Portret van Joyce in het Park van Luna in Heerhugowaard

Als zij-instromer werken in de gehandicaptenzorg

Werken met mensen met een ernstig verstandelijke beperking

Tekst en fotografie: Eric Minten 

03-03-2019

Ze legde verbindingen tussen haar fregat, de wal en andere schepen. Via morseseinen en radiocommunicatie. “Verbindelaar of seiner noemen ze dat”, vertelt Joyce Heijligers (40). Jaren werkte ze bij de Koninklijke Marine en zorgde ervoor dat eenheden van elkaars tactische manoeuvres op de hoogte waren. Ze stuurde olietankers in de juiste richting zodat er veilig bijgetankt kon worden en ging in weer en wind aan dek om met grote lichtbakken signalen te versturen. “De jassen die je dan aantrok waren aan de buitenkant van een soort plastic. Ze waren lekker warm, maar stonken verschrikkelijk”, haalt ze wat herinneringen op.

Sinds anderhalf jaar is Joyce terug ‘aan wal’ en werkt ze op Buitenhof 1. Een zij-instromer pur sang. Haar levenservaring en haar werk op zee hebben haar gemaakt tot wie ze is. En hoewel er in haar werk heel veel veranderd is, is één ding nog steeds ontzettend belangrijk: verbinding. Nu niet meer tussen fregatten en andere eenheden, maar tussen haar en de cliënt. “Zonder verbinding,” zegt ze, “begin je niets, helemaal niets.”

Dicht bij jezelf blijven

Douwe, een van de cliënten, roept vanuit zijn appartement, waar hij televisiekijkt. Joyce loopt naar binnen, hurkt naast zijn luie stoel en leunt naar hem toe.“Heb je lekker koek gegeten?” vraagt ze zorgzaam terwijl ze opgewekt wat kruimels van zijn overhemd plukt. “Zo te zien was het lekker.”

Buitenhof
Buitenhof 1 is een woonlocatie in Heerhugowaard en is gelegen aan het Recreatiegebied ‘Park van Luna’. De acht cliënten die op de locatie wonen hebben ieder een eigen appartement bestaande uit een woonkamer, een slaapkamer, een keuken en een badkamer. De cliënten functioneren sociaal-emotioneel op een niveau van 0-18 maanden. Vanwege hun complexe ondersteuningsvraag en hun soms moeilijk verstaanbare gedrag, krijgen zij intensieve begeleiding.

Douwe zegt iets onverstaanbaars, volgt haar handbewegingen over zijn buik en kijkt haar vervolgens aan. “O ja?”, antwoordt ze hem. “En nu dan? Wil je nog televisiekijken?” Er volgt een, voor een buitenstaander, identieke en dus even onbegrijpelijke reactie als zojuist, waarna Douwe zijn blik op de televisie richt. Op het scherm zitten Bassie en Adriaan de boeven B2 en B3 op de hielen. Joyce, die Douwe klaarblijkelijk begrepen heeft, staat weer op en geeft hem een kus op zijn wang. “Ik kom zo nog even terug”, zegt ze zacht.

“Iedereen heeft liefde en warmte nodig, toch?”

“Ik vind het belangrijk om cliënten te laten voelen dat ik om ze geef”, vertelt ze wanneer ze het appartement verlaat. “Daarom geef ik hem een kus. Dat kun je alleen doen als het bij je past. Het is belangrijk om dicht bij jezelf te blijven. Dit is gewoon wie ik ben. Iedereen heeft liefde en warmte nodig, toch?”, vraagt ze zonder een antwoord te verwachten. “Bij sommige cliënten moet je dit juist niet doen, zij reageren er niet goed op. Dan knuffel ik ze niet, maar verzin iets wat ze wel aankunnen. Ik wrijf dan, bijvoorbeeld bij het aantrekken van een trui, een keer extra over hun rug. Gewoon alsof ik de trui nog even recht trek.” Ze lacht er heimelijk bij, zichtbaar genietend van het zoeken naar manieren om cliënten te laten voelen dat ze er mogen zijn.

