Werken in de Flexpool

Remi Derks over werken in de Flexpool

Tekst en fotografie: Eric Minten 

10-10-2019

Remi Derks (51) werkt sinds een jaar voor de Flexpool. Hij vertelt over zijn werk, hoe hij veertien jaar geleden is begonnen bij Esdégé-Reigerdaal. Hij kwalificeert zichzelf als een vakidioot, een idealist. Praat over zijn uitdagingen en de manier waarop hij in zijn werk staat. En hoewel zijn werk hem veel voldoening geeft, is het niet zijn enige passie.

De woonkamer heeft een nis. Een kleine ruimte met twee draaitafels en een houten bak met singles. Honderden. Aan de appelgroene muren pronken, soms wat smoezelige, flyers en posters van feesten en festivals. “Ik draai alleen vinyl. Mp3’s vind ik niks.” Blootvoets staat Remi achter de draaitafels. De koptelefoon op zijn hoofd bedekt slechts één oor. De manier waarop hij de ene na de andere plaat uit de bak vist, lijkt misschien willekeurig, maar niets is minder waar. Eenmaal op de draaitafel lopen de nummers naadloos in elkaar over en ontstaat een muzikaal pallet dat zichzelf ontstijgt. Remi, medewerker van de Flexpool, is tevens reggae dj. Al dertig jaar brengt hij het Jamaicaanse erfgoed ten gehore in binnen- en buitenland.

Remi Derks achter de draaitafel
Remi achter zijn draaitafels:
"Ik draai alleen vinyl, mp3's vind ik niks."

Leef!

“Vroeger had ik nooit het gevoel dat ik iets nuttigs deed. Ik werkte gewoon voor het geld en dat was het. Mensen om mij heen zeiden altijd: je moet in de zorg gaan werken, je bent een echte zorg-topper. In die tijd had ik het gevoel, bij wijze van spreken, amper voor mijzelf te kunnen zorgen. Ik was alleen en leefde er lekker op los. Muziek was mijn passie, ik kocht platen van mijn verdiende geld en keek daarna wel hoe ik de maand door ging komen. Later kreeg ik verkering en werden onze kinderen geboren. Ik zag dat het zorgen voor mijn kinderen mij best wel makkelijk afging. Misschien was de zorg inderdaad wel iets voor mij.”

Dars 9

Uiteindelijk zette Remi de stap om te solliciteren. Niet specifiek gericht op mensen met een beperking, maar op allerlei plekken waar je met mensen kon werken. “Ik solliciteerde overal. Bejaardenhuizen, jongerencentra, poppodia. Ik ging er blanco in want ik had nog geen gerichte opleiding. Uiteindelijk werd ik op gesprek gevraagd bij Dars 9. ‘Levenservaring is belangrijker dan opleiding’, had er letterlijk in de vacaturetekst gestaan. Na het gesprek werd ik gebeld door clustermanager Guus de Rijcke. Ik was het net niet geworden. Bij een nieuwe vacature wilde hij mij echter wel weer graag spreken. In die tijd verwijderde ik asbest op Schiphol. Leuke collega’s en het betaalde goed, maar het was slecht werk en voelde totaal nutteloos. Na korte tijd hing Guus opnieuw aan de lijn. De jongen die was aangenomen had zijn been gebroken. Of ik wilde komen? Ik ben die middag meteen naar mijn baas gelopen en heb mijn spullen ingeleverd. Dat is veertien jaar geleden.”

Het werk in de zorg heeft mijn leven leuker gemaakt

Succesverhaal

Na drie jaar Dars 9 ging Remi op DAC 5 (destijds heette dat nog TIO, Team Intensieve Ondersteuning, red.) werken. “Dat was heel erg leuk om te doen. De ondersteuning die gegeven moest worden was intensief. Ik leerde daar een jongen kennen die de hele dag in een Zweedse band zat. We kregen toestemming om te proberen hier verandering in te brengen. We mochten hem een halfuurtje per dag uit de band halen om te kijken hoe dat ging. In dat halfuurtje kwam alle energie er natuurlijk uit. We gingen wandelen in het park en daar rende hij dan heel hard heen en weer. Hij kon totaal niet met zijn energie omgaan. We zijn het blijven proberen en het is gelukt om hem uit die band te krijgen. Natuurlijk zijn we daarbij ook door diepe dalen gegaan, maar dat was het dubbel en dwars waard.”

Mensen denken vaak dat je geen voldoening kunt halen uit dit werk, dat je niks terugkrijgt. Dat heb ik nooit zo ervaren. Als je het uit de kleine dingen weet te halen, krijg je juist heel veel terug. Het werk in de zorg heeft mijn leven leuker gemaakt. Nuttiger. De mensen die zeiden dat ik in de zorg moest gaan werken, hadden gelijk.”

Flexpool

Een jaar geleden is Remi begonnen bij de Flexpool. Dit bevalt hem prima. “Doordat je niet vast bij een team hoort, hoef je niet overal wat van te vinden. Dat vind ik prettig werken. Natuurlijk kijk ik naar hoe dingen gaan, maar ik hoef niet overal wat mee. Ik mag erop vertrouwen dat mijn collega’s al over bepaalde zaken nagedacht hebben. Daarnaast kan ik mij voornamelijk bezighouden met de zorg omdat er allerlei dingen zijn die ik niet hoef te doen. Zo ben ik niet bij vergaderingen en schrijf ik geen ondersteuningsplannen. Die tijd kan ik besteden aan de cliënt.”

Remi geeft aardbeien aan mike
Mike krijgt aardbeien, maar lijkt te veel afgeleid.

“Het werken via de Flexpool is voor mij afwisselend en uitdagend. Wanneer ik met een cliënt werk die ik niet ken, sta ik eigenlijk al met 1-0 achter. Ik moet dan net even wat meer geven en dat maakt het voor mij leuk. Doordat ik veel ervaring heb, kan ik snel schakelen. Tegelijk is de Flexpool ook een plek waar je kunt ontdekken welke doelgroep je leuk vindt. Volgens mij is een van de belangrijkste dingen dat je iedereen voor vol aanziet. Vanuit die houding stap ik ergens naar binnen. Dan wacht ik af wat ik terugkrijg en pas mij vervolgens aan.”

“Wanneer cliënten ingewikkeld gedrag vertonen is het belangrijk dat je stevig in je schoenen staat. Daarmee bedoel ik dat het belangrijk is dat je ontspannen en rustig bent en blijft. Zodra je stress voelt of je voelt je ongemakkelijk in een situatie, reageert een cliënt daarop. Ze voelen je stemming feilloos aan. Wanneer je dus zelf rustig en ontspannen bent en goed in je vel zit, maak je het vaak makkelijker voor een cliënt. Het geeft hem of haar een gevoel van veiligheid.”

“Natuurlijk is het zo dat ik vanuit de Flexpool minder snel een band opbouw met een cliënt. Tegelijk werk ik al best lang binnen de organisatie en kom ik vaak cliënten tegen die ik al ken. Ik denk dan: hé, jou ken ik, wat leuk je weer te zien. Ook zijn veel cliënten naar buiten verhuisd, weg van het Reigersdaalterrein. Ik zie dan waar ze zijn gaan wonen en hoe het daar met ze gaat. Dat is leuk.”

Ik wil het beter maken voor cliënten.
Daarvoor kom ik op mijn werk.

“Toen ik net bij de Flexpool werkte, werd ik veelal op pad gestuurd. Nu is dat anders en vul ik meestal mijn eigen werk in. Wanneer de Flexpool belt voor een klus, zorg ik ervoor dat daar ruimte voor is. Het bijhouden van mijn uren doe ik via een digitaal portaal. Daar staan ook de beschikbare diensten in. Per drie maanden moet ik uitkomen op mijn contracturen. De ene keer werk ik dus wat meer en de andere keer wat minder. Op deze manier kan ik mijn eigen werk en uren indelen, dat vind ik een voordeel.”

Remi geeft aardbeien aan mike
Remi en Mike.

“Mijn werk doe ik vanuit idealisme. Ik wil het beter maken voor cliënten. Daarvoor kom ik op mijn werk, om iets te kunnen betekenen. Voorheen had ik een baan om geld te verdienen. Dat is nu anders. In die zin ben ik wel een vakidioot.”

Ondertussen spint de zoveelste zwarte schijf op 45 toeren. Met een speels gemak draait Remi platen voor zijn waarschijnlijk kleinste gehoor ooit. Anderhalf jaar geleden hing Remi Derks zijn muziek aan de wilgen. Na 30 jaar gedraaid te hebben op zo’n beetje alle grote feesten in binnen- en buitenland, was het mooi geweest. Lowlands, Zwarte Cross, Reggae Sundance, Ruigoord, Reggae Geel, voor honderdduizend mensen op het Museumplein. Hij had er gestaan. Wat restte was het slotakkoord; een afscheidsfeest en een punt erachter. “Ik zei altijd: ik heb een wekker en een baan, dat geldt niet altijd voor mensen waarmee ik werk. Als het weekend is, wil ik iets met mijn kinderen doen. Dan kan ik niet tot diep in de nacht op feesten draaien.” Klinkt logisch. Toch kroop het bloed waar het niet gaan kon. ”Na een maand miste ik het al,” lacht hij enigszins beschroomd. “Toen had ik alweer een paar mooie klusjes aangenomen. Feesten met echte reggaeliefhebbers. Draaien voor mensen die de muziek kennen, zoals laatst op het strand van Bloemendaal. De afterparty in het programma van Damian Marley (zoon van Bob Marley, red.). Dat vind ik leuk.”

Lees hier meer over de Flexpool.

Delen? Graag!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees ook deze verhalen...

Karel bij Pand Raak

Dagbesteding die past

“Door een tumor in mijn hoofd werd ik anders. Vroeger zat ik op het VWO, nu werk ik op een AC van Esdégé-Reigersdaal. Ik heb heel erg de drang ‘gewoon’
Lees meer...
Magdaleen hooge omringd door robotkatten

Robotdieren op Buitenhof

Geef ouderen met dementie een robotdier en je zult zien, zo blijkt uit onderzoek, dat ze zich meer kunnen ontspannen en daardoor makkelijker tot gedragsveranderingen komen. Zou dit ook kunnen
Lees meer...

Acteurs Eenhoorn op BHV-cursus

Brand, bloed, sirenes, paniek!!! We zitten er met zijn allen niet op te wachten, maar er kan in je directe omgeving natuurlijk altijd iets vervelends gebeuren. Net als bij andere
Lees meer...
Karel bij Pand Raak

Dagbesteding die past

“Door een tumor in mijn hoofd werd ik anders. Vroeger zat ik op het VWO, nu werk ik op een AC van Esdégé-Reigersdaal. Ik heb heel erg de drang ‘gewoon’
lees meer...
Magdaleen hooge omringd door robotkatten

Robotdieren op Buitenhof

Geef ouderen met dementie een robotdier en je zult zien, zo blijkt uit onderzoek, dat ze zich meer kunnen ontspannen en daardoor makkelijker tot gedragsveranderingen komen. Zou dit ook kunnen
lees meer...

Acteurs Eenhoorn op BHV-cursus

Brand, bloed, sirenes, paniek!!! We zitten er met zijn allen niet op te wachten, maar er kan in je directe omgeving natuurlijk altijd iets vervelends gebeuren. Net als bij andere
lees meer...

Postadres: Esdégé-Reigersdaal • Postbus 1065 • 1700 BB Heerhugowaard
Bezoekadres: J. Duikerweg 1 • 1703 DH Heerhugowaard
Telefoon: 0226 33 20 00 • info@esdege-reigersdaal.nl
Openingstijden: ma t/m vr: 8:00 – 17:30

:hover

 

Postadres:
Esdégé-Reigersdaal • Postbus 1065
1700 BB Heerhugowaard

Bezoekadres:

J. Duikerweg 1 • 1703 DH Heerhugowaard

0226 33 20 00 • info@esdege-reigersdaal.nl 

Openingstijden: ma t/m vr: 8:00 – 17:30

Copyright © 2020 – Esdégé-Reigersdaal
Omgevingszorg

Omgevingszorg gaat over de invloed van de omgeving op mensen met een beschadigd brein, waaronder dementie. Deze mensen worden in toenemende mate afhankelijk van prikkels uit de omgeving. De prikkelverwerking in het brein is verstoord. Hierdoor kan iemand zijn gedrag niet meer uit zichzelf sturen. Gedrag wordt meer en meer bepaald door de omgeving.

Een ongunstige omgeving speelt dan ook een belangrijke rol bij het ontstaan van onbegrepen (probleem)gedrag. Mensen met een beschadigd brein reageren vaak impulsief, reflexmatig en intuïtief op omgevingsprikkels. Bij omgeving kan worden gedacht aan: de fysieke omgeving, werk- en leefprocessen (waaronder de bejegening) en de dag- en tijdsbesteding.

Door de omgeving en het gedrag methodisch te observeren ontstaat inzicht in ontregelende situaties en storende prikkelbronnen. Dit geeft praktische handvatten voor optimale omgevingszorg: het toepassen van verbeteringen in de leefomgeving van mensen met een beschadigd brein. Het resultaat is een zichtbaar positieve uitwerking op het gevoel van welbevinden en veiligheid. De stress vermindert en niet begrepen (probleem) gedrag neemt af.

Financieringsmogelijkheden

De jobcoaches hebben ruime kennis op het gebied van wet- en regelgeving en de financiering van trajecten. Zij kunnen je alles vertellen of je in aanmerking komt voor ondersteuning van een jobcoach.

Wet Langdurige Zorg (WLZ), aanvraag bij CIZ
De Wet Langdurige Zorg is er voor mensen die intensieve begeleiding en nabijheid nodig hebben. Een indicatie voor dagbesteding wordt afgegeven door het Centrum indicatie Zorg (CIZ).

Sociaal Activering traject, aanvraag UWV
Sociale activering is bedoeld als een voorbereidingsperiode op een betaalde baan met behoud van uitkering. De duur van het traject is maximaal 1 jaar. Dit traject wordt onder andere ingezet om te participeren in de maatschappij, zelfvertrouwen op te bouwen en werkervaring op te doen. Tevens wordt er aandacht besteed aan sollicitatievaardigheden en kan onderzocht worden welke beroepen passend zijn.

Individueel Re-integratie traject (IRO), aanvraag UWV
Het doel van het IRO traject is het verkrijgen van een passende betaalde baan. De jobcoach zal jou begeleiden en ondersteunen bij het vinden en behouden van een geschikte baan.

Persoonlijke Ondersteuning (PO), aanvraag UWV
Indien je een betaalde baan hebt en je hebt hierbij extra ondersteuning nodig dan kun je aanspraak maken op een traject Persoonlijke Ondersteuning/ Jobcoaching. Denk hierbij aan onder andere het trainen van werknemersvaardigheden. Voor meer informatie over dit traject en de eventuele aanvraag kan je terecht bij een jobcoach.

WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning), aanvraag gemeente
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de wet maatschappelijke ondersteuning, de WMO. Deze wet omvat activiteiten die het je mogelijk maken om mee te doen in de samenleving, bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Voor meer informatie verwijzen wij je naar de website van de gemeente.

Eigen bijdrage
Gemeenten mogen voor de ondersteuning die zij bieden een eigen bijdrage vragen.
Op de website van het CAK kunt u een indicatie krijgen van de hoogte van de eigen bijdrage.

Beleven in muziek (BIM)

BiM, Beleven in Muziek, stimuleert het ervaren van het lichaam door de muziek te laten voelen. Doelgericht in te zetten voor o.a. contact, communicatie, alertheid, ontspanning, plezier. BiM draagt ook bij aan de muzikale ontwikkeling.

Op speciaal ontwikkelde muziek wordt de deelnemer door de BiM gever aangeraakt met speciale objecten zoals ballen, zacht handschoenen of veren. Ieder muziekstuk heeft zijn eigen bewegingen en objecten. Ook wordt soms gewerkt met etherische oliën.

Methode Heijkoop

De methode Heijkoop helpt een cliënt beter te begrijpen waardoor er passende ondersteuning geboden kan worden. Middels vijf verschillende instrumenten wordt onderzocht hoe een cliënt functioneert. In dit onderzoek zijn verwanten en teamleden intensief betrokken. Op basis van observaties en analyse wordt gezocht naar andere mogelijkheden om met een cliënt om te gaan.

De methode maakt gebruik van vijf instrumenten:
1. Ontdekkend kijken
2. Functioneringsprofiel
3. Constructieve hantering probleemgedrag
4. Relatiedynamiek
5. Videotraining

Ontdekkend kijken
Ontdekkend kijken is een vorm van videoanalyse. Het is het basisinstrument van de Methode Heijkoop. Het instrument helpt begeleiders betekenisvol en onbevooroordeeld naar de cliënt te kijken en maakt hen bewust van de unieke lichaamstaal van de cliënt. Er ontstaat inzicht in de persoonlijke beleving en emoties, de manier van oriënteren, contact maken, communiceren, initiatieven nemen en de manier waarop de client oplossingen bedenkt.

Constructieve hantering probleemgedrag
Dit instrument helpt de begeleider om op moeilijke momenten, al dan niet met probleemgedrag, actief samen te werken met de cliënt. Het helpt de begeleider onderscheid te maken tussen de betekenis van het probleemgedrag voor de cliënt en de emotionele reacties van de begeleider op het probleemgedrag. Als de begeleider inziet wat het probleemgedrag betekent voor de cliënt, kan hij hem/haar helpen daar een andere oplossing voor te vinden.

Functioneringsprofiel
Dankzij het functioneringsprofiel wordt de begeleider zich bewust van de verwachtingen die de cliënt onbewust bij hem oproept. Het geeft de begeleider inzicht op grond waarvan hij de cliënt over- of onderschat. Doordat hij meer inzicht krijgt, kan hij zijn reacties beter afstemmen op wat de cliënt op een bepaald moment aankan. Daarmee voorkomt de begeleider veel stress bij de cliënt en zichzelf.

Relatiedynamiek
Het instrument relatiedynamiek brengt de dynamiek terug in een vastgelopen relatie tussen begeleider en cliënt. Het maakt de begeleider bewust van hoe hij zich opstelt ten opzichte van de cliënt, en van het beroep dat hij daarmee doet op de cliënt. Het omgekeerde geldt ook: hij krijgt meer oog voor het beroep dat de cliënt op hém doet.

Videotraining
Het instrument videotraining helpt de begeleider bij het ontwikkelen en zich eigen maken van relationele kwaliteiten. De begeleider leert zichzelf feedback geven op de relationele kwaliteit die hij zelf heeft uitgekozen. Die gaat hij/zij oefenen in de praktijk, mèt de cliënt. Van die begeleidingssituatie worden video-opnames gemaakt, die na afloop besproken worden.

Bron: Heijkoop-academy

Van de boer

Wij boeren op een ouderwetse, kleinschalige manier op het voormalig eiland Wieringen. De boerderij ligt aan de rand van een vogelgebied en staat op een erf van ongeveer 40 are. De boerderij ligt 200 meter van de weg af en de dichtstbijzijnde buur woont 500 meter verderop.

​Een groot deel van het land ligt direct bij de boerderij. De rest ligt verdeeld in 7 kleine stukjes over het mooie Wieringen. Deze stukken worden voornamelijk gebruikt voor hooi. Het hooi (gedroogd gras) maaien we in het voorjaar en de zomer en daarna staan onze schapen en jongvee op deze landjes. We gaan hier dan iedere dag heen om te kijken of het met het vee goed gaat en om water te brengen.

De nadruk van het bedrijf ligt op de fok van koeien. We hebben ieder jaar ongeveer 35 koeien, volwassen en jongvee. Onze koeien zijn Lakenvelders. De Lakenvelder is een zeldzaam, ouderwets vleesras. In heel Nederland lopen ongeveer nog 2000 van deze koeien. We zijn lid van het stamboek en we doen mee aan het fokprogramma. We houden onze koeien op een natuurlijke manier, de koeien worden zomers door de stier gedekt. De kalfjes worden meestal in het weiland geboren. Ze blijven bij de moeder totdat het weer slechter wordt en ze op stal gaan. Dan pas worden de kalfjes bij de moeders weggehaald. Overtallige dieren, meestal stierkalveren, brengen we op een natuurlijke manier groot. Deze dieren gaan naar een ambachtelijke slager in een dorp verderop.

Het vlees dat wij leveren wordt ‘vlees met een goed verhaal’ genoemd. Dit is eigenlijk een win-win situatie; de mensen kunnen genieten van het mooie landschap met de koeien en kalveren en ze kunnen een lekker stukje van datzelfde vlees halen bij de slager in de buurt. Ze weten dan dat het goed en verantwoord is gegroeid en behandeld.
Wij zijn dan ook nauw betrokken bij de natuur. We hebben veel land met een uitgestelde maaidatum waar de vogels rustig kunnen broeden. De boer is zelf ook vrijwilliger om dit allemaal in kaart te brengen en de vogels in de gaten te houden.

We zijn sinds kort ook bezig om met varkens te gaan fokken. Ook dit is een apart ras, het Pietrain varken. Het Pietrain varken is een goed varken om kleinschalig te houden en zo op een natuurlijke manier een goed stukje vlees te produceren.

Vanaf 2016 hebben een mooie grote groentetuin en in de zomer van 2017 hebben we zelf een kippenhok gebouwd waar nu 40 kippen (voornamelijk Leghorn) in rondscharrelen.

Active Support

Active Support is een ondersteuningsmethodiek speciaal ontwikkeld om cliënten actief te betrekken bij de dagelijkse gang van zaken zodat ze meer regie over hun leven krijgen. De methode gaat uit van een aantal algemene principes die van belang zijn voor een zo gewoon mogelijk leven:

  • deelnemen aan de samenleving
  • een netwerk van relaties hebben, waaronder familie en vrienden
  • deze relaties moeten van langere door zijn (continuïteit)
  • de kans krijgen om ervaringen op te doen en te leren
  • keuzemogelijkheden hebben en controle over het eigen bestaan
  • een zekere status krijgen en gerespecteerd worden
  • behandeld worden als een individu
Werken met een vertrouwensrelatie

Een cliënt heeft vertrouwen in jou nodig voordat hij een band met je aangaat. Pas als er een wederzijdse band is, kun je hem of haar stimuleren zich open te stellen om op onderzoek uit te gaan, nieuwe ervaringen op te doen, relaties aan te gaan en zich op alle gebieden te ontwikkelen: lichamelijk, cognitief en sociaal-affectief. Een vertrouwensband is dus een belangrijk aspect van de relatie.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Er wordt binnen Esdégé-Reigersdaal gewerkt met ondersteuningsplannen. In overleg met de cliënt en zijn/haar vertegenwoordiger wordt in het ondersteuningsplan een beeld van de cliënt geschetst en van wat hij/zij nodig heeft om prettig te kunnen functioneren. Jaarlijks wordt er geëvalueerd en waar nodig wordt het plan bijgesteld.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Bij haptonomisch verplaatsen staat zelfredzaamheid altijd centraal. Vooral omdat het meer respectvol is voor de cliënt en de zorgverlener. Want te veel doen voor een cliënt in de zorg ontneemt hem zijn mogelijkheden en zijn eigenwaarde. Te veel doen voor cliënten is daarbij onnodig zwaar voor de begeleiders en plaatst hen in een rol waarin geen samenwerking kan ontstaan met de cliënt. Met haptonomisch verplaatsen is de zelfredzaamheid voelbaar, zichtbaar en overdraagbaar. Het biedt praktische vaardigheden om te leren hoe de zelfredzaamheid van de cliënt zo veel mogelijk behouden kan blijven.

Video-interactie training

Door middel van korte video-opnames waarbij de interactie tussen cliënt en (cliënt) begeleider centraal staat proberen we te leren van de situatie, het eigen gedrag en gedrag van cliënt beter te begrijpen om vervolgens de volgende keer daar weer beter mee om te gaan. De video-interactie training richt zich op ‘klein kijken’, waarbij signalen van de cliënt nauwkeurig kunnen worden geobserveerd en geïnterpreteerd. De video-interactie training is gebaseerd op de methode van Heijkoop.

Privacyverklaringen

Voorwaarden abonnement Bladeren

Begrippen

  • Bladeren
    Het tijdschrift met die titel, dat 4 maal per jaar wordt gemaakt en uitgegeven door Stichting Esdégé-Reigersdaal.
  • Abonnement
    Het abonnement is een éénmalige betaling die recht geeft op toezending van 4 opeenvolgende kwartaaluitgaven van Bladeren en heeft daardoor een looptijd van ongeveer één jaar.  

Bepalingen

  • Abonnees kunnen via e-mailadres bladeren@esdege-reigersdaal.nl contact opnemen met de redactie en administratie van Bladeren. 
  • Abonnees kunnen een adreswijziging doorgeven en klachten melden bij het niet ontvangen van Bladeren. 
  • Abonnees zijn verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van een adreswijziging.
  • Indien gewenst kan de verdere toezending van Bladeren worden stopgezet.
  • Er vindt geen terugbetaling plaats voor niet ontvangen nummers bij onjuiste adressering of bij het stopzetten van de toezending.
Privacy
De verkregen adresgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het toezenden van Bladeren en ze worden niet beschikbaar gesteld aan derden. Het privacy reglement van Esdégé-Reigersdaal is van toepassing.
Visie Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal is een visie gestuurde organisatie.

Onze visie:
Alle mensen zijn gelijkwaardig, elk mens is uniek.

Daarom heeft iedereen recht op:

  • respect
  • ontplooiing
  • een volwaardige plaats in de samenleving
  • relaties met andere mensen
  • eigen keuze


Dit betekent dat wij:

  • het individu respecteren
  • inspelen op de mogelijkheden van het individu
  • ondersteuning bieden bij het maken van keuzes
  • uitgaan van het gewone en speciale voorzieningen treffen waar nodig
  • ondersteuning bieden bij het aangaan en behouden van relaties
  • gericht zijn op een volwaardige plaats voor het individu in de samenleving


Volwaardig burgerschap van mensen met een beperking vinden wij belangrijk. Daarom werken we mee aan normalisatie en integratie. Mensen krijgen bij ons de ruimte om passende ondersteuning te organiseren. Zoveel mogelijk beslissingen worden genomen in de omgeving van de cliënt, waar immers de ondersteuningsvragen worden geformuleerd. Van medewerkers verwachten we dat ze cliënten vanuit deze visie respectvol ondersteunen.

Totale Communicatie

Totale Communicatie is het ondersteunen en bevorderen van communicatie met diverse middelen zoals foto`s, pictogrammen, gebaren, verwijzers en geschreven taal. Totale Communicatie wordt vooral gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, kinderen met spraak/taal moeilijkheden en bij mensen met afasie of dementie

Gentle Teaching

Gentle Teaching (McGee, 1992) is een methodiek die veel voorkomt bij het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. De methodiek is gebaseerd op de Psychologie van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij gaat men ervan uit dat ieder mens de behoefte heeft zich verbonden te voelen met anderen in wederkerige en gelijkwaardige relaties. Bij Gentle Teaching is een veilige en liefdevolle relatie de basis voor de ontwikkeling van de cliënt.

De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:

  • We respecteren elkaar
  • We accepteren elkaar
  • We proberen elkaar te begrijpen
  • We waarderen elkaar
  • We geven elkaar zelfvertrouwen
  • We proberen elkaar vooruit te helpen
LACCS

Het LACCS-programma richt zich op de kwaliteit van leven van cliënten met EVMB. Binnen het programma wordt er aan de hand van vijf gebieden gekeken hoe goed het leven van de cliënt is. De vijf gebieden sluiten aan bij algemene menselijke behoeften. De gebieden zijn:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Contact
  • Communicatie
  • Stimulerende tijdsbesteding

Door bewust te kijken naar deze vijf gebieden en hoe ze voor een cliënt verbeterd kunnen worden, werken alle betrokken samen aan een goed leven voor de cliënt. Per gebied zijn er een aantal waarden geformuleerd die helpen om concreet te kijken naar de kwaliteit van het leven van de cliënt. De vijf LACCS-gebieden zijn allen even belangrijk.

Het LACCS-programma kenmerkt zich door een zeer cliëntgerichte ondersteuning. De vijf gebieden hebben een directe relatie met het dagelijks leven van de cliënt. Het zien van ontwikkelmogelijkheden, hoe klein dan ook, speelt binnen het LACCS-programma een belangrijke rol.

Meer info: