Werken in de Flexpool

Remi Derks over werken in de Flexpool

Tekst en fotografie: Eric Minten 

10-10-2019

Ja, ik wil 4x per jaar het
digitale magazine ontvangen

Meld je aan door hieronder jouw e-mailadres op te geven. Dit adres wordt door ons alleen gebruikt om je ons digitale magazine te sturen. Lees hier ons privacybeleid.

Lees je Bladeren liever op papier? Dat kan ook! Je kunt ‘m gratis afhalen op verschillende locaties of je kunt een abonnement nemen zodat de volgende vier nummers vanzelf naar je worden opgestuurd.

Veel plezier met ons magazine

Remi Derks (51) werkt sinds een jaar voor de Flexpool. Hij vertelt over zijn werk, hoe hij veertien jaar geleden is begonnen bij Esdégé-Reigerdaal. Hij kwalificeert zichzelf als een vakidioot, een idealist. Praat over zijn uitdagingen en de manier waarop hij in zijn werk staat. En hoewel zijn werk hem veel voldoening geeft, is het niet zijn enige passie.

De woonkamer heeft een nis. Een kleine ruimte met twee draaitafels en een houten bak met singles. Honderden. Aan de appelgroene muren pronken, soms wat smoezelige, flyers en posters van feesten en festivals. "Ik draai alleen vinyl. Mp3's vind ik niks." Blootvoets staat Remi achter de draaitafels. De koptelefoon op zijn hoofd bedekt slechts één oor. De manier waarop hij de ene na de andere plaat uit de bak vist, lijkt misschien willekeurig, maar niets is minder waar. Eenmaal op de draaitafel lopen de nummers naadloos in elkaar over en ontstaat een muzikaal pallet dat zichzelf ontstijgt. Remi, medewerker van de Flexpool, is tevens reggae dj. Al dertig jaar brengt hij het Jamaicaanse erfgoed ten gehore in binnen- en buitenland.

Remi Derks achter de draaitafel
Remi achter zijn draaitafels:
"Ik draai alleen vinyl, mp3's vind ik niks."

Leef!

"Vroeger had ik nooit het gevoel dat ik iets nuttigs deed. Ik werkte gewoon voor het geld en dat was het. Mensen om mij heen zeiden altijd: je moet in de zorg gaan werken, je bent een echte zorg-topper. In die tijd had ik het gevoel, bij wijze van spreken, amper voor mijzelf te kunnen zorgen. Ik was alleen en leefde er lekker op los. Muziek was mijn passie, ik kocht platen van mijn verdiende geld en keek daarna wel hoe ik de maand door ging komen. Later kreeg ik verkering en werden onze kinderen geboren. Ik zag dat het zorgen voor mijn kinderen mij best wel makkelijk afging. Misschien was de zorg inderdaad wel iets voor mij."

Dars 9

Uiteindelijk zette Remi de stap om te solliciteren. Niet specifiek gericht op mensen met een beperking, maar op allerlei plekken waar je met mensen kon werken. "Ik solliciteerde overal. Bejaardenhuizen, jongerencentra, poppodia. Ik ging er blanco in want ik had nog geen gerichte opleiding. Uiteindelijk werd ik op gesprek gevraagd bij Dars 9. 'Levenservaring is belangrijker dan opleiding', had er letterlijk in de vacaturetekst gestaan. Na het gesprek werd ik gebeld door clustermanager Guus de Rijcke. Ik was het net niet geworden. Bij een nieuwe vacature wilde hij mij echter wel weer graag spreken. In die tijd verwijderde ik asbest op Schiphol. Leuke collega's en het betaalde goed, maar het was slecht werk en voelde totaal nutteloos. Na korte tijd hing Guus opnieuw aan de lijn. De jongen die was aangenomen had zijn been gebroken. Of ik wilde komen? Ik ben die middag meteen naar mijn baas gelopen en heb mijn spullen ingeleverd. Dat is veertien jaar geleden."

Het werk in de zorg heeft mijn leven leuker gemaakt

Succesverhaal

Na drie jaar Dars 9 ging Remi op DAC 5 (destijds heette dat nog TIO, Team Intensieve Ondersteuning, red.) werken. "Dat was heel erg leuk om te doen. De ondersteuning die gegeven moest worden was intensief. Ik leerde daar een jongen kennen die de hele dag in een Zweedse band zat. We kregen toestemming om te proberen hier verandering in te brengen. We mochten hem een halfuurtje per dag uit de band halen om te kijken hoe dat ging. In dat halfuurtje kwam alle energie er natuurlijk uit. We gingen wandelen in het park en daar rende hij dan heel hard heen en weer. Hij kon totaal niet met zijn energie omgaan. We zijn het blijven proberen en het is gelukt om hem uit die band te krijgen. Natuurlijk zijn we daarbij ook door diepe dalen gegaan, maar dat was het dubbel en dwars waard."

Mensen denken vaak dat je geen voldoening kunt halen uit dit werk, dat je niks terugkrijgt. Dat heb ik nooit zo ervaren. Als je het uit de kleine dingen weet te halen, krijg je juist heel veel terug. Het werk in de zorg heeft mijn leven leuker gemaakt. Nuttiger. De mensen die zeiden dat ik in de zorg moest gaan werken, hadden gelijk."

Flexpool

Een jaar geleden is Remi begonnen bij de Flexpool. Dit bevalt hem prima. "Doordat je niet vast bij een team hoort, hoef je niet overal wat van te vinden. Dat vind ik prettig werken. Natuurlijk kijk ik naar hoe dingen gaan, maar ik hoef niet overal wat mee. Ik mag erop vertrouwen dat mijn collega's al over bepaalde zaken nagedacht hebben. Daarnaast kan ik mij voornamelijk bezighouden met de zorg omdat er allerlei dingen zijn die ik niet hoef te doen. Zo ben ik niet bij vergaderingen en schrijf ik geen ondersteuningsplannen. Die tijd kan ik besteden aan de cliënt."

Remi geeft aardbeien aan mike
Mike krijgt aardbeien, maar lijkt te veel afgeleid.

"Het werken via de Flexpool is voor mij afwisselend en uitdagend. Wanneer ik met een cliënt werk die ik niet ken, sta ik eigenlijk al met 1-0 achter. Ik moet dan net even wat meer geven en dat maakt het voor mij leuk. Doordat ik veel ervaring heb, kan ik snel schakelen. Tegelijk is de Flexpool ook een plek waar je kunt ontdekken welke doelgroep je leuk vindt. Volgens mij is een van de belangrijkste dingen dat je iedereen voor vol aanziet. Vanuit die houding stap ik ergens naar binnen. Dan wacht ik af wat ik terugkrijg en pas mij vervolgens aan."

"Wanneer cliënten ingewikkeld gedrag vertonen is het belangrijk dat je stevig in je schoenen staat. Daarmee bedoel ik dat het belangrijk is dat je ontspannen en rustig bent en blijft. Zodra je stress voelt of je voelt je ongemakkelijk in een situatie, reageert een cliënt daarop. Ze voelen je stemming feilloos aan. Wanneer je dus zelf rustig en ontspannen bent en goed in je vel zit, maak je het vaak makkelijker voor een cliënt. Het geeft hem of haar een gevoel van veiligheid."

"Natuurlijk is het zo dat ik vanuit de Flexpool minder snel een band opbouw met een cliënt. Tegelijk werk ik al best lang binnen de organisatie en kom ik vaak cliënten tegen die ik al ken. Ik denk dan: hé, jou ken ik, wat leuk je weer te zien. Ook zijn veel cliënten naar buiten verhuisd, weg van het Reigersdaalterrein. Ik zie dan waar ze zijn gaan wonen en hoe het daar met ze gaat. Dat is leuk."

Ik wil het beter maken voor cliënten.
Daarvoor kom ik op mijn werk.

"Toen ik net bij de Flexpool werkte, werd ik veelal op pad gestuurd. Nu is dat anders en vul ik meestal mijn eigen werk in. Wanneer de Flexpool belt voor een klus, zorg ik ervoor dat daar ruimte voor is. Het bijhouden van mijn uren doe ik via een digitaal portaal. Daar staan ook de beschikbare diensten in. Per drie maanden moet ik uitkomen op mijn contracturen. De ene keer werk ik dus wat meer en de andere keer wat minder. Op deze manier kan ik mijn eigen werk en uren indelen, dat vind ik een voordeel."

Remi geeft aardbeien aan mike
Remi en Mike.

"Mijn werk doe ik vanuit idealisme. Ik wil het beter maken voor cliënten. Daarvoor kom ik op mijn werk, om iets te kunnen betekenen. Voorheen had ik een baan om geld te verdienen. Dat is nu anders. In die zin ben ik wel een vakidioot."

Ondertussen spint de zoveelste zwarte schijf op 45 toeren. Met een speels gemak draait Remi platen voor zijn waarschijnlijk kleinste gehoor ooit. Anderhalf jaar geleden hing Remi Derks zijn muziek aan de wilgen. Na 30 jaar gedraaid te hebben op zo'n beetje alle grote feesten in binnen- en buitenland, was het mooi geweest. Lowlands, Zwarte Cross, Reggae Sundance, Ruigoord, Reggae Geel, voor honderdduizend mensen op het Museumplein. Hij had er gestaan. Wat restte was het slotakkoord; een afscheidsfeest en een punt erachter. "Ik zei altijd: ik heb een wekker en een baan, dat geldt niet altijd voor mensen waarmee ik werk. Als het weekend is, wil ik iets met mijn kinderen doen. Dan kan ik niet tot diep in de nacht op feesten draaien." Klinkt logisch. Toch kroop het bloed waar het niet gaan kon. "Na een maand miste ik het al," lacht hij enigszins beschroomd. "Toen had ik alweer een paar mooie klusjes aangenomen. Feesten met echte reggaeliefhebbers. Draaien voor mensen die de muziek kennen, zoals laatst op het strand van Bloemendaal. De afterparty in het programma van Damian Marley (zoon van Bob Marley, red.). Dat vind ik leuk."

Lees hier meer over de Flexpool.

Met delen vergroot je kansen

In dit verhaal leerde je iemand met een beperking kennen of iemand die ondersteunt. Delen neemt onbekendheid weg en vergroot kansen op contact en samen optrekken. Doe je mee?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lees ook deze verhalen...

#TROTS op je werk

Dave las de oproep over #TROTS. Een mooi en simpel concept; korte verhalen over mensen die ergens trots op zijn. Dat is het. Mag groot zijn of klein. Samen met
lees meer...
Nicj maakt lunchgerechten klaar voor gasten in het restaurant

Prachtwerk in de Klok

"Ja!" juicht Anita. Ze heeft zojuist een bestelling opgenomen van twee gasten. En ze willen slagroom op hun koffie. SLAGROOM! Haar blijdschap werkt aanstekelijk. Iedereen geniet mee. Het is woensdag
lees meer...
Jelle-vouwt-de-was-tijdens-de=cursus-woonhulp-van-esdege-reigersdaal

Cursus Woonhulp

Je zou er zo een reportage over kunnen maken. Cliënten van de Zilvermeeuw werken in de ouderenzorg bij de Alkmaarse stichting Niko. Op de locaties de Palatijn (dementiezorg) en de
lees meer...
Blokken van de Yucelmethode

De Yucelmethode

De Yucelmethode wordt gebruikt om uiteenlopende vraagstukken te concretiseren. De aard van de vragen kan uiteenlopend zijn. Zo kunnen vragen van cliënten, maar ook van teams via de methode benaderd
lees meer...
Portret Kimberly bij BlueSun In Den Helder

Jobcoaching in Den Helder

Kimberly Kalter (26) deed haar opleiding bij de Pijler in Den Helder. Na school ging ze aan het werk bij een verzorgingshuis op Texel. "Ik vond het daar niet zo
lees meer...

#TROTS op je werk

Dave las de oproep over #TROTS. Een mooi en simpel concept; korte verhalen over mensen die ergens trots op zijn. Dat is het. Mag groot zijn of klein. Samen met
lees meer...
Nicj maakt lunchgerechten klaar voor gasten in het restaurant

Prachtwerk in de Klok

"Ja!" juicht Anita. Ze heeft zojuist een bestelling opgenomen van twee gasten. En ze willen slagroom op hun koffie. SLAGROOM! Haar blijdschap werkt aanstekelijk. Iedereen geniet mee. Het is woensdag
lees meer...
Jelle-vouwt-de-was-tijdens-de=cursus-woonhulp-van-esdege-reigersdaal

Cursus Woonhulp

Je zou er zo een reportage over kunnen maken. Cliënten van de Zilvermeeuw werken in de ouderenzorg bij de Alkmaarse stichting Niko. Op de locaties de Palatijn (dementiezorg) en de
lees meer...
Blokken van de Yucelmethode

De Yucelmethode

De Yucelmethode wordt gebruikt om uiteenlopende vraagstukken te concretiseren. De aard van de vragen kan uiteenlopend zijn. Zo kunnen vragen van cliënten, maar ook van teams via de methode benaderd
lees meer...
Portret Kimberly bij BlueSun In Den Helder

Jobcoaching in Den Helder

Kimberly Kalter (26) deed haar opleiding bij de Pijler in Den Helder. Na school ging ze aan het werk bij een verzorgingshuis op Texel. "Ik vond het daar niet zo
lees meer...

Voorwaarden abonnement Bladeren

Begrippen

  • Bladeren
    Het tijdschrift met die titel, dat 4 maal per jaar wordt gemaakt en uitgegeven door Stichting Esdégé-Reigersdaal.
  • Abonnement
    Het abonnement is een éénmalige betaling die recht geeft op toezending van 4 opeenvolgende kwartaaluitgaven van Bladeren en heeft daardoor een looptijd van ongeveer één jaar.  

Bepalingen

  • Abonnees kunnen via e-mailadres bladeren@esdege-reigersdaal.nl contact opnemen met de redactie en administratie van Bladeren. 
  • Abonnees kunnen een adreswijziging doorgeven en klachten melden bij het niet ontvangen van Bladeren. 
  • Abonnees zijn verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van een adreswijziging.
  • Indien gewenst kan de verdere toezending van Bladeren worden stopgezet.
  • Er vindt geen terugbetaling plaats voor niet ontvangen nummers bij onjuiste adressering of bij het stopzetten van de toezending.
Privacy
De verkregen adresgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het toezenden van Bladeren en ze worden niet beschikbaar gesteld aan derden. Het privacy reglement van Esdégé-Reigersdaal is van toepassing.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal is een visie gestuurde organisatie.

Onze visie:
Alle mensen zijn gelijkwaardig, elk mens is uniek.

Daarom heeft iedereen recht op:

  • respect
  • ontplooiing
  • een volwaardige plaats in de samenleving
  • relaties met andere mensen
  • eigen keuze


Dit betekent dat wij:

  • het individu respecteren
  • inspelen op de mogelijkheden van het individu
  • ondersteuning bieden bij het maken van keuzes
  • uitgaan van het gewone en speciale voorzieningen treffen waar nodig
  • ondersteuning bieden bij het aangaan en behouden van relaties
  • gericht zijn op een volwaardige plaats voor het individu in de samenleving

Volwaardig burgerschap van mensen met een beperking vinden wij belangrijk. Daarom werken we mee aan normalisatie en integratie. Mensen krijgen bij ons de ruimte om passende ondersteuning te organiseren. Zoveel mogelijk beslissingen worden genomen in de omgeving van de cliënt, waar immers de ondersteuningsvragen worden geformuleerd. Van medewerkers verwachten we dat ze cliënten vanuit deze visie respectvol ondersteunen.

Totale Communicatie

Totale Communicatie is het ondersteunen en bevorderen van communicatie met diverse middelen zoals foto`s, pictogrammen, gebaren, verwijzers en geschreven taal. Totale Communicatie wordt vooral gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, kinderen met spraak/taal moeilijkheden en bij mensen met afasie of dementie

Gentle Teaching

Gentle Teaching (McGee, 1992) is een methodiek die veel voorkomt bij het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. De methodiek is gebaseerd op de Psychologie van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij gaat men ervan uit dat ieder mens de behoefte heeft zich verbonden te voelen met anderen in wederkerige en gelijkwaardige relaties. Bij Gentle Teaching is een veilige en liefdevolle relatie de basis voor de ontwikkeling van de cliënt.

De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:

  • We respecteren elkaar
  • We accepteren elkaar
  • We proberen elkaar te begrijpen
  • We waarderen elkaar
  • We geven elkaar zelfvertrouwen
  • We proberen elkaar vooruit te helpen

LACCS

Het LACCS-programma richt zich op de kwaliteit van leven van cliënten met EVMB. Binnen het programma wordt er aan de hand van vijf gebieden gekeken hoe goed het leven van de cliënt is. De vijf gebieden sluiten aan bij algemene menselijke behoeften. De gebieden zijn:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Contact
  • Communicatie
  • Stimulerende tijdsbesteding

Door bewust te kijken naar deze vijf gebieden en hoe ze voor een cliënt verbeterd kunnen worden, werken alle betrokken samen aan een goed leven voor de cliënt. Per gebied zijn er een aantal waarden geformuleerd die helpen om concreet te kijken naar de kwaliteit van het leven van de cliënt. De vijf LACCS-gebieden zijn allen even belangrijk.

Het LACCS-programma kenmerkt zich door een zeer cliëntgerichte ondersteuning. De vijf gebieden hebben een directe relatie met het dagelijks leven van de cliënt. Het zien van ontwikkelmogelijkheden, hoe klein dan ook, speelt binnen het LACCS-programma een belangrijke rol.