Alles komt goed

“Ik doe dit werk omdat ik van mensen houd,” vertelt Joyce, “dus ook van de cliënten. Misschien niet zoals ik van mijn eigen kinderen houd, maar als er iets met een van hen is, gaat het mij echt aan het hart. Daarnaast vind ik het werk interessant en boeiend. Ik ben benieuwd naar wat er allemaal in iemands hoofd omgaat en waarom hij of zij bepaalde dingen doet.” Ondertussen lijkt Bas, een van de bewoners, aandacht nodig te hebben. Hij bonkt op de deur van zijn appartement. Joyce loopt naar hem toe en gaat bij hem staan. “Wat is er Bas?”, vraagt ze kalm. Bas kijkt in haar richting en wordt rustiger. “Ga anders even lekker aan je tafel zitten”, vervolgt ze. “Er is niets aan de hand, alles komt goed.” De toon van haar stem is zacht en vriendelijk. ‘Knuffelen met woorden’, noemt ze dat en het lijkt te werken. 

Automutilatie

Joyce: “Sommige cliënten automutileren (Red. zelfbeschadiging). De reden hiervoor kan spanning zijn, maar dat is lang niet altijd duidelijk. Bij Anne, ga ik bijvoorbeeld, wanneer ze dit doet, naast haar zitten. Ik besteed er geen aandacht aan, want dan gaat ze juist door. Anne houdt ervan papier te scheuren of tape af te rollen. Van de week was ze wat gespannen en ging ik naast haar zitten. Ik pakte een rol tape en begon ‘m af te rollen. Ik vond het zelf ook wel rustgevend”, lacht ze. “Na een tijdje zei ik: ‘Zo, nu mag jij het verder doen’. Toen werd ze weer helemaal rustig.”

Joyce was 'verbindelaar' bij de marine. Het morse is zij nog niet verleerd. Kun jij ontcijferen wat hier staat?

Soms kun je de hele wereld aan, soms ook niet…

De cliënten waarmee Joyce werkt, kunnen moeilijk verstaanbaar gedrag vertonen. Daardoor is het niet altijd even makkelijk hen te begrijpen. “Dat maakt het werk uitdagend”, vertelt ze. “De ene keer heb je het gevoel dat je een cliënt kunt begrijpen en dat je contact met hem of haar hebt weten te maken, terwijl het de volgende keer weer helemaal anders kan zijn. Hierdoor kun je soms aan jezelf gaan twijfelen. Je kunt dan het gevoel krijgen alsof je faalt. Wanneer mij dat overkomt geeft dat soms een rotgevoel. Collega’s zijn dan belangrijk om te helpen. Je praat met elkaar om te proberen de cliënt beter te begrijpen en te ontdekken wat je anders had kunnen doen. Het tegenovergestelde komt overigens net zo vaak. Het zijn de momenten waarop er juist veel verbinding is met de cliënt. Als het mij lukt om het voor iemand beter of gezelliger te maken, ervoor te zorgen dat iemand zich thuis en geborgen voelt, dan krijg ik daar een enorme kick van. Het is een geweldig gevoel, alsof ik de hele wereld aankan.”

Voelsprieten

Werken op Buitenhof 1 vergt een aantal belangrijke vaardigheden. Doordat het gedrag van de cliënten vaak moeilijk te begrijpen is, is het voor medewerkers belangrijk om over goede voelsprieten beschikken. Hierdoor kunnen zij beter aansluiten bij de cliënt. “Voelen is in dit werk belangrijk, dat begint meteen wanneer je binnenkomt. Je gaat observeren en probeert aan te voelen hoe een cliënt in z’n vel zit. Hoe vaker je dit doet, hoe beter je erin wordt. Wanneer je een cliënt aanvoelt, kun je hem of haar beter begrijpen en daardoor beter ondersteunen.”

“Je moet stevig in je schoenen staan”

Vertrouwen

Joyce en haar collega’s proberen de cliënten een prettig thuis te bieden. Ze creëren rust en overzicht voor de cliënten, waardoor zij zich veilig kunnen voelen. Joyce: “Om dit werk te kunnen doen, moet je stevig in je schoenen staan. Je moet je grenzen kennen zodat je weet wat je aan kunt en wat niet. Je moet hulp kunnen vragen en bieden en weten wanneer je uit een situatie moet stappen. Dit betekent dat ik op mijn collega’s moet kunnen vertrouwen en dat ik open moet kunnen zijn over hoe ik in mijn vel zit. We hebben allemaal wel eens een rotdag. Wanneer je je gespannen voelt, bestaat de kans dat cliënten dit oppikken en daardoor zelf ook gespannen raken. Door open te zijn naar collega’s, kun je bijvoorbeeld taken even anders verdelen. Cliënten kunnen daar dan baat bij hebben.”

Zij-instromer

Binnenkort start Joyce met de supportopleiding. Tijdens deze tweejarige opleiding wordt ze opgeleid tot cliëntbegeleider. “Ik heb zelf een zusje (34) met een ernstige beperking, zij functioneert op babyniveau. Vanwege haar wilde ik eigenlijk altijd al in de zorg werken. Door omstandigheden kwam het er niet van en toen ik eenmaal een baan had, vond ik het moeilijk om te switchen. In mijn vorige werk zat ik vaak ’s nachts op de brug van het schip. ‘Zal ik ooit nog in de zorg gaan werken?’, dacht ik dan. Toen was er bij Esdégé-Reigersdaal een kans. Die heb ik met beide handen aangegrepen. Dat ik nu de supportopleiding mag gaan doen, vind ik geweldig en ik heb er heel veel zin in. Ik hoop met collega’s te kunnen praten over ons werk, nieuwe inzichten te krijgen en veel dingen te leren.” 

Joyce gaat tijdens haar werk graag wandelen met cliënten. Ze is dan ook vaak te vinden in het Park van Luna in Heerhugowaard.

Joyce Heijligers, een van de gezichten van Esdégé-Reigersdaal, van Buitenhof 1 om precies te zijn. Begonnen op de brug van een marineschip. Als seiner, verantwoordelijk voor verbindingen en nu werkzaam in de zorg. Een wereld die ze leerde kennen via haar zusje. Een wereld waarin contact en verbinding opnieuw van groot belang zijn. Joyce: “Voor mij betekenen contact en verbinding dat je er mag zijn, gewoon als mens, dat je ertoe doet en dat je gezien wordt. Dat is volgens mij voor iedereen belangrijk. Voor mijzelf, voor mijn collega’s en in het bijzonder voor onze cliënten.”

Delen? Graag!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees ook deze verhalen...

Karel bij Pand Raak

Dagbesteding die past

“Door een tumor in mijn hoofd werd ik anders. Vroeger zat ik op het VWO, nu werk ik op een AC van Esdégé-Reigersdaal. Ik heb heel erg de drang ‘gewoon’
Lees meer...
Magdaleen hooge omringd door robotkatten

Robotdieren op Buitenhof

Geef ouderen met dementie een robotdier en je zult zien, zo blijkt uit onderzoek, dat ze zich meer kunnen ontspannen en daardoor makkelijker tot gedragsveranderingen komen. Zou dit ook kunnen
Lees meer...

Acteurs Eenhoorn op BHV-cursus

Brand, bloed, sirenes, paniek!!! We zitten er met zijn allen niet op te wachten, maar er kan in je directe omgeving natuurlijk altijd iets vervelends gebeuren. Net als bij andere
Lees meer...
Karel bij Pand Raak

Dagbesteding die past

“Door een tumor in mijn hoofd werd ik anders. Vroeger zat ik op het VWO, nu werk ik op een AC van Esdégé-Reigersdaal. Ik heb heel erg de drang ‘gewoon’
lees meer...
Magdaleen hooge omringd door robotkatten

Robotdieren op Buitenhof

Geef ouderen met dementie een robotdier en je zult zien, zo blijkt uit onderzoek, dat ze zich meer kunnen ontspannen en daardoor makkelijker tot gedragsveranderingen komen. Zou dit ook kunnen
lees meer...

Acteurs Eenhoorn op BHV-cursus

Brand, bloed, sirenes, paniek!!! We zitten er met zijn allen niet op te wachten, maar er kan in je directe omgeving natuurlijk altijd iets vervelends gebeuren. Net als bij andere
lees meer...

Postadres: Esdégé-Reigersdaal • Postbus 1065 • 1700 BB Heerhugowaard
Bezoekadres: J. Duikerweg 1 • 1703 DH Heerhugowaard
Telefoon: 0226 33 20 00 • info@esdege-reigersdaal.nl
Openingstijden: ma t/m vr: 8:00 – 17:30

:hover

 

Postadres:
Esdégé-Reigersdaal • Postbus 1065
1700 BB Heerhugowaard

Bezoekadres:

J. Duikerweg 1 • 1703 DH Heerhugowaard

0226 33 20 00 • info@esdege-reigersdaal.nl 

Openingstijden: ma t/m vr: 8:00 – 17:30

Copyright © 2020 – Esdégé-Reigersdaal
Beleven in muziek (BIM)

BiM, Beleven in Muziek, stimuleert het ervaren van het lichaam door de muziek te laten voelen. Doelgericht in te zetten voor o.a. contact, communicatie, alertheid, ontspanning, plezier. BiM draagt ook bij aan de muzikale ontwikkeling.

Op speciaal ontwikkelde muziek wordt de deelnemer door de BiM gever aangeraakt met speciale objecten zoals ballen, zacht handschoenen of veren. Ieder muziekstuk heeft zijn eigen bewegingen en objecten. Ook wordt soms gewerkt met etherische oliën.

Methode Heijkoop

De methode Heijkoop helpt een cliënt beter te begrijpen waardoor er passende ondersteuning geboden kan worden. Middels vijf verschillende instrumenten wordt onderzocht hoe een cliënt functioneert. In dit onderzoek zijn verwanten en teamleden intensief betrokken. Op basis van observaties en analyse wordt gezocht naar andere mogelijkheden om met een cliënt om te gaan.

De methode maakt gebruik van vijf instrumenten:
1. Ontdekkend kijken
2. Functioneringsprofiel
3. Constructieve hantering probleemgedrag
4. Relatiedynamiek
5. Videotraining

Ontdekkend kijken
Ontdekkend kijken is een vorm van videoanalyse. Het is het basisinstrument van de Methode Heijkoop. Het instrument helpt begeleiders betekenisvol en onbevooroordeeld naar de cliënt te kijken en maakt hen bewust van de unieke lichaamstaal van de cliënt. Er ontstaat inzicht in de persoonlijke beleving en emoties, de manier van oriënteren, contact maken, communiceren, initiatieven nemen en de manier waarop de client oplossingen bedenkt.

Constructieve hantering probleemgedrag
Dit instrument helpt de begeleider om op moeilijke momenten, al dan niet met probleemgedrag, actief samen te werken met de cliënt. Het helpt de begeleider onderscheid te maken tussen de betekenis van het probleemgedrag voor de cliënt en de emotionele reacties van de begeleider op het probleemgedrag. Als de begeleider inziet wat het probleemgedrag betekent voor de cliënt, kan hij hem/haar helpen daar een andere oplossing voor te vinden.

Functioneringsprofiel
Dankzij het functioneringsprofiel wordt de begeleider zich bewust van de verwachtingen die de cliënt onbewust bij hem oproept. Het geeft de begeleider inzicht op grond waarvan hij de cliënt over- of onderschat. Doordat hij meer inzicht krijgt, kan hij zijn reacties beter afstemmen op wat de cliënt op een bepaald moment aankan. Daarmee voorkomt de begeleider veel stress bij de cliënt en zichzelf.

Relatiedynamiek
Het instrument relatiedynamiek brengt de dynamiek terug in een vastgelopen relatie tussen begeleider en cliënt. Het maakt de begeleider bewust van hoe hij zich opstelt ten opzichte van de cliënt, en van het beroep dat hij daarmee doet op de cliënt. Het omgekeerde geldt ook: hij krijgt meer oog voor het beroep dat de cliënt op hém doet.

Videotraining
Het instrument videotraining helpt de begeleider bij het ontwikkelen en zich eigen maken van relationele kwaliteiten. De begeleider leert zichzelf feedback geven op de relationele kwaliteit die hij zelf heeft uitgekozen. Die gaat hij/zij oefenen in de praktijk, mèt de cliënt. Van die begeleidingssituatie worden video-opnames gemaakt, die na afloop besproken worden.

Bron: Heijkoop-academy

Van de boer

Wij boeren op een ouderwetse, kleinschalige manier op het voormalig eiland Wieringen. De boerderij ligt aan de rand van een vogelgebied en staat op een erf van ongeveer 40 are. De boerderij ligt 200 meter van de weg af en de dichtstbijzijnde buur woont 500 meter verderop.

​Een groot deel van het land ligt direct bij de boerderij. De rest ligt verdeeld in 7 kleine stukjes over het mooie Wieringen. Deze stukken worden voornamelijk gebruikt voor hooi. Het hooi (gedroogd gras) maaien we in het voorjaar en de zomer en daarna staan onze schapen en jongvee op deze landjes. We gaan hier dan iedere dag heen om te kijken of het met het vee goed gaat en om water te brengen.

De nadruk van het bedrijf ligt op de fok van koeien. We hebben ieder jaar ongeveer 35 koeien, volwassen en jongvee. Onze koeien zijn Lakenvelders. De Lakenvelder is een zeldzaam, ouderwets vleesras. In heel Nederland lopen ongeveer nog 2000 van deze koeien. We zijn lid van het stamboek en we doen mee aan het fokprogramma. We houden onze koeien op een natuurlijke manier, de koeien worden zomers door de stier gedekt. De kalfjes worden meestal in het weiland geboren. Ze blijven bij de moeder totdat het weer slechter wordt en ze op stal gaan. Dan pas worden de kalfjes bij de moeders weggehaald. Overtallige dieren, meestal stierkalveren, brengen we op een natuurlijke manier groot. Deze dieren gaan naar een ambachtelijke slager in een dorp verderop.

Het vlees dat wij leveren wordt ‘vlees met een goed verhaal’ genoemd. Dit is eigenlijk een win-win situatie; de mensen kunnen genieten van het mooie landschap met de koeien en kalveren en ze kunnen een lekker stukje van datzelfde vlees halen bij de slager in de buurt. Ze weten dan dat het goed en verantwoord is gegroeid en behandeld.
Wij zijn dan ook nauw betrokken bij de natuur. We hebben veel land met een uitgestelde maaidatum waar de vogels rustig kunnen broeden. De boer is zelf ook vrijwilliger om dit allemaal in kaart te brengen en de vogels in de gaten te houden.

We zijn sinds kort ook bezig om met varkens te gaan fokken. Ook dit is een apart ras, het Pietrain varken. Het Pietrain varken is een goed varken om kleinschalig te houden en zo op een natuurlijke manier een goed stukje vlees te produceren.

Vanaf 2016 hebben een mooie grote groentetuin en in de zomer van 2017 hebben we zelf een kippenhok gebouwd waar nu 40 kippen (voornamelijk Leghorn) in rondscharrelen.

Active Support

Active Support is een ondersteuningsmethodiek speciaal ontwikkeld om cliënten actief te betrekken bij de dagelijkse gang van zaken zodat ze meer regie over hun leven krijgen. De methode gaat uit van een aantal algemene principes die van belang zijn voor een zo gewoon mogelijk leven:

  • deelnemen aan de samenleving
  • een netwerk van relaties hebben, waaronder familie en vrienden
  • deze relaties moeten van langere door zijn (continuïteit)
  • de kans krijgen om ervaringen op te doen en te leren
  • keuzemogelijkheden hebben en controle over het eigen bestaan
  • een zekere status krijgen en gerespecteerd worden
  • behandeld worden als een individu
Werken met een vertrouwensrelatie

Een cliënt heeft vertrouwen in jou nodig voordat hij een band met je aangaat. Pas als er een wederzijdse band is, kun je hem of haar stimuleren zich open te stellen om op onderzoek uit te gaan, nieuwe ervaringen op te doen, relaties aan te gaan en zich op alle gebieden te ontwikkelen: lichamelijk, cognitief en sociaal-affectief. Een vertrouwensband is dus een belangrijk aspect van de relatie.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Er wordt binnen Esdégé-Reigersdaal gewerkt met ondersteuningsplannen. In overleg met de cliënt en zijn/haar vertegenwoordiger wordt in het ondersteuningsplan een beeld van de cliënt geschetst en van wat hij/zij nodig heeft om prettig te kunnen functioneren. Jaarlijks wordt er geëvalueerd en waar nodig wordt het plan bijgesteld.

Visie Esdégé-Reigersdaal

Bij haptonomisch verplaatsen staat zelfredzaamheid altijd centraal. Vooral omdat het meer respectvol is voor de cliënt en de zorgverlener. Want te veel doen voor een cliënt in de zorg ontneemt hem zijn mogelijkheden en zijn eigenwaarde. Te veel doen voor cliënten is daarbij onnodig zwaar voor de begeleiders en plaatst hen in een rol waarin geen samenwerking kan ontstaan met de cliënt. Met haptonomisch verplaatsen is de zelfredzaamheid voelbaar, zichtbaar en overdraagbaar. Het biedt praktische vaardigheden om te leren hoe de zelfredzaamheid van de cliënt zo veel mogelijk behouden kan blijven.

Video-interactie training

Door middel van korte video-opnames waarbij de interactie tussen cliënt en (cliënt) begeleider centraal staat proberen we te leren van de situatie, het eigen gedrag en gedrag van cliënt beter te begrijpen om vervolgens de volgende keer daar weer beter mee om te gaan. De video-interactie training richt zich op ‘klein kijken’, waarbij signalen van de cliënt nauwkeurig kunnen worden geobserveerd en geïnterpreteerd. De video-interactie training is gebaseerd op de methode van Heijkoop.

Privacyverklaringen

Voorwaarden abonnement Bladeren

Begrippen

  • Bladeren
    Het tijdschrift met die titel, dat 4 maal per jaar wordt gemaakt en uitgegeven door Stichting Esdégé-Reigersdaal.
  • Abonnement
    Het abonnement is een éénmalige betaling die recht geeft op toezending van 4 opeenvolgende kwartaaluitgaven van Bladeren en heeft daardoor een looptijd van ongeveer één jaar.  

Bepalingen

  • Abonnees kunnen via e-mailadres bladeren@esdege-reigersdaal.nl contact opnemen met de redactie en administratie van Bladeren. 
  • Abonnees kunnen een adreswijziging doorgeven en klachten melden bij het niet ontvangen van Bladeren. 
  • Abonnees zijn verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van een adreswijziging.
  • Indien gewenst kan de verdere toezending van Bladeren worden stopgezet.
  • Er vindt geen terugbetaling plaats voor niet ontvangen nummers bij onjuiste adressering of bij het stopzetten van de toezending.
Privacy
De verkregen adresgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het toezenden van Bladeren en ze worden niet beschikbaar gesteld aan derden. Het privacy reglement van Esdégé-Reigersdaal is van toepassing.
Visie Esdégé-Reigersdaal

Esdégé-Reigersdaal is een visie gestuurde organisatie.

Onze visie:
Alle mensen zijn gelijkwaardig, elk mens is uniek.

Daarom heeft iedereen recht op:

  • respect
  • ontplooiing
  • een volwaardige plaats in de samenleving
  • relaties met andere mensen
  • eigen keuze


Dit betekent dat wij:

  • het individu respecteren
  • inspelen op de mogelijkheden van het individu
  • ondersteuning bieden bij het maken van keuzes
  • uitgaan van het gewone en speciale voorzieningen treffen waar nodig
  • ondersteuning bieden bij het aangaan en behouden van relaties
  • gericht zijn op een volwaardige plaats voor het individu in de samenleving


Volwaardig burgerschap van mensen met een beperking vinden wij belangrijk. Daarom werken we mee aan normalisatie en integratie. Mensen krijgen bij ons de ruimte om passende ondersteuning te organiseren. Zoveel mogelijk beslissingen worden genomen in de omgeving van de cliënt, waar immers de ondersteuningsvragen worden geformuleerd. Van medewerkers verwachten we dat ze cliënten vanuit deze visie respectvol ondersteunen.

Totale Communicatie

Totale Communicatie is het ondersteunen en bevorderen van communicatie met diverse middelen zoals foto`s, pictogrammen, gebaren, verwijzers en geschreven taal. Totale Communicatie wordt vooral gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, kinderen met spraak/taal moeilijkheden en bij mensen met afasie of dementie

Gentle Teaching

Gentle Teaching (McGee, 1992) is een methodiek die veel voorkomt bij het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. De methodiek is gebaseerd op de Psychologie van wederzijdse afhankelijkheid. Hierbij gaat men ervan uit dat ieder mens de behoefte heeft zich verbonden te voelen met anderen in wederkerige en gelijkwaardige relaties. Bij Gentle Teaching is een veilige en liefdevolle relatie de basis voor de ontwikkeling van de cliënt.

De begrippen die bij Gentle Teaching centraal staan zijn:

  • We respecteren elkaar
  • We accepteren elkaar
  • We proberen elkaar te begrijpen
  • We waarderen elkaar
  • We geven elkaar zelfvertrouwen
  • We proberen elkaar vooruit te helpen
LACCS

Het LACCS-programma richt zich op de kwaliteit van leven van cliënten met EVMB. Binnen het programma wordt er aan de hand van vijf gebieden gekeken hoe goed het leven van de cliënt is. De vijf gebieden sluiten aan bij algemene menselijke behoeften. De gebieden zijn:

  • Lichamelijk welzijn
  • Alertheid
  • Contact
  • Communicatie
  • Stimulerende tijdsbesteding

Door bewust te kijken naar deze vijf gebieden en hoe ze voor een cliënt verbeterd kunnen worden, werken alle betrokken samen aan een goed leven voor de cliënt. Per gebied zijn er een aantal waarden geformuleerd die helpen om concreet te kijken naar de kwaliteit van het leven van de cliënt. De vijf LACCS-gebieden zijn allen even belangrijk.

Het LACCS-programma kenmerkt zich door een zeer cliëntgerichte ondersteuning. De vijf gebieden hebben een directe relatie met het dagelijks leven van de cliënt. Het zien van ontwikkelmogelijkheden, hoe klein dan ook, speelt binnen het LACCS-programma een belangrijke rol.

Meer info: