smartwatch om pols van een cliënt

Technologie voor mensen met een beperking

Meer eigen regie

Tekst en fotografie: Eric Minten 

09-11-2018

Ja, ik wil 4x per jaar het
digitale magazine ontvangen

Meld je aan door hieronder jouw e-mailadres op te geven. Dit adres wordt door ons alleen gebruikt om je ons digitale magazine te sturen. Lees hier ons privacybeleid.

Lees je Bladeren liever op papier? Dat kan ook! Je kunt ‘m gratis afhalen op verschillende locaties of je kunt een abonnement nemen zodat de volgende vier nummers vanzelf naar je worden opgestuurd.

Veel plezier met ons magazine

​De invloed van technologie op ons dagelijks leven neemt toe. Zo kwam de eerste smartphone slechts 11 jaar geleden op de markt en nu heeft bijna iedereen zo'n krachtige en veelzijdige computer op zak. Ook in de zorg begint het gebruik van technologie steeds meer vorm te krijgen. Bijna wekelijks zijn er nieuwsitems te zien over hoe nieuwe technologie wordt ingezet binnen ons vakgebied. Mocht je interessante tips hebben over andere apps of de inzet van technologie binnen de zorg, laat het ons dan weten via de reacties onder dit artikel.

​​In dit artikel aandacht voor apps en hun mogelijkheden bij de ondersteuning van cliënten. Aan de hand van één van de apps, mijneigenplan.nl, gaan we kort in op de mogelijkheden. Het is niet zo dat we mijneigenplan.nl in het bijzonder aanbevelen, maar het is een van de apps die we in de praktijk tegenkwamen. Daarnaast hebben de makers een aantal filmpjes gemaakt die op een makkelijke manier de mogelijkheden van de app laten zien. De andere genoemde apps hebben soortgelijke mogelijkheden en zijn in sommige gevalen gratis. Mocht het gebruik van een app voordelen bieden bij de ondersteuning van een cliënt, is het goed om te kijken welke app het beste aansluit bij de cliënt en zijn of haar behoeften.

Sandra de Bruin (Cliëntbegeleider Zonneheuvel Gasweg Bergen) gebruikt bij een van de cliënten een app die hen helpt de zelfstandigheid te vergroten. "Dankzij deze app kan de cliënt bepaalde dingen zelfstandiger doen en hierdoor krijgt zij meer zelfvertrouwen", aldus Sandra. De app die Sandra samen met de cliënt gebruikt is mijneigenplan.nl. Dit is de opvolger van autiplan.nl. 

Mijneigenplan.nl is een betaalde app die werkt op alle apparaten (Desktop, tablet en op smartphones en smartwatches met zowel een Apple als een Android besturingssysteem). Via de app kun je inspelen op verschillende hulpvragen. Denk hierbij aan structuur, zelfredzaamheid, emotieregulatie en motivatie. Hieronder een korte toelichting op de mogelijkheden bij deze hulpvragen en een aantal voorbeelden van soortgelijke apps.

Bij het zoeken naar ondersteunende apps viel op dat vooral links naar gratis apps vaak niet meer werkten. Een enkele keer werd ook het opheffen van de gratis app aangekondigd. De onderstaande apps lieten zich makkelijk vinden.

Apps ter ondersteuning:

Mijneigenplan.nl (Divers, iOS/Android/Desktop, betaald)
HandyApp (Communicatie, iPad, gratis)
Assist Helpt (Structuur, iOS/Android, in-app aankopen)
Cloudina Calander (Zelfredzaamh., iOS/Android, betaald)
Mijn Boodschappenlijst (Zelfredzaamh., webapp, betaald)
Beter (Motivatie, iOS/Android, gratis/betaald)
Kook-app (Zelfredzaamh., iOS/Android, gratis)

Structuur en planning

Apps kunnen helpen bij het structuren en plannen van de dag. Aan de hand van een van tevoren gepland schema, krijgt een cliënt berichtjes op zijn of haar telefoon of smartwatch. Dit kunnen geluiden, kleuren, iconen of tekstberichtjes zijn. Op deze manier weet een cliënt precies wat er wanneer gepland is. Cliënten die niet kunnen lezen of geen klok kunnen kijken, worden hiermee minder afhankelijk van anderen. 

​Zelfredzaamheid

Interessant zijn ook de mogelijkheden om de zelfredzaamheid van cliënten te vergroten. Middels hulpjes, stapsgewijze instructies die je geheel zelf kunt vormgeven, kan een cliënt een geheugensteuntje oproepen. Hiervoor kunnen QR-codes gebruikt worden. Zo'n QR-code kan op 

verschillende plekken ​opgehangen worden. Wanneer een cliënt het bijvoorbeeld moeilijk vindt om te onthouden hoe de magnetron werkt, kun je hier een stapsgewijze uitleg voor maken die, via een QR-code op de magnetron, opgeroepen kan worden. Zo zijn er tal van gebieden te bedenken waar een dergelijke vorm van ondersteuning meerwaarde heeft. Dankzij de hulpjes kan een cliënt meer zelf. 

​Emotieregulatie

De app biedt ook mogelijkheden voor emotieregulatie. Middels een emotiethermometer kan de cliënt aangeven hoe hij of zij zich voelt. Waar gewenst kunnen de cliënt en begeleiders een coping strategie bedenken en deze in de app zetten. Zo krijgt de cliënt bijvoorbeeld de tip om bij een bepaalde emotie een ontspanningsoefening te doen of om zijn of haar gevoel aan een begeleider te vertellen.

Motivatie

Ook biedt de app de mogelijkheid om leerdoelen aan een puntensysteem en beloningen te koppelen. Het aanleren van nieuwe vaardigheden kan hiermee ondersteund worden.

Al met al biedt deze vorm van technologie mogelijkheden om cliënten, die de stap naar meer zelfstandigheid willen maken, te helpen.

Vanaf januari 2019 start het project DOE'R TOE onder leiding van Cees Wijnands. Binnen dit project wordt er gezocht naar de technologische mogelijkheden van Digitale ondersteuning, eigen regie, technische ontwikkelingen en e-health binnen de gehandicaptenzorg.

Met delen vergroot je kansen

In dit verhaal leerde je iemand met een beperking kennen of iemand die ondersteunt. Delen neemt onbekendheid weg en vergroot kansen op contact en samen optrekken. Doe je mee?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lees ook deze verhalen...

Blokken van de Yucelmethode

De Yucelmethode

De Yucelmethode wordt gebruikt om uiteenlopende vraagstukken te concretiseren. De aard van de vragen kan uiteenlopend zijn. Zo kunnen vragen van cliënten, maar ook van teams via de methode benaderd
lees meer...
Portret Kimberly bij BlueSun In Den Helder

Jobcoaching in Den Helder

Kimberly Kalter (26) deed haar opleiding bij de Pijler in Den Helder. Na school ging ze aan het werk bij een verzorgingshuis op Texel. "Ik vond het daar niet zo
lees meer...
Mick op de schommel bij Activiteitencentrum Buitenhof

Werken bij Activiteitencentrum Buitenhof

Het werken op Activiteitencentrum Buitenhof is zeer afwisselend. Barry Schipper (35), Dave Hollanders (38) en Simone Dekker (31) vertellen over de manier waarop zij cliënten ondersteunen. Over veiligheid, vertrouwen en
lees meer...
Portret Cor bij Karwei Hoorn

Aan de slag met jobcoaching

Een grote bouwmarktketen die bij Esdégé-Reigersdaal aanklopt of er nog meer cliënten zijn die bij een bouwmarkt willen werken… Het lijkt wel de omgekeerde wereld maar het gebeurde wel! In
lees meer...
Blokken van de Yucelmethode

De Yucelmethode

De Yucelmethode wordt gebruikt om uiteenlopende vraagstukken te concretiseren. De aard van de vragen kan uiteenlopend zijn. Zo kunnen vragen van cliënten, maar ook van teams via de methode benaderd
lees meer...
Portret Kimberly bij BlueSun In Den Helder

Jobcoaching in Den Helder

Kimberly Kalter (26) deed haar opleiding bij de Pijler in Den Helder. Na school ging ze aan het werk bij een verzorgingshuis op Texel. "Ik vond het daar niet zo
lees meer...
Mick op de schommel bij Activiteitencentrum Buitenhof

Werken bij Activiteitencentrum Buitenhof

Het werken op Activiteitencentrum Buitenhof is zeer afwisselend. Barry Schipper (35), Dave Hollanders (38) en Simone Dekker (31) vertellen over de manier waarop zij cliënten ondersteunen. Over veiligheid, vertrouwen en
lees meer...
Portret Cor bij Karwei Hoorn

Aan de slag met jobcoaching

Een grote bouwmarktketen die bij Esdégé-Reigersdaal aanklopt of er nog meer cliënten zijn die bij een bouwmarkt willen werken… Het lijkt wel de omgekeerde wereld maar het gebeurde wel! In
lees meer...

Voorwaarden abonnement Bladeren

Begrippen

  • Bladeren
    Het tijdschrift met die titel, dat 4 maal per jaar wordt gemaakt en uitgegeven door Stichting Esdégé-Reigersdaal.
  • Abonnement
    Het abonnement is een éénmalige betaling die recht geeft op toezending van 4 opeenvolgende kwartaaluitgaven van Bladeren en heeft daardoor een looptijd van ongeveer één jaar.  

Bepalingen

  • Abonnees kunnen via e-mailadres bladeren@esdege-reigersdaal.nl contact opnemen met de redactie en administratie van Bladeren. 
  • Abonnees kunnen een adreswijziging doorgeven en klachten melden bij het niet ontvangen van Bladeren. 
  • Abonnees zijn verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van een adreswijziging.
  • Indien gewenst kan de verdere toezending van Bladeren worden stopgezet.
  • Er vindt geen terugbetaling plaats voor niet ontvangen nummers bij onjuiste adressering of bij het stopzetten van de toezending.
Privacy
De verkregen adresgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het toezenden van Bladeren en ze worden niet beschikbaar gesteld aan derden. Het privacy reglement van Esdégé-Reigersdaal is van toepassing.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal is een visie gestuurde organisatie.

Onze visie:
Alle mensen zijn gelijkwaardig, elk mens is uniek.

Daarom heeft iedereen recht op:

  • respect
  • ontplooiing
  • een volwaardige plaats in de samenleving
  • relaties met andere mensen
  • eigen keuze


Dit betekent dat wij:

  • het individu respecteren
  • inspelen op de mogelijkheden van het individu
  • ondersteuning bieden bij het maken van keuzes
  • uitgaan van het gewone en speciale voorzieningen treffen waar nodig
  • ondersteuning bieden bij het aangaan en behouden van relaties
  • gericht zijn op een volwaardige plaats voor het individu in de samenleving

Volwaardig burgerschap van mensen met een beperking vinden wij belangrijk. Daarom werken we mee aan normalisatie en integratie. Mensen krijgen bij ons de ruimte om passende ondersteuning te organiseren. Zoveel mogelijk beslissingen worden genomen in de omgeving van de cliënt, waar immers de ondersteuningsvragen worden geformuleerd. Van medewerkers verwachten we dat ze cliënten vanuit deze visie respectvol ondersteunen.

Totale Communicatie

Totale Communicatie is het ondersteunen en bevorderen van communicatie met diverse middelen zoals foto`s, pictogrammen, gebaren, verwijzers en geschreven taal. Totale Communicatie wordt vooral gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, kinderen met spraak/taal moeilijkheden en bij mensen met afasie of dementie

Gentle Teaching

Gentle Teaching (McGee, 1992) is een methodiek die veel voorkomt bij het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. De methodiek is gebaseerd op de Psychologie van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij gaat men ervan uit dat ieder mens de behoefte heeft zich verbonden te voelen met anderen in wederkerige en gelijkwaardige relaties. Bij Gentle Teaching is een veilige en liefdevolle relatie de basis voor de ontwikkeling van de cliënt.

De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:

  • We respecteren elkaar
  • We accepteren elkaar
  • We proberen elkaar te begrijpen
  • We waarderen elkaar
  • We geven elkaar zelfvertrouwen
  • We proberen elkaar vooruit te helpen

LACCS

Het LACCS-programma richt zich op de kwaliteit van leven van cliënten met EVMB. Binnen het programma wordt er aan de hand van vijf gebieden gekeken hoe goed het leven van de cliënt is. De vijf gebieden sluiten aan bij algemene menselijke behoeften. De gebieden zijn:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Contact
  • Communicatie
  • Stimulerende tijdsbesteding

Door bewust te kijken naar deze vijf gebieden en hoe ze voor een cliënt verbeterd kunnen worden, werken alle betrokken samen aan een goed leven voor de cliënt. Per gebied zijn er een aantal waarden geformuleerd die helpen om concreet te kijken naar de kwaliteit van het leven van de cliënt. De vijf LACCS-gebieden zijn allen even belangrijk.

Het LACCS-programma kenmerkt zich door een zeer cliëntgerichte ondersteuning. De vijf gebieden hebben een directe relatie met het dagelijks leven van de cliënt. Het zien van ontwikkelmogelijkheden, hoe klein dan ook, speelt binnen het LACCS-programma een belangrijke rol.