 maal per jaar wordt gemaakt en uitgegeven door Stichting Esdégé-Reigersdaal.
  • Abonnement
    Het abonnement is een éénmalige betaling die recht geeft op toezending van 4 opeenvolgende kwartaaluitgaven van Bladeren en heeft daardoor een looptijd van ongeveer één jaar.  

Bepalingen

  • Abonnees kunnen via e-mailadres bladeren@esdege-reigersdaal.nl contact opnemen met de redactie en administratie van Bladeren. 
  • Abonnees kunnen een adreswijziging doorgeven en klachten melden bij het niet ontvangen van Bladeren. 
  • Abonnees zijn verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van een adreswijziging.
  • Indien gewenst kan de verdere toezending van Bladeren worden stopgezet.
  • Er vindt geen terugbetaling plaats voor niet ontvangen nummers bij onjuiste adressering of bij het stopzetten van de toezending.
Privacy
De verkregen adresgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het toezenden van Bladeren en ze worden niet beschikbaar gesteld aan derden. Het privacy reglement van Esdégé-Reigersdaal is van toepassing.
Visie Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal is een visie gestuurde organisatie.

Onze visie:
Alle mensen zijn gelijkwaardig, elk mens is uniek.

Daarom heeft iedereen recht op:

  • respect
  • ontplooiing
  • een volwaardige plaats in de samenleving
  • relaties met andere mensen
  • eigen keuze


Dit betekent dat wij:

  • het individu respecteren
  • inspelen op de mogelijkheden van het individu
  • ondersteuning bieden bij het maken van keuzes
  • uitgaan van het gewone en speciale voorzieningen treffen waar nodig
  • ondersteuning bieden bij het aangaan en behouden van relaties
  • gericht zijn op een volwaardige plaats voor het individu in de samenleving

Volwaardig burgerschap van mensen met een beperking vinden wij belangrijk. Daarom werken we mee aan normalisatie en integratie. Mensen krijgen bij ons de ruimte om passende ondersteuning te organiseren. Zoveel mogelijk beslissingen worden genomen in de omgeving van de cliënt, waar immers de ondersteuningsvragen worden geformuleerd. Van medewerkers verwachten we dat ze cliënten vanuit deze visie respectvol ondersteunen.

Totale Communicatie

Totale Communicatie is het ondersteunen en bevorderen van communicatie met diverse middelen zoals foto`s, pictogrammen, gebaren, verwijzers en geschreven taal. Totale Communicatie wordt vooral gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, kinderen met spraak/taal moeilijkheden en bij mensen met afasie of dementie

Gentle Teaching

Gentle Teaching (McGee, 1992) is een methodiek die veel voorkomt bij het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. De methodiek is gebaseerd op de Psychologie van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij gaat men ervan uit dat ieder mens de behoefte heeft zich verbonden te voelen met anderen in wederkerige en gelijkwaardige relaties. Bij Gentle Teaching is een veilige en liefdevolle relatie de basis voor de ontwikkeling van de cliënt.

De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:

  • We respecteren elkaar
  • We accepteren elkaar
  • We proberen elkaar te begrijpen
  • We waarderen elkaar
  • We geven elkaar zelfvertrouwen
  • We proberen elkaar vooruit te helpen
LACCS

Het LACCS-programma richt zich op de kwaliteit van leven van cliënten met EVMB. Binnen het programma wordt er aan de hand van vijf gebieden gekeken hoe goed het leven van de cliënt is. De vijf gebieden sluiten aan bij algemene menselijke behoeften. De gebieden zijn:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Contact
  • Communicatie
  • Stimulerende tijdsbesteding

Door bewust te kijken naar deze vijf gebieden en hoe ze voor een cliënt verbeterd kunnen worden, werken alle betrokken samen aan een goed leven voor de cliënt. Per gebied zijn er een aantal waarden geformuleerd die helpen om concreet te kijken naar de kwaliteit van het leven van de cliënt. De vijf LACCS-gebieden zijn allen even belangrijk.

Het LACCS-programma kenmerkt zich door een zeer cliëntgerichte ondersteuning. De vijf gebieden hebben een directe relatie met het dagelijks leven van de cliënt. Het zien van ontwikkelmogelijkheden, hoe klein dan ook, speelt binnen het LACCS-programma een belangrijke rol.

Meer info: