smartwatch om pols van een cliënt

Technologie voor mensen met een beperking

Meer eigen regie

Tekst en fotografie: Eric Minten 

09/11/2018

Ja, ik wil 4x per jaar het
digitale magazine ontvangen

Meld je aan door hieronder jouw e-mailadres op te geven. Dit adres wordt door ons alleen gebruikt om je ons digitale magazine te sturen. Lees hier ons privacybeleid.

Veel plezier met ons magazine

​De invloed van technologie op ons dagelijks leven neemt toe. Zo kwam de eerste smartphone slechts 11 jaar geleden op de markt en nu heeft bijna iedereen zo’n krachtige en veelzijdige computer op zak. Ook in de zorg begint het gebruik van technologie steeds meer vorm te krijgen. Bijna wekelijks zijn er nieuwsitems te zien over hoe nieuwe technologie wordt ingezet binnen ons vakgebied. Mocht je interessante tips hebben over andere apps of de inzet van technologie binnen de zorg, laat het ons dan weten via de reacties onder dit artikel.

​​In dit artikel aandacht voor apps en hun mogelijkheden bij de ondersteuning van cliënten. Aan de hand van één van de apps, mijneigenplan.nl, gaan we kort in op de mogelijkheden. Het is niet zo dat we mijneigenplan.nl in het bijzonder aanbevelen, maar het is een van de apps die we in de praktijk tegenkwamen. Daarnaast hebben de makers een aantal filmpjes gemaakt die op een makkelijke manier de mogelijkheden van de app laten zien. De andere genoemde apps hebben soortgelijke mogelijkheden en zijn in sommige gevalen gratis. Mocht het gebruik van een app voordelen bieden bij de ondersteuning van een cliënt, is het goed om te kijken welke app het beste aansluit bij de cliënt en zijn of haar behoeften.

Sandra de Bruin (Cliëntbegeleider Zonneheuvel Gasweg Bergen) gebruikt bij een van de cliënten een app die hen helpt de zelfstandigheid te vergroten. “Dankzij deze app kan de cliënt bepaalde dingen zelfstandiger doen en hierdoor krijgt zij meer zelfvertrouwen”, aldus Sandra. De app die Sandra samen met de cliënt gebruikt is mijneigenplan.nl. Dit is de opvolger van autiplan.nl. 

Mijneigenplan.nl is een betaalde app die werkt op alle apparaten (Desktop, tablet en op smartphones en smartwatches met zowel een Apple als een Android besturingssysteem). Via de app kun je inspelen op verschillende hulpvragen. Denk hierbij aan structuur, zelfredzaamheid, emotieregulatie en motivatie. Hieronder een korte toelichting op de mogelijkheden bij deze hulpvragen en een aantal voorbeelden van soortgelijke apps.

Bij het zoeken naar ondersteunende apps viel op dat vooral links naar gratis apps vaak niet meer werkten. Een enkele keer werd ook het opheffen van de gratis app aangekondigd. De onderstaande apps lieten zich makkelijk vinden.

Apps ter ondersteuning:

Mijneigenplan.nl (Divers, iOS/Android/Desktop, betaald)
HandyApp (Communicatie, iPad, gratis)
Assist Helpt (Structuur, iOS/Android, in-app aankopen)
Cloudina Calander (Zelfredzaamh., iOS/Android, betaald)
Mijn Boodschappenlijst (Zelfredzaamh., webapp, betaald)
Beter (Motivatie, iOS/Android, gratis/betaald)
Kook-app (Zelfredzaamh., iOS/Android, gratis)

Structuur en planning

Apps kunnen helpen bij het structuren en plannen van de dag. Aan de hand van een van tevoren gepland schema, krijgt een cliënt berichtjes op zijn of haar telefoon of smartwatch. Dit kunnen geluiden, kleuren, iconen of tekstberichtjes zijn. Op deze manier weet een cliënt precies wat er wanneer gepland is. Cliënten die niet kunnen lezen of geen klok kunnen kijken, worden hiermee minder afhankelijk van anderen. 

​Zelfredzaamheid

Interessant zijn ook de mogelijkheden om de zelfredzaamheid van cliënten te vergroten. Middels hulpjes, stapsgewijze instructies die je geheel zelf kunt vormgeven, kan een cliënt een geheugensteuntje oproepen. Hiervoor kunnen QR-codes gebruikt worden. Zo’n QR-code kan op 

verschillende plekken ​opgehangen worden. Wanneer een cliënt het bijvoorbeeld moeilijk vindt om te onthouden hoe de magnetron werkt, kun je hier een stapsgewijze uitleg voor maken die, via een QR-code op de magnetron, opgeroepen kan worden. Zo zijn er tal van gebieden te bedenken waar een dergelijke vorm van ondersteuning meerwaarde heeft. Dankzij de hulpjes kan een cliënt meer zelf. 

​Emotieregulatie

De app biedt ook mogelijkheden voor emotieregulatie. Middels een emotiethermometer kan de cliënt aangeven hoe hij of zij zich voelt. Waar gewenst kunnen de cliënt en begeleiders een coping strategie bedenken en deze in de app zetten. Zo krijgt de cliënt bijvoorbeeld de tip om bij een bepaalde emotie een ontspanningsoefening te doen of om zijn of haar gevoel aan een begeleider te vertellen.

Motivatie

Ook biedt de app de mogelijkheid om leerdoelen aan een puntensysteem en beloningen te koppelen. Het aanleren van nieuwe vaardigheden kan hiermee ondersteund worden.

Al met al biedt deze vorm van technologie mogelijkheden om cliënten, die de stap naar meer zelfstandigheid willen maken, te helpen.

Vanaf januari 2019 start het project DOE’R TOE onder leiding van Cees Wijnands. Binnen dit project wordt er gezocht naar de technologische mogelijkheden van Digitale ondersteuning, eigen regie, technische ontwikkelingen en e-health binnen de gehandicaptenzorg.

Met delen vergroot je kansen

In dit verhaal leerde je iemand met een beperking kennen of iemand die ondersteunt. Delen neemt onbekendheid weg en vergroot kansen op contact en samen optrekken. Doe je mee?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lees ook deze verhalen...

Close Panel